Maarif Salnames published beetween
1898-1903 is one of the most important sources reflecting the general education
system and the policy of the Ottoman State. With these salnames, it is possible
to examine all educational activities in the Ottoman geography. These salnames
shed light on the statistical information such as the number of students and
teachers of the schools in the country, the religion and nationality of the
students receiving education in schools, and the types of schools.
Adapazari, which is our area of
study, is an district connected to the Sanjak of Izmit as of the period and
it is understood that there are intensive educational activities in this
region. These data provide us with unique opportunities in order to better
understand the educational activities of region and make an inference. In this
study, schools belonging to non-Muslims who teach in Adapazari and its around
between 1898-1903 are examined. The statistical information of these schools
between 1898-1903 was discussed in detail and these data were compared with each
other.
1898-1903 yılları arasında yayınlanan
Maarif Salnameleri Osmanlı Devleti'nin genel eğitim sistemini ve politikasını
yansıtan en önemli kaynaklardan biridir. Bu salnameler ile Osmanlı
coğrafyasındaki tüm eğitim faaliyetlerini incelemek mümkün olmaktadır. Ülkede mevcut
olan okulların öğrenci ve öğretmen sayıları, okullarda eğitim alan öğrencilerin
hangi dine ve millete ait oldukları, okulların türleri gibi istatistiki
bilgilere bu salnameler ışık tutmaktadır.
Çalışma alanımız olan Adapazarı, dönem
itibariyle İzmit Sancağı'na bağlı bir kazadır ve bu bölgede yoğun eğitim
faaliyetlerinin olduğu anlaşılmaktadır. Bölgenin eğitim faaliyetlerini daha iyi
anlayabilmek ve bir çıkarımda bulunabilmek için bu veriler bizlere eşsiz fırsatlar
sunmaktadır. Bu çalışmada 1898-1903 yılları arasında Adapazarı ve civarında
eğitim veren gayrimüslimlere ait okullar irdelenmektedir. Bu okulların 1898-1903
yılları arasındaki istatistiki bilgileri ayrıntılı bir şekilde ele alınmış ve bu
veriler birbiri ile mukayese edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2019 |
Submission Date | July 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).