Social studies is a course that includes many teaching techniques in the curriculum. According to the constructivist education approach, it is important for students to learn knowledge by experience. For this reason, some achievements in the social studies course, which includes many teaching techniques, can be revived in accordance with the tradition of meddah. In particular, the tradition of meddah, which is our intangible cultural heritage item, can be revived with the text, story and anecdote sections in the social studies textbooks of the 5th, 6th and 7th grades, and meaningful learning can be achieved by taking an active role in the teaching of these subjects as a small lecturer. In this study, by using the document analysis method, the sections that are suitable as narration according to the tradition of meddah and included in the social studies textbooks were determined according to the opinions of the researcher and two social studies education experts. According to the findings, it was seen that the animations related to the tradition of meddah were mostly in the field of culture and heritage learning and the social studies course was also suitable for the revival of this tradition. In addition, it is aimed to support constructivist education with the mediation activity.
Meddah Tradition Social Studies Constructivist Education Student Meddah Tradition, Social Studies, Constructivist Education, Student
Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı içerisinde birçok öğretim tekniğini barındıran bir derstir. Yapılandırmacı eğitim anlayışına göre de öğrencilerin bilgiyi deneyimleyerek öğrenmesi önemli görülmektedir. Bu nedenle içerisinde birçok öğretim tekniği barındıran sosyal bilgiler dersindeki bazı kazanımlar Meddahlık geleneğine uygun olarak canlandırılabilir. Özellikle somut olmayan kültürel miras öğemiz olan Meddahlık geleneği 5. 6. ve 7. sınıfların sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan metin, hikâye, fıkra bölümleri ile canlandırılabilir ve öğrenciler küçük birer Meddah olarak bu konuların öğretiminde aktif rol alarak anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesi sağlanabilir. Bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılarak meddahlık geleneğine göre anlatım olarak uygun olan ve Sosyal Bilgiler ders kitapları içerisinde yer alan bölümler araştırmacı ve iki Sosyal Bilgiler eğitimi uzmanın görüşlerine göre tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre meddahlık geleneği ile ilgili canlandırmaların daha çok kültür ve miras öğrenme alanında olduğu ve Sosyal Bilgiler dersinin de bu geleneğin canlandırılması için uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca meddahlık etkinliği ile yapılandırmacı eğitimin desteklenmesi amaçlanmaktadır.
meddahlıkgeleneği sosyalbilgiler yapılandırmacıegitim ortaokulöğrencisi sosyal bilgiler ders kitapları Meddah Tradition Social Studies Constructivist Education Student
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Social Sciences |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | May 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: Dr. Mahmut Kırkpınar'a Armağan |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).