Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde 19. yüzyıldan itibaren eğitim yapısındaki değişimler sebebiyle yenilikçi bir tarza dönüşümün gecikmesi eski gelenek ve alışkanlıklara göre kurgulanmış sistemin düzeltilmesine olanak tanımadı. Vakıflarla yönetilen medrese şeklindeki kurumların ders müfredatı ve işleyişi yüksekokul statüsünde değildi. İmparatorluğun sona erip Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasının ardından çağdaş eğitim kurumlarına sahip olunması için yapılan çalışmalar Cumhurbaşkanı Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün direktifleri doğrultusunda başlatılan 1933 Üniversite Reformu’yla kesinlik kazandı. 30 Ocak 1933’de Almanya’daki siyasi karışıklık neticesinde görülen baskıdan kaçan kişilerden bazıları kendilerine geçici yerleşim yeri olarak Türkiye’yi seçmek istiyorlardı. Bu sebeple üniversite reformuyla verilen eğitimin kalitesini yükseltmek için alanında uzman kişiler ülkemize davet edildi. Sonuçta OSE (Oeuvre de Secours aux Enfants)’ın şeref başkanı olan Albert Einstein’in aracılığıyla Türkiye ile yapılan yazışmaların sonrasında bilim insanlarından bazılarının ülkemiz üniversite yapılanmasında görev almak üzere geldikleri görüldü. Bu bilim insanlarından, Ord. Profesör Dr. h. c. Gustav Oelsner (1879-1956) öncelikle İstanbul’daki Yüksek Mühendis Okulu’nda görev almış, İstanbul Teknik Üniversitesinin kuruluşuna kadar geçen süreçte varlığıyla bu bilimsel yapılanmanın ve ülkemizdeki mimarlık ve şehir planlaması alanlarının süreçlerine katkı sağlamış, öğrenciler yetiştirmiş önemli bir isimdir. Makalemizde onun kısa yaşam öyküsüne ve İstanbul Teknik Üniversitesinin kuruluş aşamasına değinirken, Çağatay Üstün’ün arşivinde bulunan ve ölümünün birinci yılı sebebiyle yayınlanmış bir anı kitapçığından yararlanarak (1957) kısa alıntılara yer vermeyi ve Türk mimarlık tarihine olumlu bir katkı sağlamayı amaç ediniyoruz.
Yoktur.
Yoktur.
Yoktur.
In the last period of the Ottoman Empire, the delay in transforming into an innovative style due to the deterioration of the educational structure since the 19th century did not allow the system, which had been built according to old traditions and habits, to be corrected. The curriculum and operation of the institutions in the form of madrasahs managed by foundations was not in the status of colleges. Following the end of the empire and then the establishment of the Republic of Turkey, the efforts to have modern educational institutions became definite with the 1933 University Reform, which was initiated in line with the directives of President Gazi Mustafa Kemal Atatürk. On January 30, 1933, some of the people who fled the oppression as a result of the political turmoil in Germany wanted to choose Turkey as their temporary settlement. For this reason, experts in their fields were invited to our country in order to improve the quality of education given with the university reform. For this reason, experts in their fields were invited to our country in order to improve the quality of education given through the university reform. As a result, after the correspondence with Turkey through Albert Einstein, the honorary president of OSE (Oeuvre de Secours aux Enfants), it was seen that some of the scientists came to take part in the university structuring of our country. Of these scientists, Ord. Professor Dr. h. c. Gustav Oelsner (1879-1956) is an important name who primarily worked at the Graduate School of Engineering in Istanbul, contributed to the processes of this scientific structuring and the fields of architecture and urban planning in our country, with his presence in the process until the establishment of Istanbul Technical University, and trained students. While mentioning his short life story and the establishment phase of Istanbul Technical University in our article, we aim to include short quotations and make a positive contribution to the history of Turkish architecture by making use of a memoir booklet in Çağatay Üstün's archive and published for the first year of his death (1957).
Gustav Oelsner Germany and Turkey history of architecture 1933 University Reform memory booklet
Yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Project Number | Yoktur. |
Publication Date | March 26, 2023 |
Submission Date | January 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).