Günümüzde nüfus bakımından İzmir’in Küçük Menderes havzasındaki en büyük ilçesi olan Torbalı, antik dönemler bir kenara bırakıldığı takdirde, yaklaşık yüz altmış yıllık bir tarihe sahiptir. 1860 yılında İzmir-Torbalı arasında işletmeye açılan demiryolu hattı, o zamana kadar küçük bir köyden ibaret olan Torbalı’nın önemini artırmış ve kentleşme sürecini başlatmıştır. 19.yy’a kadar Torbalı’nın bulunduğu alana adını veren Kızılhisar ve Tiryanda adındaki yerleşimler ise zamanla hem idari hem de beşeri önemlerini yitirmiş, zamana yenik düşmüştür.
Osmanlı Dönemi’nde nahiye, Cumhuriyetin ilk yıllarında da ilçe statüsüne kavuşan Torbalı’nın idari sınırları yüz altmış yıl içerisinde pek çok kez değişikliğe uğramıştır. 20.yy boyunca kent merkezinin yeri ve idari sınırları değişmiş, Torbalı’dan ayrılan ve Torbalı’ya bağlanan köyler olmuş, dağılan köyler de idari birim olmaktan çıkarken yeni köyler kurulmuştur.
Torbalı’nın idari taksimatındaki değişim üzerine odaklanan bu çalışma, aynı zamanda İzmir’in günümüzdeki beş ilçesinin daha tarihiyle bağlantılıdır. Çünkü Torbalı ile Menderes, Kemalpaşa, Buca, Bayındır ve Tire ilçeleri arasında sınır değişiklikleri gerçekleşmiş, yapılan idari değişiklikler sonucunda köy alış-verişleri olmuştur.
Arşiv belgelerinin yanı sıra salnâmeler, istatistik yıllıkları ve il yıllıklarının da başlıca kaynak olarak kullanıldığı bu çalışmada kaynaklar eleştirel değerlendirmeden geçirilmiştir. Ayrıca idari taksimat değişikliklerini göz önüne almadan yapılacak istatistiki karşılaştırmaların araştırmacıları yanlış sonuçlara yönlendirebileceği üzerinde de durulmuştur.
Torbalı, which is the largest town in İzmir's Küçük Menderes basin has a history of approximately one hundred and sixty years if ancient times are excluded. The railway line, which opened between İzmir and Torbalı in 1860, increased the importance of Torbalı, which had previously been a small village, and the urbanization process began. The settlements named Kızılhisar and Tiryanda, which were named to the area where Torbalı was located until the 19th century lost both their administrative and human importance over time and were defeated by time.
Torbalı’s administrative borders, which gained the status of a township during the Ottoman Empire period and district during the early years of the republic, have changed dramatically over the last 160 years. The location and administrative boundaries of the city center changed throughout the 20th century; there were some villages left Torbalı and were connected to Torbalı, and the dispersed villages ceased to be administrative units.
This study, which focuses on the change in Torbalı's administrative division, is also related to the history of five other districts of İzmir today. Because border changes took place between Torbalı and Menderes, Kemalpaşa, Buca, Bayındır, and Tire districts, and village shopping occurred as a result of the administrative changes.
Yearbooks, statistical annuals, and provincial annuals were used as primary sources, in addition to archival documents, and the sources were critically evaluated. It is also emphasized that statistical comparisons without taking into account the changes in administrative divisions, may lead researchers to incorrect conclusions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye, Late Modern Urban History, Late Modern Ottoman History |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Submission Date | August 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).