18. yüzyıl
sonlarında Ermeni kökciyan esnafı, Bursa’da loncalarının çeşitli giderlerini
karşılamak amacıyla bir hirfet vakfı kurmuştur. Esnafın ittifakla önce 1000,
sonra 1500 kuruş sermaye ile kurduğu bir çeşit para vakfı olan hirfet vakfı,
yaklaşık altmış yıl boyunca yıllık %12,5 kâr elde edecek şekilde taliplerine
kredi vermiştir. Evkâf-ı
nasârâ-yı kökciyan-ı Ermeniyân berâ-yı mühimmât-ı hirfet-i kökciyan der Brusa başlığı altında kurulan söz konusu vakfın, 1760-1824
tarihleri arasında Bursa Şer’iyye Sicilleri’nde yer alan vakıf muhasebe kayıtları,
araştırmanın birincil kaynağıdır. Çalışmada, Bursa’da mukim Ermeni kökçü esnafı
örneğinde Osmanlı tebaası bir Ermeni
olmak, bir gayrimüslim olarak vakıf kurmak ve vakıftan istifade etmek, Bursa’da
ikamet etmek, boyacılık mesleğinin bir kolu olan kökçülük mesleğiyle iştigal
etmek gibi konular, hukukî, sosyal ve iktisadî yönleriyle ele alınmıştır.
Ayrıca söz konusu hirfet vakfının
amacı, borç alanların süreç içindeki değişim ya da devamlılığı sorgulanırken
yakınlık, ortak değerler ve gruba aidiyet mefhumlarının, Ermeni esnafının
kurduğu vakıflardan borç almanın ve bu vakıfları yaşatmanın sebebi olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Yaklaşık altmış yıllık serencamını takip edebildiğimiz
Bursa’da Ermeni kökçü esnafının kurduğu hirfet vakfı gibi
küçük bir örnek dahi vakfetme eyleminin toplum yararı ve iktisadi ihtiyaç
boyutunun zaman zaman dinî/hayrî boyutundan daha belirgin karşımıza
çıkabileceğinin göstergesidir.
In the late 18th century
Armenian madder producers established an artisans’ waqf for the needs of their
guild in Bursa. Their artisans' waqf founded by the consent of all guild
members at first with 1000 and then 1500 gurush capital provided credit for
whoever wished, aiming a profit rate of 12.5 % for a period of sixty years. In
Bursa Sharia Court, the accounting records of the waqf established under the
title of “The artisans’ waqf of Armenian Christian madder producers for the
needs of guild of madder producers in Bursa” for a period between the years
1760 and 1824 are the primary sources of this research. By giving the example
of an artisans’ guild of Armenian madder producers of Bursa, the study examines
legal, social and economic aspects of such subjects as being an Armenian in
Ottoman state, the rights of an Armenian to establish a waqf as a non Muslim
subject, being resident of Bursa, working as member of madder producers’ guild
related with one of the popular jobs of that time which is dyeing. Besides, by
questioning the purpose of the above mentioned guild, the identities of debtors
and perpetuity and change in waqf functions, we reached a conclusion that such
concepts like common values, affinity, belonging to a group were the reasons for
the debtors to choose their credit sources. Thus, these personal and social
ties gave an opportunity for concerned waqfs to last for a long time. Following
about sixty year's adventure of “The artisans' waqf of Armenian Christian madder
producers” as a minor sample, we conclude that social and economic aspects of
establishing a waqf could be more evident than its religious/ benefactor ones.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | July 18, 2017 |
Acceptance Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 47 |
The articles sent to the Journal of Waqfs with a request for publication are subject to preliminary examination by the Editorial Board and at least two academicians who are experts in their fields are sent for review. The copyright of the articles accepted to be published in the Journal of Waqfs with the referee reports and the decision of the Editorial Board is deemed to have been transferred to the General Directorate of Foundations, and a royalty fee is paid to the published articles in accordance with the relevant legislation.