Abstract
Digital transformation has profoundly affected all industries and reshaped the way they do business. Tourism is one of the sectors affected by the digital technologies created by the new industrial revolution. Many sub-branches of accommodation, food and beverage, entertainment and tourism have tried to keep up with this transformation and brought a different and innovative dimension to tourism. Our tables have been affected by these technological tools and new forms of food have begun to rapidly enter our lives. The effects of digital tools are felt on many issues, from the production of food to the presentation and even waste management. In the food and beverage industry, which is named as digital gastronomy or Gastronomy 4.0, alternatives to replace food and engineering applications that come to our plate await us. The use of the digital world is very important for the development of culinary arts. In gastronomy, where food is perceived not only as a meal, but also as a form of art and culture, new food forms can be produced much easier, faster and adapted to the customer with 3D printers, augmented reality and virtual reality. 3D printers, which offer the most suitable solutions for personalized customer demands, have become one of the main actors of digital gastronomy. In this study, firstly the concept of gastronomy was mentioned, and then the concept of digital gastronomy was explained. In the context of digital gastronomy, the concepts of 3D printers, virtual reality and augmented reality are also explained, and the relationship of these technologies with food has been tried to be explained with examples and pictures. When the relevant literature was examined, a limited number of studies could be found in which Industry 4.0, the tourism sector and the food and beverage sector were discussed together. In addition, due to the difficulty of creating a data set for statistical research, this study consists of a literature review on digital gastronomy. In future research, customer satisfaction, purchase intention and tendencies to try new food forms in restaurants and cafes where digital technologies are applied can be investigated.
Key Words: Gastronomy, Digital Gastronomy, Digitalization, Industry 4.0
Jel Codes: L8, L83, L86
Dijital dönüşüm tüm sektörleri derinden etkilemekte ve iş yapma biçimlerini yeniden şekillendirmektedir. Yeni sanayi devriminin yarattığı dijital teknolojilerin etkilediği sektörlerden biri de turizmdir. Konaklama, yeme-içme, eğlence ve turizm gibi birçok alt dal bu dönüşüme ayak uydurmaya çalışarak turizme farklı ve yenilikçi bir boyut kazandırmıştır. Sofralarımız da bu teknolojik araçlardan etkilenmiş ve yeni yemek formları hızla hayatımıza girmeye başlamıştır. Gıdanın üretiminden sunumuna ve hatta atık yönetimine kadar pek çok konuda dijital araçların etkisi hissedilmektedir. Dijital gastronomi ya da Gastronomi 4.0 olarak isimlendirilen yiyecek içecek sektöründe, sofralarımıza gelen gıda ve mühendislik uygulamalarının yerini alacak alternatifler bizleri beklemektedir. Mutfak sanatlarının gelişmesi için dijital dünyanın kullanımı oldukça önemlidir. Yemeğin sadece bir yemek olarak değil, aynı zamanda bir sanat ve kültür biçimi olarak algılandığı gastronomide, 3D yazıcılar, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik ile yeni yemek formları çok daha kolay, hızlı ve müşteriye uyarlanabilmektedir. Kişiselleştirilmiş müşteri taleplerine en uygun çözümleri sunan 3 boyutlu yazıcılar, dijital gastronominin baş aktörlerinden biri haline gelmiştir. Bu çalışmada öncelikle gastronomi kavramına değinilmiş, ardından dijital gastronomi kavramı açıklanmıştır. Dijital gastronomi bağlamında 3 boyutlu yazıcılar, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik kavramları da açıklanmış, bu teknolojilerin yemekle ilişkisi örnekler ve resimlerle anlatılmaya çalışılmıştır. İlgili literatür incelendiğinde Endüstri 4.0, turizm sektörü ve yeme-içme sektörünün bir arada ele alındığı sınırlı sayıda çalışmaya rastlanmıştır. Ayrıca istatistiksel araştırmalar için veri seti oluşturmanın zorluğu nedeniyle bu çalışma dijital gastronomi üzerine bir literatür taramasından oluşmaktadır. İleride yapılacak araştırmalarda dijital teknolojilerin uygulandığı restoran ve kafelerde müşteri memnuniyeti, satın alma niyeti ve yeni yemek formlarını deneme eğilimleri araştırılabilir.
Anahtar kelimeler: Gastronomi, Dijital gastronomi, Dijitalleşme, Endüstri 4.0
Jel Kodları: L8, L83, L86
Gastronomi Dijital Gastronomi Dijitalleşme Endüstri 4.0 Digital Gastronomy
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 15 |