Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRENCİLERDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ DERSİNİN ETKİNLİĞİNİN BELİRLENMESİ

Year 2023, Volume: 8 Issue: 15, 15 - 24, 30.06.2023
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1256075

Abstract

Öz
Çalışmamız sağlık bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) konusunda yeterli bilgiye sahip olup olmadıklarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.
Çalışmamız bir devlet üniversitesindeki sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilere uygulandı. Araştırmamız tanımlayıcı ve kesitsel tipte olup evrenin bilindiği durumlarda örneklem belirleme formülünden yararlanılıp basit rastgele örnekleme yöntemi ile 150 öğrenciye ulaşılmıştır.
Araştırmamıza katılan öğrencilerin % 68’i 18-20 yaş arasındaydı. Öğrencilerin %83,3’ü İSG konusunda bir toplantı, konferansa katılmamıştı. Katılımcıların İSG ile ilgili bilgiyi en yüksek oranda okuldan (%30) ve internetten (%20) edindiklerini belirttiler. Öğrenciler, hastanelerdeki İSG kurallarının ihlaliyle oluşacak en büyük riskin (%50,8) bulaşıcı hastalıkların yayılımı olduğunu ve daha sonra (%15,1) yetersiz personel sayısı olduğunu bildirdiler. İSG derslerinin sağlık okullarının müfredatına dâhil olmasını isteyenler %87, okudukları programda ders içeriği olarak bu dersi almak isteyenler ise %82,7’idi. İSG kurallarını bilmenin iş bilincini artıracağını düşünenler %82 oranında en yüksekti. Öğrencilerin %48 meslekleri ile ilgili güncel iş kazalarını biliyordu. Öğrencilerin %89,4’ü ilk yardım derslerini can güvenliğinin sağlanması için faydalı buluyordu. Katılımcıların %68’i İSG kurallarının güvenli çalışma için gerekli olduğunu, % 79,3’ü üretimin İSG’ den daha önemli olmadığını ve %54’ü iş yerinde riskli davranış sergilememenin önemine katılıyordu. İSG konusunda çıkabilecek sorunları daha çok yöneticilerin sorunu olduğunu bildirenler % 69 oranındaydı. Yangın, elektrik ve doğal afet gibi durumlarda öğrencilerin sadece %38’i ne yapacağını biliyordu. İSG’ nin sadece çalışma ortamında değil tüm yaşamda etkili olduğunu düşünenler %90 ve güvenlik kurallarının bazen bile göz ardı edilmemesini düşünenlerin oranı %80,7’idi. Araştırmaya katılan öğrencilerin anket sonuçlarına bakılarak iş sağlığı ve güvenliğinin önemi konusunda farkındalığı yüksek olduğu söylenebilir. Farkındalığın yanı sıra öğrencilerin bilgi ve deneyimlerini artıracak çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sağlık bölümleri, eğitim, iş sağlığı ve güvenliği

Thanks

Katılımcı öğrenciere teşekkür ederiz

References

  • Alkan, E., (2017) Meslek Lisesi Öğrencilerinin İş Güvenliği Kültürü Ve Bilinci Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Yeniyüzyıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı Ve Güvenliği Ana Bilim Dalı.
  • Akgün, S., (2015). Sağlık sektöründe iş kazaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2(2):67-75 Derleme
  • Aksoy, S.,& Çevik, B., (2013). Bazı Önlisans Programlarında Eğitim Gören Öğrencilerin İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Belirlenmesi (Gümüşova Meslek Yüksekokulu Örneği) . Ejovoc (Electronic Journal of VocationalColleges) , 3 (3) , 47-53 .Retrievedfromhttps://dergipark.org.tr/en/pub/ejovoc/issue/5390/73098
  • Aksoy, S., Çevik, B., Çakıcıer, N., (2013), “Gümüşova Meslek Yüksekokulu’nda İş Güvenliği Bilincinin Belirlenmesi”, D.Ü. Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 69-7.,
  • Alli BO., (2008) Fundamentalprinciples of occupationalhealthandsafety. 2nd ed. [Internet]. Geneva: International LabourOrganization. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_093550.pdf (E.T.: 20.03.2022)
  • Aydın, U., Karaca, N. G., Özgüler, V. C., Karaca, E., Yücesoy, Y. ve Demir, M. (2013). İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemesindeki rolü. Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası Dergisi, 27(4): 24-45.
  • Çögenli, M. Z., ve Özer, M., (2017). İş kazalarını önlemede güvenlik kültürü. 2nd International Congress on Political, EconomicandSocialStudies (ICPESS), 19-22 May 2017, 58-70.
  • ÇSGB., (2015) Avrupa Birliği’nin İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri İyi Uygulamaları. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı.
  • Dizdar, E., İş güvenliği. ABP Yayınevi & Matbaacılık, Ankara- 2002. ss: 98.
  • İşgüvenliği.net, (2012) Sağlık Sektöründe İs Sağlığı Güvenliği, http://www.isguvenligi.net/iskollari-ve-isguvenligi/saglik-sektorunde-is-sagligi-ve-guvenligi/ (E.T.:14.03.2022)
  • Özgüler, A.T., ve Koca, T. (2013). Meslek yüksekokullarında iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin gerekliliği. Ejovoc (Electronic Journal of VocationalColleges), 3(4): 15-20.
  • Özgüler, A.T., Kaya, K., Kağızmanlı, B., ve Altuğ, M. (2016). Mühendislik fakültesi öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği eğitimi yeterliliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5: 75-86.
  • Reşitoğlu, B.,Bağdatoğlu, Ö.T., Bahar, L. Ertürk, S. E., Apaydın, S. ve Pekoğlu, E. (2018). İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin sağlık hizmetlerindeki öğrencilerin bilgi ve tutumlarına etkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2): 459-473.
  • Savcı, C., Şerbetçi, G. ve Kılıç, Ü. (2018). Sağlık disiplini öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusunda eğitim alma ve iş kazasına maruz kalma durumu. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(1): 36-47.
  • Simard, M., (1998), “SafetyCultureand Management”, Encyclopaedia of OccupationalHealthandSafety, Vol: II. Geneva.
  • TC. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi., (2012) İSG Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6331&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 (E.T.:14.02.2022).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2009). Özel Hastaneler Hizmet Kalite Standartları. Ankara: Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı
  • Topgül, S., ve Alan, Ç., (2017). Öğrencilerin iş güvenliği ve iş güvenliği eğitimi algısının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2): 587-598.
  • Ulutaşdemir, N., Dokur, M., Bayraktar, N., Bostanoğlu, H., Çopur, E.,&Çolakfakıoğlu, İ., (2015). Gaziantep'te Özel Bir Fabrikada İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Değerlendirilmesi . Hacettepe UniversityFaculty of HealthSciencesJournal , 1stNationalHealthSciencesCongressBook , . Retrievedfrom https://dergipark.org.tr/en/pub/husbfd/issue/7891/103831
  • WHO.,OccupationalHealth. https://www.who.int/health-topics/occupational-health Erişim Tarihi:11.03.2022.

DETERMINING THE EFFICIENCY OF THE OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY COURSE FOR STUDENTS

Year 2023, Volume: 8 Issue: 15, 15 - 24, 30.06.2023
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1256075

Abstract

DETERMINING THE EFFICIENCY OF THE OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY COURSE FOR STUDENTS
Abstract
Our study was conducted to determine whether students in health departments have adequate knowledge of occupational health and safety.
Our study was applied to students studying at a vocational school of health services at a state university. Our research is descriptive and cross-sectional, and 150 students were reached by using the sample determination formula in cases where the universe is known, with simple random sampling method.
68% of the students participating in our study were between the ages of 18-20. 83.3% of the students did not attend the meeting about the OHS, the conference. It is stated that participants receive the highest information about OHS from school (30%) and internet (20%). Students reported that the greatest risk (50.8%) was due to contagion of the OHS guidelines in hospitals, and that there was an insufficient number of staff (15.1%) afterwards. 87% wanted OHS courses to be included in the curriculum of health schools and 82.7% wanted to take this course as a course content. Those who think that knowing the OHS rules would increase their business consciousness were the highest with 82%. 48% of students knew about up-to-date occupational accidents related to their profession. 89.4% of the students found first aid lessons useful for the safety of life. Of the respondents, 68% agree that OHS rules are necessary for safe operation, 79.3% agree that production is not more important than OHS, and 54% agree that it is important not to show risky behavior at work. 69% of the respondents reported that the problem of the OHS was more the problems of the managers. In the cases of fire, electricity and natural disasters, 38% of the students did know what to do. Only 90% think that OHS is effective not only in the working environment but also in all life, and 80.7% of people who think that security rules are sometimes ignored.
Based on the survey results of the students who participated in the survey, it can be said that the awareness about health and safety is high. In addition to awareness, there is a need for studies that will enhance the knowledge and experience of students.
Keywords: Health departments, education, occupational health and safety

References

  • Alkan, E., (2017) Meslek Lisesi Öğrencilerinin İş Güvenliği Kültürü Ve Bilinci Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Yeniyüzyıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı Ve Güvenliği Ana Bilim Dalı.
  • Akgün, S., (2015). Sağlık sektöründe iş kazaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2(2):67-75 Derleme
  • Aksoy, S.,& Çevik, B., (2013). Bazı Önlisans Programlarında Eğitim Gören Öğrencilerin İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Belirlenmesi (Gümüşova Meslek Yüksekokulu Örneği) . Ejovoc (Electronic Journal of VocationalColleges) , 3 (3) , 47-53 .Retrievedfromhttps://dergipark.org.tr/en/pub/ejovoc/issue/5390/73098
  • Aksoy, S., Çevik, B., Çakıcıer, N., (2013), “Gümüşova Meslek Yüksekokulu’nda İş Güvenliği Bilincinin Belirlenmesi”, D.Ü. Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 69-7.,
  • Alli BO., (2008) Fundamentalprinciples of occupationalhealthandsafety. 2nd ed. [Internet]. Geneva: International LabourOrganization. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_093550.pdf (E.T.: 20.03.2022)
  • Aydın, U., Karaca, N. G., Özgüler, V. C., Karaca, E., Yücesoy, Y. ve Demir, M. (2013). İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemesindeki rolü. Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası Dergisi, 27(4): 24-45.
  • Çögenli, M. Z., ve Özer, M., (2017). İş kazalarını önlemede güvenlik kültürü. 2nd International Congress on Political, EconomicandSocialStudies (ICPESS), 19-22 May 2017, 58-70.
  • ÇSGB., (2015) Avrupa Birliği’nin İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri İyi Uygulamaları. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı.
  • Dizdar, E., İş güvenliği. ABP Yayınevi & Matbaacılık, Ankara- 2002. ss: 98.
  • İşgüvenliği.net, (2012) Sağlık Sektöründe İs Sağlığı Güvenliği, http://www.isguvenligi.net/iskollari-ve-isguvenligi/saglik-sektorunde-is-sagligi-ve-guvenligi/ (E.T.:14.03.2022)
  • Özgüler, A.T., ve Koca, T. (2013). Meslek yüksekokullarında iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin gerekliliği. Ejovoc (Electronic Journal of VocationalColleges), 3(4): 15-20.
  • Özgüler, A.T., Kaya, K., Kağızmanlı, B., ve Altuğ, M. (2016). Mühendislik fakültesi öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği eğitimi yeterliliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5: 75-86.
  • Reşitoğlu, B.,Bağdatoğlu, Ö.T., Bahar, L. Ertürk, S. E., Apaydın, S. ve Pekoğlu, E. (2018). İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin sağlık hizmetlerindeki öğrencilerin bilgi ve tutumlarına etkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2): 459-473.
  • Savcı, C., Şerbetçi, G. ve Kılıç, Ü. (2018). Sağlık disiplini öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusunda eğitim alma ve iş kazasına maruz kalma durumu. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(1): 36-47.
  • Simard, M., (1998), “SafetyCultureand Management”, Encyclopaedia of OccupationalHealthandSafety, Vol: II. Geneva.
  • TC. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi., (2012) İSG Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6331&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 (E.T.:14.02.2022).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2009). Özel Hastaneler Hizmet Kalite Standartları. Ankara: Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı
  • Topgül, S., ve Alan, Ç., (2017). Öğrencilerin iş güvenliği ve iş güvenliği eğitimi algısının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2): 587-598.
  • Ulutaşdemir, N., Dokur, M., Bayraktar, N., Bostanoğlu, H., Çopur, E.,&Çolakfakıoğlu, İ., (2015). Gaziantep'te Özel Bir Fabrikada İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Değerlendirilmesi . Hacettepe UniversityFaculty of HealthSciencesJournal , 1stNationalHealthSciencesCongressBook , . Retrievedfrom https://dergipark.org.tr/en/pub/husbfd/issue/7891/103831
  • WHO.,OccupationalHealth. https://www.who.int/health-topics/occupational-health Erişim Tarihi:11.03.2022.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ali Şen 0000-0001-6193-0525

Mehmet Emin Kurt 0000-0002-7181-8681

Ahmet Dönder 0000-0003-0527-189X

Early Pub Date June 30, 2023
Publication Date June 30, 2023
Submission Date February 24, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Şen, M. A., Kurt, M. E., & Dönder, A. (2023). ÖĞRENCİLERDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ DERSİNİN ETKİNLİĞİNİN BELİRLENMESİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 15-24. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1256075