Year 2022,
Volume: 5 Issue: 2, 71 - 96, 25.12.2022
Burçin Öner
,
Yüksel Öner
References
- [1] Kant, I. Eğitim Üzerine (Çevirmen: Ahmet Aydoğan), Say Yayınları, ISBN:9789754686722, Ankara, 2014.
- [2] Rousseau, J. J. Emile ya da Eğitim Üzerine (Çeviren: Yaşar Avunç), Türkiye İş. Bankası Kültür Yayınları, ISBN: 9789944885997, 2010.
- [3] Durkheim, E. Eğitim ve Sosyoloji (Çevirmen: Pelin Ergenekon, Editör: Merve Elma), Pinhan Yayıncılık, ISBN: 9786055302887, 2016.
- [4] Dewey, J. Demokrasi ve Eğitim, (Çeviren: Mustafa Karaman), Birinci Basım, Gece Kitaplığı Yayınları, ISBN: 9786257912334, İstanbul, 2020.
- [5] Elitaş, T. “Uzaktan Eğitim Lisans Sürecinde Yeni İletişim Teknolojileri: Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Radyo Televizyon Bilimdalı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul, 2017.
- [6] Kaya, Z. Uzaktan Eğitim, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, ISBN 975-6802-82-0, Ankara, 2002.
- [7] Demirel, Ö. Eğitim Sözlüğü, 5. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, ISBN 978-975-6802-38-3, Ankara, 2012.
- [8] Moore, M. G. and Kearsley, G. Distance Education a Systems View of Online Learning (What’s New in Education), 3rd Edition, ISBN-13: 978-1111520991, 2011.
- [9] YÖK. Küresel Salginda Egitim ve Öğretim Süreçlerine Yönelik Uygulamalar kılavuzu, pdf, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2021/ , 2021.
- [10] Tüzün, F. ve Yörük Toraman, N. “Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim Memnuniyetini Etkileyen Faktörler”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı:14(3), 822-845, 2021.
- [11] Foo, C. et all, “ A Comparative Study Regarding Distance Learning and The Conventional Face to Face Approach Conducted Problem-Based Learning During The Covid-19 Pandemic”, BMC Medical Education, 21:141, doi.org/10.1186/s12909-021-02575-1, 2021.
- [12] Marek, M. W. et all, “Teacher Experiences in Converting Classes to Distance Learning in the Covid-19 Pandemic”, International Journal of Distance Education Technologies, Volume 19, Issue 1, 89-109, 2021.
- [13] Almanar, M. A. “The Shifting of Face to Face Learning to Distance Learning During The Pandemic Covid-19”, Globish: An English- Indonesian Journal for English, Education and Culture, Vol.9, No.2, P-ISSN: 2301-9913, E-ISSN: 2597-9132, doi.org/10.31000/globish.v7i2, 2020.
- [14] Akdemir, A. B. ve Kılıç, A. “Yükseköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Bakışı”, Milli Eğitim, Cilt 49, Özel Sayı, Sayı:1, 685-712, 2020.
- [15] Yaman, B. “Covid-19 Pandemisi Sürecinde Türkiye ve Çin’de Uzaktan Eğitim Süreç ve Uygulamalarının İncelenmesi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt:17, Sayı: Pandemi Özel Sayısı, ISSN: 2528-9527, E-ISSN: 2528-9535, doi: 10.26466/opus.857131, 2021.
- [16] Şahin, M. C. ve Tekdal, M. “İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimin Etkililiği Bir Meta Analiz Çalışması”, Akademik Bilişim Konferansı, Tam Metin, 2005.
- [17] Cabi, E. ve Ersoy, H. “Yükseköğretimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarının İncelenmesi: Türkiye Örneği”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, S: 419-429, doi: 10.5961/jhes.2017.219, 2017.
- [18] Can, E. “Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları, AUAd, Cilt:6, Sayı:2, 11-53, 2020.
- [19] Keskin, M. ve Özer Kaya, D. “Covid-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 59-67, 2020.
- [20] Bağrıaçık Yılmaz, A. “Distance and Face to Face Students’ Perceptions Towards Distance Education: A Comparative Metaphorical Study”, Turkish Online Journal of Distance Education –TOJDE, Volune:20 Number:1, ss: 191-207, ISSN: 1302-6488, 2019.
- [21] Muhammad, A, and Kainat, A. “Online Learning Amid The Covid-19 Pandemic: Student’s Perspectives”, Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, Volume 2, Issue 1, http://www.doi.org/10.33902/JPSP.2020261309, 2020.
- [22] Murad, D. F. et all. “The Impact of The Covid-19 Pandemicin Indonesia (Face to Face Versus Online Learning”, The Third International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering (ICVEE), 2020.
- [23] Elfirdoussi, S. et all. “Assessing Distance Learning in Higher Education during the COVID-19 Pandemic”,Hindawi Education Research International Volume 2020, Article ID 8890633, 13 pages, https://doi.org/10.1155/2020/8890633, 2020.
- [24] Sari, T. and Nayir, F. “Challenges in Distance Education During the (Covid-19) Pandemic Period”, Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360. doi:10.17583/qre.2020.5872, 2020.
- [25] Aksoğan, M. “Opinions of students about distance education in the pandemi process”, MTU Journal of Engineering and Natural Sciences, Special Issue, 1–9. doi: 10.46572/nat.2020.11, 2020.
- [26] Afşar, B., ve Büyükdoğan, B. “Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri”, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 161–182, 2020.
- [27] Buluk, B., ve Eşitti, B. “Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi”, Journal of Awareness, 5(3), 285–298. doi: https://doi.org/10.26809/joa.5.021, 2020.
- [28] Karadağ, E. ve Yücel, C. “Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması” Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192. DOI:10.2399/yod.20.730688, 2020.
- [29] Zan, N., and Zan, B. U. “Education in emergency at coronavirus: Overview of faculty of letters students included to distance education system from different regions of Turkey”, Turkish Studies, 15(4), 1367–1394. DOI: https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44365, 2020.
- [30] Durak, G. ve diğerleri. “Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Sistemlerinin İncelenmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 14, Sayı 1, sayfa 787-809. ISSN: 1307-6086, doi: 10.17522/ balikesirnef. 743080, 2020.
- [31] Esgice Gunduz, M. et all, “Problems, expectations, and amendments regarding distance education legislation in higher education institutions in Turkey”, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, ISSN:1302-6488, 21(4), 173–194, 2020.
- [32] Alpar, R. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Üçüncü Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2011.
- [33] Özdamar, K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Cilt 1, Yenilenmiş 9. Baskı, Nisan Kitabevi, Eskişehir, 2013.
- [34] Rencher, A. C. Methods of Multivariate Analysis, Second Edition, A John Wiley&Sons, Inc. Publication, Canada, 2002.
- [35] Johnson, R. A. and Wichern, D. W. Applied Multivariate Statistical Analysis, Sixth Edition, ISBN 0-13-187715-1, Pearson Prentice Hall, 2007.
- [36] Gamgam, H. ve Altunkaynak, B. SPSS Uygulamalı Parametrik Olmayan Yöntemler, 6. Baskı, ISBN: 9789750241758, Seçkin Yayıncılık, 2017.
- [37] Şenoğlu, B. ve Acıtaş, Ş. İstatistiksel Deney Tasarımı Sabit Etkili Modeller, 3. Basım, ISBN: 978-605-133-043-3, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2014.
- [38] Kaba, E. “Uzaktan Eğitimde Asenkron Etkileşimi Artıran Faktörler: Bir Eylem Araştırması”, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 2019.
- [39] Özgür, D. F. “Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Personelinin Öğrencilerle İletişimde Sosyal Medya Etkileşimine Bakışı: İÜ AUZEF Örneği” İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul, 2019.
- [40] Çolak, M. E. “Uzaktan Eğitim Sınavlarında Bakış Algılaması İle Kopya Tespitinin Modellenmesi”, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yazılım Mühendisliği Anabilim Dalı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Elâzığ, 2020.
Yüz Yüze ve Uzaktan Eğitimde Fakülteler Bazında Üniversite Öğrencilerinin Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi
Year 2022,
Volume: 5 Issue: 2, 71 - 96, 25.12.2022
Burçin Öner
,
Yüksel Öner
Abstract
Covid 19 salgını bütün dünyayı dolayısıyla da ülkemizi yoğun şekilde etkilemiştir. Geçen birkaç yıl içerisinde başta sağlık sektörü olmak üzere hemen hemen her kesim en derinden bu süreci yaşamış ve yaşamaya da devam etmektedir. Bu süreçten eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütülmesinin de etkilendiği ve dünyada ülkelerin farklı uygulamalarla eğitim öğretim faaliyetlerini yürüttüğü görülmektedir. Türkiye’de Covid 19 salgını sürecinde yükseköğretimde eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütülmesi Yükseköğretim Kurulu’nun aldığı kararlar kapsamında sürdürülmüştür. Yükseköğretim kurumlarında 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılı Güz Yarıyılı dâhil olmak üzere bu döneme kadar yüz yüze eğitim uygulanmaktaydı. Covid 19 salgının yaygınlaşması ve salgının etkilerinin ağırlaşması üzerine üniversiteler, 2019-2020 Eğitim-Öğretin yılı Bahar Yarıyılı itibariyle hemen hemen bütün ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de uzaktan eğitim sürecine geçilmiş ve bu süreç 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı boyunca da devam etmiştir. 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı itibariyle de hibrit sistem (derslerin veya herhangi bir dersin %40’ı uzaktan eğitim ve %60’ı yüz yüze eğitim) uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmada Yükseköğretim Kuruluna bağlı iki devlet üniversitesine 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında farklı fakültelere kayıt yaptıran öğrencilerin salgın öncesine ve salgın sürecine ait başarı durumlarının öğrenci transkriptleri dikkate alınarak değerlendirilmesi amaçlandı. Bu amaçla çalışmada ele alınan fakülteler için oluşturulan örnekleme planlarına göre söz konusu üniversitelerden elde edilen öğrenci başarı durum belgelerinden elde edilen gerçek veriler kullanıldı. Belirtilen eğitim öğretim yılları için öğrencilerin dönemlik ağırlıklı başarı ortalamaları kullanılarak tekrarlı ölçümler analizi uygulanmak suretiyle fakültelere göre verilerin analizi yapıldı. Elde edilen bulgulara dayanılarak öğrencilerin başarı durumları hem söz konusu üniversitelerin kendi içerisinde hem de üniversiteler arasında yüz yüze eğitim ve uzaktan eğitim yönüyle karşılaştırmalı olarak değerlendirildi.
References
- [1] Kant, I. Eğitim Üzerine (Çevirmen: Ahmet Aydoğan), Say Yayınları, ISBN:9789754686722, Ankara, 2014.
- [2] Rousseau, J. J. Emile ya da Eğitim Üzerine (Çeviren: Yaşar Avunç), Türkiye İş. Bankası Kültür Yayınları, ISBN: 9789944885997, 2010.
- [3] Durkheim, E. Eğitim ve Sosyoloji (Çevirmen: Pelin Ergenekon, Editör: Merve Elma), Pinhan Yayıncılık, ISBN: 9786055302887, 2016.
- [4] Dewey, J. Demokrasi ve Eğitim, (Çeviren: Mustafa Karaman), Birinci Basım, Gece Kitaplığı Yayınları, ISBN: 9786257912334, İstanbul, 2020.
- [5] Elitaş, T. “Uzaktan Eğitim Lisans Sürecinde Yeni İletişim Teknolojileri: Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Radyo Televizyon Bilimdalı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul, 2017.
- [6] Kaya, Z. Uzaktan Eğitim, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, ISBN 975-6802-82-0, Ankara, 2002.
- [7] Demirel, Ö. Eğitim Sözlüğü, 5. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, ISBN 978-975-6802-38-3, Ankara, 2012.
- [8] Moore, M. G. and Kearsley, G. Distance Education a Systems View of Online Learning (What’s New in Education), 3rd Edition, ISBN-13: 978-1111520991, 2011.
- [9] YÖK. Küresel Salginda Egitim ve Öğretim Süreçlerine Yönelik Uygulamalar kılavuzu, pdf, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2021/ , 2021.
- [10] Tüzün, F. ve Yörük Toraman, N. “Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim Memnuniyetini Etkileyen Faktörler”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı:14(3), 822-845, 2021.
- [11] Foo, C. et all, “ A Comparative Study Regarding Distance Learning and The Conventional Face to Face Approach Conducted Problem-Based Learning During The Covid-19 Pandemic”, BMC Medical Education, 21:141, doi.org/10.1186/s12909-021-02575-1, 2021.
- [12] Marek, M. W. et all, “Teacher Experiences in Converting Classes to Distance Learning in the Covid-19 Pandemic”, International Journal of Distance Education Technologies, Volume 19, Issue 1, 89-109, 2021.
- [13] Almanar, M. A. “The Shifting of Face to Face Learning to Distance Learning During The Pandemic Covid-19”, Globish: An English- Indonesian Journal for English, Education and Culture, Vol.9, No.2, P-ISSN: 2301-9913, E-ISSN: 2597-9132, doi.org/10.31000/globish.v7i2, 2020.
- [14] Akdemir, A. B. ve Kılıç, A. “Yükseköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Bakışı”, Milli Eğitim, Cilt 49, Özel Sayı, Sayı:1, 685-712, 2020.
- [15] Yaman, B. “Covid-19 Pandemisi Sürecinde Türkiye ve Çin’de Uzaktan Eğitim Süreç ve Uygulamalarının İncelenmesi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt:17, Sayı: Pandemi Özel Sayısı, ISSN: 2528-9527, E-ISSN: 2528-9535, doi: 10.26466/opus.857131, 2021.
- [16] Şahin, M. C. ve Tekdal, M. “İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimin Etkililiği Bir Meta Analiz Çalışması”, Akademik Bilişim Konferansı, Tam Metin, 2005.
- [17] Cabi, E. ve Ersoy, H. “Yükseköğretimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarının İncelenmesi: Türkiye Örneği”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, S: 419-429, doi: 10.5961/jhes.2017.219, 2017.
- [18] Can, E. “Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları, AUAd, Cilt:6, Sayı:2, 11-53, 2020.
- [19] Keskin, M. ve Özer Kaya, D. “Covid-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 59-67, 2020.
- [20] Bağrıaçık Yılmaz, A. “Distance and Face to Face Students’ Perceptions Towards Distance Education: A Comparative Metaphorical Study”, Turkish Online Journal of Distance Education –TOJDE, Volune:20 Number:1, ss: 191-207, ISSN: 1302-6488, 2019.
- [21] Muhammad, A, and Kainat, A. “Online Learning Amid The Covid-19 Pandemic: Student’s Perspectives”, Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, Volume 2, Issue 1, http://www.doi.org/10.33902/JPSP.2020261309, 2020.
- [22] Murad, D. F. et all. “The Impact of The Covid-19 Pandemicin Indonesia (Face to Face Versus Online Learning”, The Third International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering (ICVEE), 2020.
- [23] Elfirdoussi, S. et all. “Assessing Distance Learning in Higher Education during the COVID-19 Pandemic”,Hindawi Education Research International Volume 2020, Article ID 8890633, 13 pages, https://doi.org/10.1155/2020/8890633, 2020.
- [24] Sari, T. and Nayir, F. “Challenges in Distance Education During the (Covid-19) Pandemic Period”, Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360. doi:10.17583/qre.2020.5872, 2020.
- [25] Aksoğan, M. “Opinions of students about distance education in the pandemi process”, MTU Journal of Engineering and Natural Sciences, Special Issue, 1–9. doi: 10.46572/nat.2020.11, 2020.
- [26] Afşar, B., ve Büyükdoğan, B. “Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri”, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 161–182, 2020.
- [27] Buluk, B., ve Eşitti, B. “Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi”, Journal of Awareness, 5(3), 285–298. doi: https://doi.org/10.26809/joa.5.021, 2020.
- [28] Karadağ, E. ve Yücel, C. “Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması” Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192. DOI:10.2399/yod.20.730688, 2020.
- [29] Zan, N., and Zan, B. U. “Education in emergency at coronavirus: Overview of faculty of letters students included to distance education system from different regions of Turkey”, Turkish Studies, 15(4), 1367–1394. DOI: https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44365, 2020.
- [30] Durak, G. ve diğerleri. “Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Sistemlerinin İncelenmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 14, Sayı 1, sayfa 787-809. ISSN: 1307-6086, doi: 10.17522/ balikesirnef. 743080, 2020.
- [31] Esgice Gunduz, M. et all, “Problems, expectations, and amendments regarding distance education legislation in higher education institutions in Turkey”, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, ISSN:1302-6488, 21(4), 173–194, 2020.
- [32] Alpar, R. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Üçüncü Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2011.
- [33] Özdamar, K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Cilt 1, Yenilenmiş 9. Baskı, Nisan Kitabevi, Eskişehir, 2013.
- [34] Rencher, A. C. Methods of Multivariate Analysis, Second Edition, A John Wiley&Sons, Inc. Publication, Canada, 2002.
- [35] Johnson, R. A. and Wichern, D. W. Applied Multivariate Statistical Analysis, Sixth Edition, ISBN 0-13-187715-1, Pearson Prentice Hall, 2007.
- [36] Gamgam, H. ve Altunkaynak, B. SPSS Uygulamalı Parametrik Olmayan Yöntemler, 6. Baskı, ISBN: 9789750241758, Seçkin Yayıncılık, 2017.
- [37] Şenoğlu, B. ve Acıtaş, Ş. İstatistiksel Deney Tasarımı Sabit Etkili Modeller, 3. Basım, ISBN: 978-605-133-043-3, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2014.
- [38] Kaba, E. “Uzaktan Eğitimde Asenkron Etkileşimi Artıran Faktörler: Bir Eylem Araştırması”, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 2019.
- [39] Özgür, D. F. “Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Personelinin Öğrencilerle İletişimde Sosyal Medya Etkileşimine Bakışı: İÜ AUZEF Örneği” İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul, 2019.
- [40] Çolak, M. E. “Uzaktan Eğitim Sınavlarında Bakış Algılaması İle Kopya Tespitinin Modellenmesi”, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yazılım Mühendisliği Anabilim Dalı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Elâzığ, 2020.