Purpose: The objective of this research was to ascertain if the portion of the automotive industry that engages in non-tradable goods or export goods is the principal driving force behind the industry's expansion. The purpose of this paper is to fill the gap by focusing on the automotive industry as its principal area of investigation.
Methodology: Productivity growth in the automotive industry was estimated utilizing an innovative hypothetical extraction method (HEM) for both the non-tradable goods sector and the export goods sector. Following that, the weighted multipliers approach is employed to allocate the productivity across the non-tradable goods and export goods of the automotive industry.
Findings: The findings indicate that the automotive industry maintains a strategy of development driven by exports. Production targeted for the domestic market is subject to significant limitations. Multinational automobile corporations tend to employ the strategy of exporting. The growth model of the automotive industry is significantly influenced by various institutional elements, including the Customs Union, taxes, and vertical integration.
Originality: Although the automotive industry is an essential industry for exports, its growth model has not been comprehensively scrutinized. This study primarily focuses on investigating the growth model of the Turkish automotive industry and the institutional factors that influenced its strategic decisions.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, otomotiv endüstrisinin ticarete konu olmayan mallar veya ihracat malları üreten kısmının, endüstrinin genişlemesinin arkasındaki temel itici güç olup olmadığını tespit etmektir. Bu makalenin hedefi, temel inceleme alanı olarak otomotiv endüstrisine odaklanıp araştırma alanı içerisindeki bu boşluğu doldurmaktır.
Yöntem: Otomotiv endüstrisindeki verimlilik artışı, hem ticarete konu olmayan mallar sektörü hem de ihracat malları sektörü için yenilikçi bir varsayımsal çıkarım yöntemi kullanılarak tahmin edilmiştir. Bunu takiben, verimliliği otomotiv endüstrisinin ticarete konu olmayan malları ve ihracat malları arasında dağıtmak için ağırlıklı çarpanlar yaklaşımı kullanılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmada elde edilen bulgular, otomotiv endüstrisinin ihracata dayalı bir gelişme stratejisi sürdürdüğünü göstermektedir. İç pazara yönelik üretim önemli kısıtlamalara tabidir. Çok uluslu otomobil şirketleri ihracat stratejisini kullanma eğilimindedir. Otomotiv endüstrisinin büyüme modeli, Gümrük Birliği, vergiler ve dikey entegrasyon dahil olmak üzere çeşitli kurumsal unsurlardan önemli ölçüde etkilenmektedir.
Özgünlük: Otomotiv endüstrisi ihracat için önemli bir endüstri olmasına rağmen, büyüme modeli kapsamlı bir şekilde incelenmemiştir. Bu çalışma öncelikle Türk otomotiv endüstrisinin büyüme modelini ve stratejik kararlarını etkileyen kurumsal faktörleri araştırmaya odaklanmaktadır.
Otomotive Endüstrisi İhracata Dayalı Büyüme Modeli Varsayımsal Çıkarım Yöntemi Kurumsal Ekonomi Verimlilik
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied Economics (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | June 2, 2024 |
Acceptance Date | August 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 58 Issue: 4 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)