Bu makale, kültür endüstrisi kapsamı altındaki tarihi dramaların, tarihi tahrif ederek onu ekranda nasıl yeniden yazdıklarını bir örnekle açıklamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, ilk bölümde, geçmişi yorumlayan ve yeniden yaratan öznenin kim olduğu tanımlanmaktadır. Ardından, ikinci bölümde, bir Netflix dizisi olan Bridgerton (2020), önceki bölümle bağlantılı şekilde, bu üretimin arkasındaki araçsal tarihyazımını açığa çıkarmak için yakın zamanlı bir örnek olarak alınmaktadır. Böylece, bireyleri gerçek yerine kurgulara inandırmaya çalışan mekanizmayla birlikte, bu türden bir tarihyazımının amacını ve itkisini aydınlatmak da mümkün hale gelmektedir. Son olarak, sahip olduğu araçsal tarihyazımının sonuçlarına bilhassa odaklanılarak, örneğe ilişkin bir değerlendirme sunulmaktadır.
This article aims to explain, with an example, how historical dramas, under the scope of culture industry, rewrite history on the screen through distorting it. For this purpose, in the first chapter, it is defined who the subject that interprets and recreates the past is. Then, in the second chapter, a Netflix series, Bridgerton (2020) is taken as a recent example in connection with the previous chapter to reveal the instrumental historiography at the back of the production. Thus, it becomes possible to enlighten the intention and the motivation of such a historiography along with the mechanism that tries to make individuals believe fiction rather than facts. In conclusion, an evaluation is given on the example while especially focusing on the consequences of the instrumental historiography that the series has.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | March 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |