According to life condition people’s fear and anxiety would be change. Echofobia is a acceptable current concept which result of long and short term environment problems. Echofobia is express of negative emotions like despair, intense anxiety and surreal emotions relating to person of environment problems and its results. There are many different type of concept to explain negative moods about environment difficulties of person like echofobia. This situation is striking to show of environment difficulties effects on human. Last years, researches are increase about echofobia. A part of this studies show us importance of first years of life for echofobia. As a matter of fact, children which is in preschool term their lives will be able to protect from echofobia in long or short term with concepts such as environmental awareness, love and awareness. In this context,It need to follow optimistic opinions for children’s development features and their interest, while introducing environment. Instead of an approach that focuses on the negative consequences of environmental problems and fear and anxiety, an educational approach that is shaped away from the immediate environment and where children can provide direct experience about what they can do about the environment with concrete steps should be applied.
Değişen yaşam koşullarına göre kişilerin korkuları, kaygıları farklılaşabilmektedir. Ekofobi de çevre sorunlarının kısa ve uzun süreli sonuçlarından biri olarak kabul edilebilecek güncel bir kavramdır. Ekofobi, kişinin çevre sorunları ve bu sorunların sonuçları ile ilgili yaşama ilişkin hissettiği gerçek üstü ve yoğun olan kaygı, çaresizlik gibi olumsuz duygularını ifade etmektedir. Ekofobi gibi kişilerin çevre sorunları doğrultusunda dünya ile ilgili olumsuz ruh hallerini anlatan farklı kavramlar da bulunmaktadır. Bu durum, çevresel sorunların insan üzerindeki etkilerini ortaya koymak açısından dikkat çekicidir. Son yıllarda ekofobi ile ilgili yapılan araştırmalarda artış söz konusudur. Bu çalışmaların bir bölümü, yaşamın ilk yıllarının ekofobi açısından önem taşıdığını göstermektedir. Nitekim Türkiye'de okul öncesi dönem olarak adlandırılan yaşamın ilk altı yılında temelleri atılacak çevre bilinci, sevgisi ve farkındalığı gibi kavramlar çocukları kısa ve uzun süreli olarak ekofobiden koruyabilecektir. Bu bağlamda, küçük çocuklara çevreyi tanıtırken ilgileri ve gelişim özellikleri doğrultusunda, sevgiye, iyimserliğe dayalı bir bakış açısının izlenmesi gereklidir. Çevre sorunlarının olumsuz sonuçlarına odaklanan, korku ve kaygıyı pekiştiren bir yaklaşım yerine yakın çevreden uzağa doğru şekillenen, çocukların somut adımlarla çevre konusunda yapabilecekleri hakkında doğrudan deneyim sağlayabilecekleri bir eğitim yaklaşımı uygulanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 22, 2023 |
Publication Date | June 21, 2023 |
Submission Date | March 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 5 |
ViSBiD, MLA ve Crossref tarafından indekslenmektedir. Ayrıca Index Copernicus takip sistemine alınmıştır.