Bu
çalışmada reklamların çocukların tüketimindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada
reklam, reklamcılık ve çocuk ve reklam alanına kavramsal bir bakıştan sonra
araştırmanın esasını oluşturan çocukların tüketimindeki reklamların etkisini
ölçmek amacıyla derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. İstanbul’un Ataşehir
semtinde yaşayan ve çocukları Ataşehir’de okuyan 20 ebeveynle derinlemesine
mülakat yapılmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda tüm TV reklamlarının
çocukları etkilediği görülmüştür. TV'deki gıda reklamları incelendiğinde,
hayvansal gıda ürün reklamlarının çocukların ilgisini en çok çeken reklamlar
olduğu tespit edilmiştir. Yiyecek reklamlarının arasında süt, yoğurt gibi
sağlıklı ürünler de bulunmaktadır. Ancak bu ürünler meyveli yoğurt, meyveli
süt, şarküteri ürünleri gibi hayvansal gıda reklamlarıdır. Bu reklamlar
çocukların ilgisini çekmekte ve satın alma arzusu oluşturmaktadır.
In the study, the effects of ads on children’s
consumption are examined. Following a conceptual look on ads, advertising, and
child and the field of ads, an in-depth interview technique is utilized to
measure the impact of ads on children’s consumption which constitutes the main
subject of the study. An in-depth interview is conducted with 20 parents living
in Ataşehir district in İstanbul, Turkey and with their children studying in
Ataşehir. As a result of the study, it is determined that all the TV
commercials influence children. When the food ads on TV are examined, it is
found that the advertisements of foods of animal origin catch children`s interest at most. There are also
healthful products such as milk, yoghurt in these food ads. However these ads
are for foods of animal origin
such as fruit yoghurt, fruit milk and delicatessen
products. These ads influence children`s interest and create desire of
purchase.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2018 |
Submission Date | August 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 20 |