The aim of the study is to investigate the postgraduate theses conducted
at universities in Turkey on the field of competition. In this context, the
postgraduate theses in the field of social sciences between the years 2010-2017
are examined. According to the research findings, 68.75% of the theses are
master theses and 93.1% are conducted in Turkish, 23.1% are in 2010. The theses
are studied mostly at Marmara University and the department is the business
administration. In 2016 the subject of competition was preferred more in doctoral
dissertations. In quantitative methods, Frequency Analysis, Correlation
Analysis, Factor Analysis, Analytic Hierarchy Process and Clustering Analysis
and in qualitative methods Diamond Model are frequently used. The most commonly
used data collection tool is surveys. The most studied subjects regarding the
subject of competition are competition strategies, competitive power and
advantage, sustainability and internationalization in competition. The top five
most frequently used concepts/topics with competition are performance,
innovation, clustering/external networks and marketing respectively. 13.29% of
the theses examined are those operating in more than one sector; 12.03% are
applied in Tourism, Accommodation, Food and Beverage Services sector and 10.13%
in Business and Management sector.
Bu çalışmanın amacı,
stratejik yönetimin önemli konularından biri olan rekabet ile ilgili
Türkiye’deki üniversitelerde yapılmış olan lisansüstü tezlerin incelenmesidir.
Bu kapsamda çalışmada 2010-2017 yılları arasında, sosyal bilimler alanında yapılan lisansüstü
tezler incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, tezlerin % 68,75’i yüksek lisans tezi,
%93,1’i Türkçe, %23,1’i 2010 yılında yürütülmüş, en fazla çalışılan üniversite
Marmara Üniversitesi, anabilim dalı ise işletmedir. Rekabet konusu 2016 yılında
doktora tezlerinde daha fazla kullanılmıştır. Nicel yöntemlerden frekans
analizi, korelasyon analizi, faktör analizi, Analitik Hiyerarşi Prosesi ve
Kümeleme Analizi, nitel yöntemlerden ise Elmas Modeli sıklıkla kullanılmıştır.
En yaygın kullanılan veri toplama aracı ankettir. Rekabet ile ilgili
stratejiler, rekabet gücü ve avantajı, rekabette sürdürülebilirlik ve
uluslararasılaşma konularına yoğunlaşılmıştır. Rekabet ile birlikte en
sık kullanılan ilk beş kavram/konu ana tema olarak sırasıyla performans,
inovasyon/yenilik, kümelenme/dışsal ağlar ve pazarlamadır. İncelenen tezlerin
%13,29’u birden fazla sektörde faaliyet gösteren işletmelerde; %12,03’ü Turizm,
Konaklama, Yiyecek-İçecek Hizmetleri sektöründe, %10,13’ü ise İş ve Yönetim sektöründe
uygulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2018 |
Submission Date | November 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 20 |