Organizations have to use
new products, ways and methods in order to protect and increase their
profitability in the intense competitive environment experienced in global and
local markets. This situation encourages innovation and product innovation
activities of organizations. Organizations have internal and external
environmental factors that influence their innovation and product innovation activities.
One of these internal environmental factors is thought to be the organizational
culture. This
study is carried out to determine whether organizational culture has an effect
on product innovation. In this context, the effects vision, participation in
work, harmony, and consistency which are dimensions of organizational culture
on product innovation are assessed. The research data is collected from
business executives operating in Gaziantep 1st, 3rd, and 4th Organized Industry
Regions. In order to collect the data, the survey method is used. A total of
245 surveys are evaluated and frequency distributions and multiple linear
regression analyzes are used for assessing the data. As a result, it is found
that the dimensions of vision and participation to work have significant effects
on product innovation. However, the dimensions of harmony and consistency are
found to have insignificant effects on product innovation.
Küresel ve yerel pazarlarda yaşanan yoğun rekabet ortamında örgütler,
karlılıklarını korumak ve artırmak amacıyla yeni ürünleri, yol ve yöntemleri
kullanmak zorunda kalmaktadır. Bu durum örgütlerin inovasyon ve ürün inovasyonu
faaliyetlerini teşvik etmektedir. Örgütlerde inovasyon ve ürün inovasyonu
çalışmalarını etkileyen iç ve dış çevre faktörleri bulunmaktadır. Bu iç çevre
faktörlerinden birisinin de örgütsel kültür olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma,
örgütsel kültürün ürün inovasyonu üzerinde bir etkisinin olup/olmadığını
bulabilmek amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda örgütsel kültürün boyutları olan
vizyonun, işe katılımın, uyumun ve tutarlılığının ürün inovasyonu üzerindeki
etkisi değerlendirilmiştir. Araştırma verisi, Gaziantep 1., 3., ve 4. organize
sanayi bölgelerinde faaliyette bulunan işletme yöneticilerinden toplanmıştır.
Verinin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Toplam 245 anket
değerlendirilmiş olup, verinin değerlendirilmesinde frekans dağılımları ve
çoklu doğrusal regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak vizyon
ve işe katılım boyutlarının ürün inovasyonu üzerinde anlamlı bir etkiye sahip
olduğu bulunmuştur. Ancak uyum ve tutarlılık boyutlarının ürün inovasyonu
üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2018 |
Submission Date | February 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 21 |