Bu çalışmanın amacı, ön lisans
öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerini ve umutsuzluk düzeylerinde çeşitli
değişkenler açısından (cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba öğrenim durumu,
gelir durumu, kişilik özellikleri, yaşam kalitesi, sosyal ilişkiler) farklılık olup olmadığının incelemektir.
Araştırmanın evrenini Salihli Meslek Yüksekokulu’nda 2017-2018 eğitim öğretim
döneminde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemi ise araştırmaya
gönüllü olarak katılan toplam 272 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan
öğrencilerin umutsuzluk düzeylerini tespit etmek için “Beck Umutsuzluk Ölçeği
(BUÖ)” ve kişisel anket formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler
frekans ve yüzdesel dağılımlar, betimsel istatistikler, Mann Whiney U ve
Kruskall Wallis ile test edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, araştırmaya
katılan öğrencilerin umutsuzluk düzeyi (4.342 ± 3.627) hafif düzeyde çıkmıştır.
Bu sonuç Salihli MYO’da öğrenim gören öğrencilerin gelecekten umutsuz olmadığını
göstermektedir. Ayrıca ailelerinin gelir
durumu, kişilik özellikleri, yaşam
kaliteleri ve sosyal ilişkileri gibi değişkenler ile öğrencilerin umutsuzluk düzeyi
arasında anlamlı farklılıklar (p<0.05) bulunmuştur.
The aim of the study is to examine the hopelessness levels of the associate
degree students and if there is any difference in hopelessness levels in terms
of various variables (gender, class level, mother and father education status,
income level, personality traits, quality of life, social relations). The
universe of the study is composed by the students enrolled in Salihli
Vocational School in 2017-2018 education year. The sample consists of 272
students voluntarily participated in the survey. In order to determine the
hopelessness levels of the students who participated in the research, the “Beck
Hopelessness Scale (BHS)” and personal questionnaire form are applied. Data
from the study are tested with frequency and percentage distributions, descriptive
statistics, Mann Whitney U and Kruskall Wallis tests. According to the research
result, the level of hopelessness of the students participating in the research
has a mild level (4.342 ± 3.627). This result shows that the students who are studying
at Salihli Vocational School are not hopeless about the future. In addition, it
is also found that there are significant differences (p <0.05) between the
hopelessness level of the students and the variables such as income status,
personality traits, quality of life and social relations of the families.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2018 |
Submission Date | March 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 21 |