Osmanlı Devleti, diğer İslam devletlerinden tevarüs ettiği vakıf
müessesesini geliştirerek zirve noktaya taşımıştır. Vakıf kültürüyle
renk, dil, din, mezhep, makam ve mevki ayrımı gözetmeksizin öncelikli
muhtaçlar olmak üzere herkese kucak açarak cihanşümûl bir
anlayış sergilemiştir. Osmanlı medeniyetinin temel dinamiği olan
vakıflar, Kıbrıs’ta da eğitim kurumlarının oluşturulmasında en belirleyici
etkenlerden biri olmuştur.
Vakıflar, Kıbrıs halkının sosyal hayata yönelik kurumlarının şekillenmesinde,
dolayısıyla eğitim kurumlarının oluşmasında esas
teşkil etmiştir. Adanın fethinden kısa bir süre sonra vakıflar aracılığıyla,
en yaygın örgün eğitim kurumları olan sıbyan mektepleri
ve medreseler açılmaya başlamıştır. Yine yaygın eğitim-öğretim kurumları
olarak işlev gören cami dershânaleri, tekkeler ve kütüphaneler
çok geçmeden toplum hayatında yerlerini almıştır.
Bu bağlamda makalemizde Şeyhülislâmlık Belgeleri ve Kıbrıs Şeriyye
Sicilleri ışığında Kıbrıs’ta eğitim alanında kurulan vakıflar ele
alınacaktır. Bu vakıflara örnek olarak 1640’lı yıllarda Kıbrıs’ta kadılık
ve müftülük görevinde bulunmuş, bir eğitim gönüllüsü olan Sadeddin
Efendizâde Ahmed Efendi’nin Lefkoşa’da halkın eğitimi için
kurduğu medrese vakfı değerlendirilecek, vakfiyesinin muhteva ve
semantik tahlili yapılacaktır. Böylece Osmanlı Devleti’nde Kıbrıs’ta
İslam kültürüyle sentezlenen eğitim ve öğretim sistemiyle ilgili uygulamalar
ve gelişmeler değerlendirilecektir.
"Kıbrıs Kıbrıs Kadısı ve Müftüsü Saadeddin" "Efendizâde Ahmed Efendi Medresesi Vakfı Vakfiye Tahlili.
Ottoman Empire developed the institution of waqf that has inherited
from Islamic states and carried to the submit point. It has demonstrated
a global understanding by embracing everyone especially
the needy persons without discriminating their color, language,
religion, sect, authority or position. The waqfs, which are the basic
dynamics of the Ottoman civilization, has been one of the decisive
factors in the establishment of educational institutions in Cyprus.
The waqfs constituted the basis for the formation of the institutions
for the social life of the people in Cyprus and therefore the formation
of educational institutions. Shortly after the conquest infants’
school and madrasah that are the most common educational institutions
started to be opened through waqfs. Also, mosque classrooms,
monks and libraries that function as common education-training
institutions took their place in community life soon.
In this concept, educational waqfs founded in Cyprus will be discussed
in the light of the documents of Shaykh al-Islam and Cyprus
Court Records in this paper. As an example of these waqf, waqf of
the madrasah founded by an education volunteer Saadeddin Efendizâde
Ahmed Efendi who has been kadi and mufti in Cyprus in the
1640’s for the education of people in Lefkosa will be evaluated, the
content and semantic analysis of the waqf will be made. Thus, the
applications and developments in the education system synthesized
with the Ottoman culture in Cyprus will be evaluated.
Cyprus Waqf of Kadi and Mufti of Cyprus Saadeddin Efendizâde Ahmed Efendi Madrasah Assay on the Concept of Waqf
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | June 21, 2018 |
Acceptance Date | July 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).