SERBEST ZAMANLARINI OKUL BAHÇESİNDE GEÇİREN ÖĞRENCİLERİN ÇEVREYE KARŞI İLGİLERİNİN İNCELENMESİ
Year 2023,
Volume: 2 Issue: 2, 46 - 54, 25.07.2023
Dilek Selçuk
Mustafa Can Koç
,
Nurullah Emir Ekinci
,
Ersan Tolukan
Abstract
Bu çalışmanın amacı, serbest zamanlarını okul bahçesinde geçiren öğrencilerin çevreye karşı ilgilerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; İstanbul İli Arnavutköy ilçesi Şehit Onbaşı Murat Şengöz İmam Hatip Ortaokulunda öğrenim gören 51 erkek, 229 kız öğrenci oluşturmaktadır. Veriler Google form aracı uygulanarak online ortamda toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgilere ek olarak Şentürk (2020) tarafından geliştirilen “Ortaokul Çevre İlgi Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiki işlem olarak Veriler, IBM SPSS (version 24.0) istatistik paket programında değerlendirilmiştir. Çalışma verilerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek adına normallik testi yapılmış ve normal dağılım göstermemesi nedeniyle istatistiksel analiz olarak non-parametrik testlerden yararlanılmıştır. Bu bağlamda çalışmada Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yaş, sınıf düzeyi açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, cinsiyete göre biyoçeşitlilik alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Sonuç olarak, serbest zamanlarını okul bahçesinde geçiren öğrencilerin çevreye karşı ilgilerinin yaşları ile ilgili olmamakla birlikte kızların daha ilgili oldukları ve bu durumun hangi sınıf düzeyinde olursa olsun farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır.
References
- Alp, E. Ertepınar, H. Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çev reye yönelik tutum ve bilgileri üzerine bir çalışma. VII. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. 110s. Ankara: Palme Yayıncılık.
- Altın, M., Bacanlı, H., Yıldız, K. (2002) “Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Mat. Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.
- Beşikçi, T. (2016). Rekreasyonunda Heyecan Arayışı, Serbest Zaman Motivasyonu ve Serbest Zaman Tatmini Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Çok Hafif Hava Araçları (ÇHHA) Pilot Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
- Demiral, S. (2018). Açık Alan Rekreasyonuna Katılan Bireylerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi: Şavşat -Karagöl Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65-66.
- Erten, S. (2005), “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 91-100.
- Irmak-Kazazoğlu, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin çevre farkındalık düzeylerinin ve çevre sorunlarına yönelik davranışlarının incelenmesi. (Tez No: 607543) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Anı Yayıncılık.
Kasapoğlu, A. ve Turan, F. (2008). “Attitude-behaviour relationship in environmental education”. a case study from Turkey. International Journal of Environmental Studies, 65 (2), 219-231.
- Öküzcüoğlu, B.H. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin çevreye karşı duyarlılıklarının incelenmesi: Denizli il örneği. (Tez No: 559629) [Yayımlan mamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Önder, U. (2015). İlköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarının incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5 (1), 115-124. joiss.karabuk.edu.tr/DergiPdfDetay.aspx?ID=91 adresinden erişilmiştir.
- Özer, U. (1991), “Çevre Eğitimi”, Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22, İstanbul.
- Soran, H., Morgil, İ., Yücel, S., Atav, E., Işık, S. (2000), “Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması ve Kimya Öğrencileri ile Karşılaştırılması”, Journal of Education, 18, 128-139.
- Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2). 99-110.
- Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. Ortaokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik İlgilerini Belirlemek İçin Ölçek Geliştirme. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 219-233.
- Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya, C., Ertepınar, H. (2004), “Environmental Attitudes of the 6th Grade Students from Rural and Urban Areas : A Case Study for Ankara”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 167-175.
- Ünal, S., Dımışkı, E. (1999), “Unesco-Unep Himayesinde Çevre Eğitiminin Gelişimi ve Türkiye‟de Ortaöğretim Çevre Eğitimi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 142-154
- Yaprak, S. (2019). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi (Bitlis ili örneği). (Tez No: 602782) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O., (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education,26(12), 1527-1546.
INVESTIGATION OF THE ENVIRONMENTAL INTEREST OF STUDENTS WHO SPEND THEIR LEISURE IN THE SCHOOL GARDENS
Year 2023,
Volume: 2 Issue: 2, 46 - 54, 25.07.2023
Dilek Selçuk
Mustafa Can Koç
,
Nurullah Emir Ekinci
,
Ersan Tolukan
Abstract
This study aimed to examine the interest of students who spend their leisure in the school garden towards the environment. The study group of the research consisted of 51 male and 229 female students studying at Şehit Onbaşı Murat Şengöz imam Hatip Secondary School in the Arnavutköy district of Istanbul. The data were collected online via Google forms. In addition to demographic information, the " Secondary School Environmental Interest Scale " developed by Şentürk (2020) was used as a data collection tool. As a statistical process, the data were evaluated in IBM SPSS (version 24.0) statistical package programme. A normality test was performed to determine whether the study data showed normal distribution and non-parametric tests were used in statistical analysis due to the lack of normal distribution. In this context, Mann Whitney-U and Kruskal Wallis tests were used in the study. According to the results, no significant difference was found in age and grade level, while a significant difference was found in the biodiversity sub-dimension according to gender. As a result, it was concluded that although the interest of the students who spend their leisure in the school garden is unrelated to their age, girls are more interested in the environment and this situation did not differ regardless of the grade level.
References
- Alp, E. Ertepınar, H. Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çev reye yönelik tutum ve bilgileri üzerine bir çalışma. VII. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. 110s. Ankara: Palme Yayıncılık.
- Altın, M., Bacanlı, H., Yıldız, K. (2002) “Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Mat. Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.
- Beşikçi, T. (2016). Rekreasyonunda Heyecan Arayışı, Serbest Zaman Motivasyonu ve Serbest Zaman Tatmini Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Çok Hafif Hava Araçları (ÇHHA) Pilot Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
- Demiral, S. (2018). Açık Alan Rekreasyonuna Katılan Bireylerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi: Şavşat -Karagöl Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65-66.
- Erten, S. (2005), “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 91-100.
- Irmak-Kazazoğlu, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin çevre farkındalık düzeylerinin ve çevre sorunlarına yönelik davranışlarının incelenmesi. (Tez No: 607543) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Anı Yayıncılık.
Kasapoğlu, A. ve Turan, F. (2008). “Attitude-behaviour relationship in environmental education”. a case study from Turkey. International Journal of Environmental Studies, 65 (2), 219-231.
- Öküzcüoğlu, B.H. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin çevreye karşı duyarlılıklarının incelenmesi: Denizli il örneği. (Tez No: 559629) [Yayımlan mamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Önder, U. (2015). İlköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarının incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5 (1), 115-124. joiss.karabuk.edu.tr/DergiPdfDetay.aspx?ID=91 adresinden erişilmiştir.
- Özer, U. (1991), “Çevre Eğitimi”, Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22, İstanbul.
- Soran, H., Morgil, İ., Yücel, S., Atav, E., Işık, S. (2000), “Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması ve Kimya Öğrencileri ile Karşılaştırılması”, Journal of Education, 18, 128-139.
- Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2). 99-110.
- Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. Ortaokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik İlgilerini Belirlemek İçin Ölçek Geliştirme. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 219-233.
- Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya, C., Ertepınar, H. (2004), “Environmental Attitudes of the 6th Grade Students from Rural and Urban Areas : A Case Study for Ankara”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 167-175.
- Ünal, S., Dımışkı, E. (1999), “Unesco-Unep Himayesinde Çevre Eğitiminin Gelişimi ve Türkiye‟de Ortaöğretim Çevre Eğitimi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 142-154
- Yaprak, S. (2019). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi (Bitlis ili örneği). (Tez No: 602782) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖKTEZ
- Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O., (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education,26(12), 1527-1546.