Purpose: This study was conducted to evaluate the trainees and the training center participating in the certificate program organized in a training and research hospital.
Materials and Methods: In this study, the forms that were filled out by 145 trainees during the period of eight intensive care nursing certification programs organized between 2016-2018 were examined retrospectively. Approval of the Ethics Committee and Hospital Management was obtained before starting the study. Data were collected for the participants' professional and intensive care experience periods, theoretical and written scores from the course program and their opinions about the program center. Data were evaluated using SPSS 22 software.
Results: The average age of the participants was 29.33 ± 6.28 (min.19-max.44), 80% (n:116) were women, 98.6% were nurses, 53.8% (n:78) undergraduate graduates, 86.9% (n:126) were working in the intensive care unit related to internal branch, 51% (n:74) were employed in the tertiary hospital. Average scores from the course program: 81.23 ± 5.51 (min.75-max. 100) from the written exam, basic practice in intensive care 92.37 ± 9.72 (min.75-max.100), practice evaluation 94.03 ± 10.21 (min.75- max.100) and the course overall was 89.07 ± 6.49 (min.75- max.100). More than 86% of the trainees stated that the instructors in the program, the materials used in the program, the duration and hours of the training were sufficient / good and they were satisfied with the training program and trainers. When the program is evaluated in general, 92.4% (n:134) of the participants stated that the program met their expectations, 98.6% (n:143) stated that they will use the acquired knowledge and skills in practice, 84.1% (n: 122) stated that they wanted to attend another training in the same center,89.7% (n:130) stated that they could recommend the training center to other colleagues.
Conclusion: Trainees attending the intensive care nursing certificate training program seem to be generally satisfied with both the training center and the training program. Program improvements can be made according to the opinions and suggestions of the participating nurses.
Amaç; Çalışma bir eğitim ve araştırma hastanesinde düzenlenen sertifika programına katılan kursiyerleri ve eğitim merkezini değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 2016-2018 yılları arasında düzenlenmiş olan sekiz yoğun bakım hemşireliği sertifikasyon programı sürecinde 145 kursiyerin doldurulmuş olduğu formlar retrospektif olarak incelendi. Çalışmaya başlamadan önce Hastane Yönetiminden ve Etik Kurul onay izinleri alındı. Kursiyerlerin mesleki ve yoğun bakım deneyim süreleri, kurs programından teorik ve yazılı puanları, program merkezi hakkında görüşlerine yönelik veriler toplandı. Veriler SPSS 22 programı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 29,33±6,28 (min. 19-maks.44), %80’i (n:116) kadın, %98,6’sının ünvanı hemşire, %53,8’i (n:78) lisans mezunu, %86,9’u (n:126) dahili branş ile ilgili yoğun bakımda çalışmakta, %51’i (n:74) üçüncü basamak hastanede görev aldığı belirlendi. Kurs programından alınan ortalama puanlar: yazılı sınavdan 81,23±5,51 (min.75-maks. 100), yoğun bakımda temel uygulama 92,37±9,72 (min.75-maks.100), uygulama değerlendirme 94,03±10,21 (min.75-maks.100), kurs geneli 89,07±6,49 (min.75-maks.100) olduğu saptandı. Kursiyerlerin %86’dan fazlası programda görevli eğitmenlerin, kullanılan materyallerin, eğitim süresi ve ders saatlerinin yeterli/iyi olduğunu, eğitim programı ve eğitimcilerden memnun kaldıklarını ifade ettiler. Program genel olarak değerlendirildiğinde katılımcıların %92’4’ünün (n:134) beklentisini karşıladığını, % 98,6’sı (n:143) kazandığı bilgi ve becerileri uygulamada kullanacağını, %84,1’i (n:122) aynı merkezde başka bir eğitime katılmak istediğini, %89,7’i (n:130) eğitim merkezini başka meslektaşlarına önerebilecekleri sonuçları elde edildi.
Sonuç: Yoğun bakım hemşireliği sertifika eğitim programına katılan kursiyerler hem eğitim merkezinden hem de eğitim programından genel olarak memnun görünmektedir. Katılımcı hemşirelerin görüş ve önerilerine göre programda iyileştirmeler yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | RESEARCH |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License