Research Article
BibTex RIS Cite

Psikolojik Danışman Adaylarının Lisans Eğitimi Sonunda Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumlarındaki Değişimin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 27 - 36, 01.06.2018
https://doi.org/10.31461/ybpd.399799

Abstract

Psikolojik danışmanların çalıştıkları kurumlarda
öğrenim gören
özel gereksinimli çocuklara, ailelerine ve öğretmenlerine
yönelik çalışmalar yürütmeleri beklenmektedir.
Psikolojik danışmanların okullarda özel gereksinimli
öğrencilere yönelik sunulan hizmetlerdeki rolü dikkate alındığında, psikolojik
danışman adaylarının da özel gereksinimli bireylere yönelik olumlu tutumlara
sahip olması ve lisans eğitimleri boyunca özel gereksinimli bireylere yönelik
olumlu tutumlar geliştirmeleri önem taşımaktadır. Bu doğrultuda, araştırmada
psikolojik danışman adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının lisans eğitimi süresince değişip değişmediğini belirlemek
amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Ondokuz
Mayıs Üniversitesi
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalında 2012- 2013 eğitim öğretim yılı güz döneminde
kayıt olan ve dört yıl boyunca eğitim alıp 2015- 2016 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde mezun olan 104 psikolojik danışman adayı oluşturmaktadır.
Özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları belirlemek amacıyla “Engellilere
Yönelik Tutum Ölçeği” (EYTÖ) kullanılmıştır. Ölçekler
psikolojik danışman adaylarına birinci sınıfın başında
ve dördüncü sınıfın sonunda uygulanmıştır. Psikolojik danışman adaylarının özel gereksinimli bireylere
yönelik
tutumlarının lisans eğitimi süresince değişip değişmediğini belirlemek amacıyla
yapılan İlişkili Örneklemler İçin T Testi sonucunda, psikolojik danışman
adaylarının lisans eğitiminin başında ve sonunda
EYTÖ’den
aldıkları puanlar arasında anlamlı düzeyde fark tespit edilmiştir.  Psikolojik danışman adaylarının özel
gereksinimli bireylere yönelik tutum puanlarının lisans eğitimi başında yüksek
olduğu; lisans eğitimi sonunda ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Diğer bir
deyişle danışman adaylarının dört yıllık lisans eğitimi sonunda özel
gereksinimli bireylere yönelik tutumları anlamlı düzeyde daha olumsuz olmuştur.
Elde edilen bulgular ilgili alanyazın
ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

References

  • Adler, P., Cregg, M., Duignan, A., Ilett, G. & Woodhouse, M. (2005). Effect of training on attitudes and expertise of optometrists towards people with intellectual disabilities. Ophthalmic and Physiological Optics, 25, 105–118. doi:10.1111/j.1475-1313.2004.00253.x.
  • Akbuğa, B. ve Gürsel, F. (2007). Bilgilendirme yoluyla Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu öğrencilerinin engelli bireye yönelik değişen tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 5-8.
  • Aksoy, V. (2008). Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alptekin, S. ve Vural-Batık, M. (2013). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin yetersizlikten etkilenmiş kişilere yönelik tutumlarına Özel Eğitim dersinin etkisi. e-International Journal of Educational Research, 4 (4), 18-34.
  • Au, K. W. & Man, D. W. (2006). Attitudes toward people with disabilities: A comparison between health care professionals and students. International Journal of Rehabilitation Research, 29 (2), 155–160.
  • Barr, J. B. & Bracchitta, K. (2008). Effects of contact with individuals with disabilities: Positive attitudes and majoring in education. The Journal of Psychology, 142 (3), 225–243.
  • Brillhart, B. A., Jay, H. & Wyers, M. E. (1990). Attitudes toward people with disabilities. Rehabilitation Nursing,15(2), 80–82. 85.
  • Chubon, R. A. (1982). An analysis of research dealing with the attitudes of professionals toward disability. Journal of Rehabilitation, 48: 25–30.
  • Conte, R. (1994). A mediational training program for parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. Canadian Journal of Special Education, 9, 33–68.
  • Cook, B. G., Cameron, D. L. & Tankersley, M. (2007). Inclusive teachers’ attitudinal ratings of their students with disabilities. Journal of Special Education, 40, 230–238.
  • Flower, A., Burns, M. K. & Bottsford-Miller, N. A. (2007). Meta-analysis of disability simulation research. Remedial and Special Education, 28, 72–79.
  • Gürsel, F. (2006). Engelliler için Beden Eğitimi ve Spor Dersi’nin öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-73.
  • Hasting, R., Hewes, A., Lock, S. & Witting, A. (1996). Do special needs courses have any impact on student teacher’s perceptions of children with severe learning difficulties? British Journal of Special Education, 23, 139-144.
  • Hodge, S. R. & Jansma, P. (1999). Effects of contact time and location of practicum experiences on attitudes of physical education majors. Adapted Physical Activity Quarterly, 16, 48–63.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., et.al. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13 (5), 360–368. Doi:10.3109/17518423.2010.496764
  • Kaygusuz, C. (2004). Özel eğitim ve rehberlik. A. Kaya (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçüker, S. (1993). Özürlü çocuk ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri. Özel Eğitim Dergisi, 3, 23-29.
  • Lee, T. & Rodda, M. (1994). Modification of attitudes toward people with disabilities. Canadian Journal of Rehabilitation, 7(4), 229–238. URL:http://psycnet.apa.org/psycinfo/1995-13508-001
  • Melekoğlu, M. (2011). Farklı branşlardan öğretmen adayları için özel eğitim derslerinin etkililiğini geliştirmek amaçlı bir uygulama: Özel gereksinimli öğrencilerle etkileşim projesi. 21.Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gazimağusa, KKTC.
  • Milsom, A. & Hartley, M. T. (2005). Assisting students with learning disabilities transitioning to college: What school counselor should know. Professional School Counseling, 8 (5), 436-441.
  • Moroz, A., Gonzales-Ramos, G., Festinger, T., Langer, K., Zefferino, S. & Kalet, A. (2010). Immediate and follow-up effects of a brief disability curriculum on disability knowledge and attitudes of PM&R residents: A comparison group trial. MedicalTeacher, 32, 360–364. doi:10.3109/0142159X.2010.490602
  • Murphy, D. M. (1996). Implications of inclusion for general and special education. Elementary School Journal, 96, 469–493. URL: http://www.jstor.org/discover/10.2307/1001845
  • Özyürek, M. (1995). Engelli kişilere yönelik değiştirilen tutumların sürekliliği. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Özyürek, M. (2010). Tutumlar ve yetersizlikten etkilenmişlere yönelik tutumların değiştirilmesi (8.Baskı). Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Quigney, T.A. & Studer, R. (1998). Touching strands of the educational web: The Professional school couselor’s role in ınclusion. Professional School Counseling, 2 (1), 77-81.
  • Rakap, S., Cig, O. ve Parlak-Rakap, A. 2015). Preparing preschool teacher candidates for inclusion: Impact of two special education courses on their perspectives. Journal of Research in Special Educational Needs, Early view. Doi: 10.1111/1471-3802.12116
  • Rakap, S. ve Kaczmarek, L. (2010). Teachers’ attitudes towards inclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25 (1), 59-75, Doi:10.1080/08856250903450848
  • Rakap, S., Parlak-Rakap, A. ve Aydın, B. (2016). Investigation and comparison of Turkish and American preschool teacher candidates’ attitudes towards inclusion of young children with disabilities. International Journal Of Inclusive Education, 20 (11), 1223–1237. Doi:10.1080/13603116.2016.1159254
  • Rees, L. M., Spreen, O. & Harnadek, M. (1991). Do attitudes toward persons with handicaps really shift over time? Comparison between 1975 and 1988. Mental Retardation, 29, 81–88.
  • Sargın, N. (2002). Anasınıfında bulunan zihinsel engelli çocuklara yönelik öğretmen tutumlarına ilişkin bir çalışma. XI. Özel Eğitim Kongresi, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Sarı, H. ve Bozgeyikli, H. (2002). Öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. XII. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, 11-12 Kasım, Ankara.
  • Scruggs, T. E. & Mastropieri, M.A. (1996). Teacher perceptions of main streaming/inclusion, 1958–1995: A researchsyn thesis. Exceptional Children, 63, 59–75. URL:http://www.freepatentsonline.com/article/Exceptional-Children/18761568.html
  • Seccombe, J. A. (2007). Attitudes towards disability in an undergraduate nursing curriculum: The effects of a curriculum change. Nurse Education Today, 27 (5), 445–451. doi:10.1016/j.nedt.2006.08.005
  • Stachura, K. & Garven, F. (2003). Comparison of occupational therapy and physiotherapy students’ attitudes towards people with disabilities. Physiotherapy, 89, 653–63. doi:10.1016/S0031-9406(05)60098-3
  • Şahin, H. ve Akyol, A. D. (2010). Evaluation of nursing and medical students’ attitudes towards people with disabilities. Journal of ClinicalNursing, 19, 2271–2279.
  • Tait, K. & Purdie, N. (2000). Attitudes toward disability: Teacher education for inclusive environments in an Australian university. International Journal of Disability, Development and Education, 47, 25–38.
  • Tavil, Y. Z. ve Özyürek, M. (2009). Gerçekçi bilgilendirme ve etkileşimde bulunmanın özel eğitim öğretmen adaylarının engelli kişilere yönelik tutumlarının değişmesine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 13 (39), 265-276.
  • Thompson, T. L., Emrich, K. & Moore, G. (2003). The effect of curriculum on the attitudes of nursing students toward disability. Rehabilitation Nursing, 28 (1), 27–30. doi:10.1002/j.2048-7940.2003.tb01718.x
  • Yaşın-Dökmen, Z. (1997). Kişi Algısı Ölçeği’nin faktör yapısı, geçerliği ve güvenirliği. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 5 (3), 202-210.
  • Yaşın-Dökmen, Z. (2000). Engellilere yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. XI Ulusal Psikoloji Kongresi, Ege Üniversitesi, İzmir.

An Investigation of Changes in Counselor Trainees’ Attitudes Towards Individuals with Special Needs at the End of Undergraduate Education

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 27 - 36, 01.06.2018
https://doi.org/10.31461/ybpd.399799

Abstract



It is
expected from counselors to offer services to students with special needs,
their families and their teachers at schools. Taking into account the role of
counselors in the services offered to students with special needs at schools,
it is important that counselor trainees acquire and enhance positive attitudes
towards individuals with special needs during their undergraduate education. In
this regard, the purpose of this research is to figure out whether the
counselor trainees’ attitudes towards special needs individuals change during
their undergraduate education. The population of this study is composed of 104
students who enrolled in the Department of Psychological Counselling and
Guidance in the 2012-2013 academic year, and then graduated in the f the
2015-2016 academic year. In this study, the
Attitude
toward Disabled Persons (ATDP) Scale
was used to
determine attitudes towards individuals with special needs. This scale applied
by the researcher to voluntary students who started the first grade and the end
of the fourth grade. The Paired Sample T Test
was conducted to determine whether
attitudes towards the disabled have changed from the start until the end of the
undergraduate education. Results indicated that there was a significant
difference between the
ATDP Scale of counselor trainees at the beginning and end of
their undergraduate education. In other words, the attitudes of counselor
trainees towards the individuals with special needs were found to be
significantly more negative at the end of their four-year undergraduate
education. Results were discussed in the light of the related literature and
suggestions were presented.



References

  • Adler, P., Cregg, M., Duignan, A., Ilett, G. & Woodhouse, M. (2005). Effect of training on attitudes and expertise of optometrists towards people with intellectual disabilities. Ophthalmic and Physiological Optics, 25, 105–118. doi:10.1111/j.1475-1313.2004.00253.x.
  • Akbuğa, B. ve Gürsel, F. (2007). Bilgilendirme yoluyla Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu öğrencilerinin engelli bireye yönelik değişen tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 5-8.
  • Aksoy, V. (2008). Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alptekin, S. ve Vural-Batık, M. (2013). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin yetersizlikten etkilenmiş kişilere yönelik tutumlarına Özel Eğitim dersinin etkisi. e-International Journal of Educational Research, 4 (4), 18-34.
  • Au, K. W. & Man, D. W. (2006). Attitudes toward people with disabilities: A comparison between health care professionals and students. International Journal of Rehabilitation Research, 29 (2), 155–160.
  • Barr, J. B. & Bracchitta, K. (2008). Effects of contact with individuals with disabilities: Positive attitudes and majoring in education. The Journal of Psychology, 142 (3), 225–243.
  • Brillhart, B. A., Jay, H. & Wyers, M. E. (1990). Attitudes toward people with disabilities. Rehabilitation Nursing,15(2), 80–82. 85.
  • Chubon, R. A. (1982). An analysis of research dealing with the attitudes of professionals toward disability. Journal of Rehabilitation, 48: 25–30.
  • Conte, R. (1994). A mediational training program for parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. Canadian Journal of Special Education, 9, 33–68.
  • Cook, B. G., Cameron, D. L. & Tankersley, M. (2007). Inclusive teachers’ attitudinal ratings of their students with disabilities. Journal of Special Education, 40, 230–238.
  • Flower, A., Burns, M. K. & Bottsford-Miller, N. A. (2007). Meta-analysis of disability simulation research. Remedial and Special Education, 28, 72–79.
  • Gürsel, F. (2006). Engelliler için Beden Eğitimi ve Spor Dersi’nin öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-73.
  • Hasting, R., Hewes, A., Lock, S. & Witting, A. (1996). Do special needs courses have any impact on student teacher’s perceptions of children with severe learning difficulties? British Journal of Special Education, 23, 139-144.
  • Hodge, S. R. & Jansma, P. (1999). Effects of contact time and location of practicum experiences on attitudes of physical education majors. Adapted Physical Activity Quarterly, 16, 48–63.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., et.al. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13 (5), 360–368. Doi:10.3109/17518423.2010.496764
  • Kaygusuz, C. (2004). Özel eğitim ve rehberlik. A. Kaya (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçüker, S. (1993). Özürlü çocuk ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri. Özel Eğitim Dergisi, 3, 23-29.
  • Lee, T. & Rodda, M. (1994). Modification of attitudes toward people with disabilities. Canadian Journal of Rehabilitation, 7(4), 229–238. URL:http://psycnet.apa.org/psycinfo/1995-13508-001
  • Melekoğlu, M. (2011). Farklı branşlardan öğretmen adayları için özel eğitim derslerinin etkililiğini geliştirmek amaçlı bir uygulama: Özel gereksinimli öğrencilerle etkileşim projesi. 21.Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gazimağusa, KKTC.
  • Milsom, A. & Hartley, M. T. (2005). Assisting students with learning disabilities transitioning to college: What school counselor should know. Professional School Counseling, 8 (5), 436-441.
  • Moroz, A., Gonzales-Ramos, G., Festinger, T., Langer, K., Zefferino, S. & Kalet, A. (2010). Immediate and follow-up effects of a brief disability curriculum on disability knowledge and attitudes of PM&R residents: A comparison group trial. MedicalTeacher, 32, 360–364. doi:10.3109/0142159X.2010.490602
  • Murphy, D. M. (1996). Implications of inclusion for general and special education. Elementary School Journal, 96, 469–493. URL: http://www.jstor.org/discover/10.2307/1001845
  • Özyürek, M. (1995). Engelli kişilere yönelik değiştirilen tutumların sürekliliği. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Özyürek, M. (2010). Tutumlar ve yetersizlikten etkilenmişlere yönelik tutumların değiştirilmesi (8.Baskı). Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Quigney, T.A. & Studer, R. (1998). Touching strands of the educational web: The Professional school couselor’s role in ınclusion. Professional School Counseling, 2 (1), 77-81.
  • Rakap, S., Cig, O. ve Parlak-Rakap, A. 2015). Preparing preschool teacher candidates for inclusion: Impact of two special education courses on their perspectives. Journal of Research in Special Educational Needs, Early view. Doi: 10.1111/1471-3802.12116
  • Rakap, S. ve Kaczmarek, L. (2010). Teachers’ attitudes towards inclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25 (1), 59-75, Doi:10.1080/08856250903450848
  • Rakap, S., Parlak-Rakap, A. ve Aydın, B. (2016). Investigation and comparison of Turkish and American preschool teacher candidates’ attitudes towards inclusion of young children with disabilities. International Journal Of Inclusive Education, 20 (11), 1223–1237. Doi:10.1080/13603116.2016.1159254
  • Rees, L. M., Spreen, O. & Harnadek, M. (1991). Do attitudes toward persons with handicaps really shift over time? Comparison between 1975 and 1988. Mental Retardation, 29, 81–88.
  • Sargın, N. (2002). Anasınıfında bulunan zihinsel engelli çocuklara yönelik öğretmen tutumlarına ilişkin bir çalışma. XI. Özel Eğitim Kongresi, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Sarı, H. ve Bozgeyikli, H. (2002). Öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. XII. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, 11-12 Kasım, Ankara.
  • Scruggs, T. E. & Mastropieri, M.A. (1996). Teacher perceptions of main streaming/inclusion, 1958–1995: A researchsyn thesis. Exceptional Children, 63, 59–75. URL:http://www.freepatentsonline.com/article/Exceptional-Children/18761568.html
  • Seccombe, J. A. (2007). Attitudes towards disability in an undergraduate nursing curriculum: The effects of a curriculum change. Nurse Education Today, 27 (5), 445–451. doi:10.1016/j.nedt.2006.08.005
  • Stachura, K. & Garven, F. (2003). Comparison of occupational therapy and physiotherapy students’ attitudes towards people with disabilities. Physiotherapy, 89, 653–63. doi:10.1016/S0031-9406(05)60098-3
  • Şahin, H. ve Akyol, A. D. (2010). Evaluation of nursing and medical students’ attitudes towards people with disabilities. Journal of ClinicalNursing, 19, 2271–2279.
  • Tait, K. & Purdie, N. (2000). Attitudes toward disability: Teacher education for inclusive environments in an Australian university. International Journal of Disability, Development and Education, 47, 25–38.
  • Tavil, Y. Z. ve Özyürek, M. (2009). Gerçekçi bilgilendirme ve etkileşimde bulunmanın özel eğitim öğretmen adaylarının engelli kişilere yönelik tutumlarının değişmesine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 13 (39), 265-276.
  • Thompson, T. L., Emrich, K. & Moore, G. (2003). The effect of curriculum on the attitudes of nursing students toward disability. Rehabilitation Nursing, 28 (1), 27–30. doi:10.1002/j.2048-7940.2003.tb01718.x
  • Yaşın-Dökmen, Z. (1997). Kişi Algısı Ölçeği’nin faktör yapısı, geçerliği ve güvenirliği. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 5 (3), 202-210.
  • Yaşın-Dökmen, Z. (2000). Engellilere yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. XI Ulusal Psikoloji Kongresi, Ege Üniversitesi, İzmir.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Volume:2, Issue:3 June
Authors

Meryem Vural Batık

Publication Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Vural Batık, M. (2018). Psikolojik Danışman Adaylarının Lisans Eğitimi Sonunda Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumlarındaki Değişimin İncelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 27-36. https://doi.org/10.31461/ybpd.399799