Psikolojik danışmanların çalıştıkları kurumlarda
öğrenim gören özel gereksinimli çocuklara, ailelerine ve öğretmenlerine
yönelik çalışmalar yürütmeleri beklenmektedir. Psikolojik danışmanların okullarda özel gereksinimli
öğrencilere yönelik sunulan hizmetlerdeki rolü dikkate alındığında, psikolojik
danışman adaylarının da özel gereksinimli bireylere yönelik olumlu tutumlara
sahip olması ve lisans eğitimleri boyunca özel gereksinimli bireylere yönelik
olumlu tutumlar geliştirmeleri önem taşımaktadır. Bu doğrultuda, araştırmada
psikolojik danışman adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının lisans eğitimi süresince değişip değişmediğini belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ondokuz
Mayıs Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalında 2012- 2013 eğitim öğretim yılı güz döneminde
kayıt olan ve dört yıl boyunca eğitim alıp 2015- 2016 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde mezun olan 104 psikolojik danışman adayı oluşturmaktadır. Özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları belirlemek amacıyla “Engellilere
Yönelik Tutum Ölçeği” (EYTÖ) kullanılmıştır. Ölçekler psikolojik danışman adaylarına birinci sınıfın başında
ve dördüncü sınıfın sonunda uygulanmıştır. Psikolojik danışman adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının lisans eğitimi süresince değişip değişmediğini belirlemek amacıyla
yapılan İlişkili Örneklemler İçin T Testi sonucunda, psikolojik danışman
adaylarının lisans eğitiminin başında ve sonunda EYTÖ’den
aldıkları puanlar arasında anlamlı düzeyde fark tespit edilmiştir. Psikolojik danışman adaylarının özel
gereksinimli bireylere yönelik tutum puanlarının lisans eğitimi başında yüksek
olduğu; lisans eğitimi sonunda ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Diğer bir
deyişle danışman adaylarının dört yıllık lisans eğitimi sonunda özel
gereksinimli bireylere yönelik tutumları anlamlı düzeyde daha olumsuz olmuştur.
Elde edilen bulgular ilgili alanyazın
ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Psikolojik Danışman Adayı Okul Psikolojik Danışmanı Özel Gereksinimli Birey Engellilere Yönelik Tutum Lisans Müfredatı
It is
expected from counselors to offer services to students with special needs,
their families and their teachers at schools. Taking into account the role of
counselors in the services offered to students with special needs at schools,
it is important that counselor trainees acquire and enhance positive attitudes
towards individuals with special needs during their undergraduate education. In
this regard, the purpose of this research is to figure out whether the
counselor trainees’ attitudes towards special needs individuals change during
their undergraduate education. The population of this study is composed of 104
students who enrolled in the Department of Psychological Counselling and
Guidance in the 2012-2013 academic year, and then graduated in the f the
2015-2016 academic year. In this study, the
Attitude
toward Disabled Persons (ATDP) Scale was used to
determine attitudes towards individuals with special needs. This scale applied
by the researcher to voluntary students who started the first grade and the end
of the fourth grade. The Paired Sample T Testwas conducted to determine whether
attitudes towards the disabled have changed from the start until the end of the
undergraduate education. Results indicated that there was a significant
difference between the ATDP Scale of counselor trainees at the beginning and end of
their undergraduate education. In other words, the attitudes of counselor
trainees towards the individuals with special needs were found to be
significantly more negative at the end of their four-year undergraduate
education. Results were discussed in the light of the related literature and
suggestions were presented.
Counselor Trainees School Counselor Individual with Special Needs Attitude Towards Disabled Persons Undergraduate Curriculum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Volume:2, Issue:3 June |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 3 |