The study was conducted in order to examine the factors affecting
Problem Solving Skills and Resilience of the Undergraduates. The study was
conducted at Muş Alparslan University in Muş between February and March 2015.
The research sample has 397 students in Mus Alparslan University, including the
first and fourth grades of all undergraduate departments. In the data
collection process, "Questions about sociodemographic characteristics of
the students", "Adult Resilience Scale" and "Problem
Solving Inventory" were used. After the approval of the ethics committee
for the research and the permission of the institution, the students were
informed about the study in the classroom environment and the data were
collected on the basis of volunteerism. In the evaluation of the data,
frequency and percentage calculation, distribution of data, t test in
independent groups, spearman correlation analysis, multiple regression analysis
and one way variance analysis test were used. Resilience average score of the
students was determined to be 98.52 ± 17.78. Students' problem-solving skills
average points was found as 102.72 ± 21.85. As a result of evaluation of
research data; it was found that the difference between the mean age of the
students, the mother's educational status, self-efficacy in school life and
their parents' attitudes towards themselves and their resilience scores were
statistically significant (p<0.05).
In addition, it was determined that the difference between the average age of
the students, the mother's education level and the income level of the families
and the average of the problem-solving ability scores were statistically significant(p<0.05). It was determined that as
the average score of problem solving skills decreased, the average score of
psychological resilience increased. There was a significant relationship
between problem solving and psychological resilience (p=0.000). It was seen
that the students had moderate psychological resilience, and that the economic
status, mother education, school life, family attitudes, and problem solving
skills affected psychological
resilience.
Çalışma üniversite öğrencilerinin problem
çözme becerileri ile psikolojik dayanıklılıklarını etkileyen faktörlerin
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Muş il merkezinde bulunan Muş
Alparslan Üniversitesi’nde Mart -Şubat 2015 tarihleri arasında yürütülmüştür.
Araştırmanın evreninin Muş Alparslan Üniversitesi’nde tüm lisans bölümlerinin
1. ve 4. sınıfı olmak üzere 397 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada
“Öğrencilerin sosyo- demografik özelliklerine ait sorular ”, “Yetişkinler İçin
Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ve “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır.
Araştırma için etik kurul onayı ve kurum izni alındıktan sonra sınıf ortamında
öğrencilere açıklamalar yapılarak gönüllülük esasına göre veriler toplanmıştır.
Verilerin değerlendirmesinde frekans ve yüzdelik hesaplama, verilerin dağılımı,
bağımsız gruplarda t testi, spearman koreleasyon analizi, çoklu regresyon
analizi ve tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Öğrencilerin
psikolojik dayanıklılık puan ortalamalarının 98.52±17.78 olduğu belirlenmiştir.
Öğrencilerin problem çözme becerileri puan ortalamaları 102.72±21.85 olarak
bulunmuştur. Araştırma verilerinin değerlendirilmesi sonucunda; öğrencilerin
yaşları, anne eğitim durumları, okul yaşamında kendilerini başarılı bulma
durumları ve ailelerinin kendilerine karşı tutum değerlendirmeleri ile
psikolojik dayanıklılık puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel
olarak anlamlı olduğu saptanmıştır(p<0.05). Ayrıca öğrencilerin yaşları,
anne eğitim durumları ve ailelerin gelir düzeyi ile problem çözme becerisi puan
ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu
belirlenmiştir(p<0.05). Problem çözme becerileri puan ortalaması azaldıkça
psikolojik dayanıklılık puan ortalamasının arttığı tespit edilmiştir. Problem
çözme ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur
(p=0.000). Öğrencilerin psikolojik dayanıklılıkların orta düzeyde olduğu, ekonomik durumun, anne eğitim durumunun, okul
yaşamının, aile tutumunun dayanıklılığı etkilediği, problem çözme becerilerinin
psikolojik dayanıklılığı etkilediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:2, Issue:4 December |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |