Bu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat
Merkezine devam eden özel yetenekli öğrencilerin internet ve oyun bağımlılığı
düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek düzeylerinin cinsiyet, yaş durumu,
haftalık internet kullanım süresi, internet kullanım amacına göre incelemektir.
Ayrıca internet ve oyun
bağımlılığı düzeyleri ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki
de incelenmiştir. Bu araştırmada ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmaya İstanbul İli içerisinde yer alan Bilim
ve Sanat Merkezlerinde eğitim gören 218 öğrenci katılım göstermiştir. Araştırma
sonucunda demografik değişkenlere bakıldığında internet ve oyun bağımlılığının
cinsiyet, yaş, haftalık internet kullanım süresi, internet kullanım amacına
göre farklılaştığı bulunmuştur. Algılanan sosyal destek düzeyinin ise cinsiyet
ve yaşa göre farklılaştığı bulunmuştur. İnternet ve oyun bağımlılığı ile
algılanan sosyal destek düzeyi arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki
olduğu görülmüştür.
The aim of this research was to
compare the levels of internet and game addiction and perceived social support
levels of gifted students who continue to Science and Art Centers according to
some socio-demographic variables (gender, age status, weekly internet usage
period). The relationship between Internet and Game Addiction Scale scores and
perceived Social Support Scale scores were also examined. When the demographic
variables are examined in the result of the research, internet and game
addiction were found to be differs according to gender, age, weekly internet
usage period, internet use purpose. Perceived level of social support differs
according to gender and age. There are a signficantly negatives correlations
between internet and game addiction scale scores and perceived social support
scale scores. The findings of the research was discussed in the light of the
literature.
Game Addiction Internet Addiction Perceived Social Support Science and Arts Center Gifted Children
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Psychology |
Journal Section | Volume:2, Issue:4 December |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |