The aim of the study was to review and
examine the factor structure of the A Procrastination Scale with one dimension,
and 20 items in line with theoretical approaches to procrastination. In the
study, the A Procrastination Scale-20, developed to measure the general level
of procrastination and so, suitable for use outside the academic context was
administered. Participants were 1546 people, 767 men and 779 women, ranging in
age from 18 to 70. Items of the scale were examined by item response theory,
explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis and item analysis.
The scale were rearranged with “Cognitive”, “Behavioral” and ”Emotional”
sub-dimensions which explained 63.24% of the total variance and item number was
reduced to 15, excluding five items (4, 7, 8, 11, 13). Results of confirmatory
factor analysis showed that fit indices were not very strong for the construct
with three factors. The results of Item Response Theory analysis of the scale
showed that item discrimination parameters varied between 1.292 and 2.453
values and item difficulty parameters varied between 0.647 and 1.935 values.
Internal consistency reliability coefficient for the whole scale was 0.912, for
the Behavioral sub-dimension was 0.822, for the Emotional sub-dimension was 0.864,
and for the Cognitive sub-dimension was 0.850. The correlation coefficients
between sub dimensions were calculated; the correlation coefficient between
Behavioral and Emotional sub dimensions was 0.56, between Behavioral and
Cognitive sub dimensions was 0.66, and between Emotional and Cognitive sub
dimensions was 0.47. An overall evaluation of the results reveals that the
revised A Procrastination Scale -15 has the properties that can be used in
scanning type of studies.
Bu çalışmada tek boyutlu yapıyla
değerlendirilen 20 maddeli A Erteleme Ölçeği’nin, ertelemeye yönelik kuramsal
yaklaşımlar doğrultusunda gözden geçirilmesi ve faktör yapısının incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada, akademik bağlam dışında kullanıma uygun ve genel
örneklemde genel erteleme düzeyini ölçmeye yönelik olarak geliştirilen A
Erteleme Ölçeği-20 uygulanmıştır. Katılımcılar 18-70 yaşları arasında 767
erkek, 779 kadın olmak üzere toplam 1546 kişiden oluşmuştur. Ölçek maddeleri,
Madde Yanıt Kuramı, açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve
madde analiziyle incelenmiştir. Ölçek, toplam varyansın %63,24’lük kısmı
açıklanan “Bilişsel”, “Davranışsal” ve “Duygusal” alt boyutlarıyla yeniden
düzenlenmiş, beş maddesi (4, 7, 8, 11, 13) de atılarak madde sayısı 15’e
indirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise üç faktörlü yapı için
çok güçlü olmayan uyum gösterge değerleri hesaplanmıştır. Ölçeğin, Madde Yanıt
Kuramı ile yapılan analizler sonucunda, maddelerinin 1,292 ile 2,453 arasında değişen
düzeyde madde ayırt ediciliği ve 0,647 ile 1,935 arasında değişen madde güçlük
parametre değerleri olduğu hesaplanmıştır. İç tutarlılık güvenirlik katsayıları
ise ölçek bütünü için 0,912, Davranışsal alt boyutu için 0,822, Duygusal alt
boyutu için 0,864, Bilişsel alt boyutu için 0,850 olarak hesaplanmıştır. Alt
boyutlar arası korelasyon analizi sonuçlarına göre ise Davranışsal alt boyutu
ile Duygusal alt boyutu arasında 0,56, Davranışsal alt boyutu ile Bilişsel alt
boyutu arasında 0,66, Duygusal alt boyutu ile Bilişsel alt boyutu arasında da
0,47 düzeyinde korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Çalışma sonuçları genel
olarak değerlendirildiğinde, gözden geçirilmiş A Erteleme Ölçeği-15 formunun
tarama türü araştırmalarda kullanılabilir özellikler taşıdığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:3, Issue:6 December |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |