Araştırmada 5-6 yaş grubu çocukların akran
ilişkilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemi, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup
Manisa İl’inin merkez ilçeleri olan Yunusemre ve Şehzadeler ilçelerindeki resmi
ve özel bağımsız anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubu 504 çocuk (237’si kız
ve 267’si erkek) ve öğretmenleri, araştırma örneklemini oluşturmuştur.
Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre tasarlanmıştır.
Verilerin elde edilmesinde “Ladd Profilet Çocuk Davranış Ölçeği” ile
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen verilerin analizinde verilerin dağılım durumu dikkate alınarak
Bağımsız Gruplar için t-testi, Mann Whitney-U Testi, Kruskal Wallis-H Testi,
Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada akranlara karşı
prososyal davranışların çocuğun yaşına ve cinsiyetine göre; asosyal
davranışların çocuğun yaşına ve devam ettiği okul türüne göre; kaygılı korkulu
olmanın çocuğun yaşına, cinsiyetine ve devam ettiği okul türüne göre; akranlar
tarafından dışlanmanın çocuğun yaşına, cinsiyetine ve devam ettiği okul türüne
göre; aşırı hareketliliğin çocuğun yaşına, cinsiyetine ve devam ettiği okul
türüne göre; saldırganlığın çocuğun cinsiyetine ve devam ettiği okul türüne
göre istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer yandan araştırmada akranlara karşı prososyal davranışların, akranlara
karşı asosyal davranışların, kaygılı korkulu olmanın, akranlar tarafından
dışlanmanın, aşırı hareketliliğin ve akranlara yönelik saldırganlığın çocuğun
kardeş sayısına ve doğum sırasına göre istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde
farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırma bulguları ilgili literatür
çerçevesinde tartışılarak yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Purpose of the research is to examine the
peer relationships of children aged 5-6 in terms of some demographic variables.
The sample of the study selected by simple random sampling method, consisted of
504 children (237 girls and 267 boys) between the ages of 5-6 who attend formal
and private independent kindergartens located in Yunusemre and Şehzadeler
counties of Manisa and their teachers. In this study “The General Information
Form” and “Ladd-Profilet Child Behaviour Scale” were used. In the study,
Independent Groups t-Test, Mann-Whitney U Test, One Way Anova, Kruskal Wallis-H
Test were used to analyze of data. According to the results of this study,
prosocial behaviors towards peers differ based on age and gender; asocial
behaviors towards peers differ based on age and type of kindergarten;
anxiousness-fearfulness of children differs based on age, gender and type of
kindergarten; exclusion by peers differs based on age, gender and type of
kindergarten; hyperactivity of children differs based on age, gender and type
of kindergarten; aggression towards peers differs based on gender and type of
kindergarten and all these relationships are found to be significant. On the
other hand, it was found that prosocial behaviors towards peers, asocial
behaviors towards peers, anxiousness-fearfulness of children, exclusion by
peers, hyperactivity of children and aggression towards peers did not show
statistically significant differences according to the number of siblings and
birth order of the child. The findings of the study were discussed, interpreted
and appropriate suggestions were given within the scope of the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Volume:3, Issue:6 December |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |