The concept of psychological harassment (mobbing), which was first
used in business life in the 1980s, poses an important problem for public
employees as well as for private sector employees. In this study, the concept of
psychological harassment and the legal remedies that can be followed against
psychological harassment by public personnel are examined.
In the context of administrative law, a public officer who is exposed to
psychological harassment may first apply to administrative application
remedies or may file a lawsuit directly in the administrative jurisdiction. If the
act he has been exposed to is a crime, he can also file a complaint with the Office
of the Chief Public Prosecutor. In addition, in case of exhaustion of the judicial
remedies and failure to obtain results, it also has the opportunity to seek rights
through individual application to the Constitutional Court, which has taken its
place in Turkish legal system since 2012, as a domestic legal remedy.
Administrative remedies that can be applied by a public officer before
going to the judiciary are varied and numerous. However, the important thing
is that these remedies should be effective in stopping the psychological
harassment and preventing the recurrence. In practice, the fact that the
decisions of the administrative boards are not binding, often leads individuals
to judicial proceedings. In this context, the jurisprudence of the administrative
courts is increasing day by day. Thus, it would be beneficial to make a separate
legal regulation on mobbing in terms of both increasing social awareness and
ensuring unity in judicial decisions.
Psychological Harassment Administrative Remedies Public Personnel Cases About Mobbing Administration Responsibility.
Dünyada ilk olarak 1980’li yıllarda iş yaşamında kullanılmaya başlanan
psikolojik taciz (mobbing) kavramı, özel sektör çalışanları için olduğu kadar kamu
personeli için de önemli bir sorun teşkil etmektedir. Bu çalışmada, kamu personeli
bakımından psikolojik taciz ve psikolojik tacize karşı izlenebilecek hukuki başvuru
yolları incelenmektedir.
İdare hukuku bağlamında, psikolojik tacize maruz kalan bir kamu personeli
öncelikle idari başvuru yollarına başvurabileceği gibi doğrudan idari yargıda dava
açabilir ve maruz kaldığı eylem suç niteliğinde ise Cumhuriyet Başsavcılığına şikâyette
de bulunabilir. Ayrıca yargı yollarını tüketip sonuç alamaması durumunda bir iç hukuk
yolu olarak 2012 yılından itibaren hukuk sistemimizde yerini alan Anayasa
Mahkemesine bireysel başvuru yoluyla hak arama imkânına da sahiptir.
Kamu personelinin yargı yoluna gitmeden evvel başvurabileceği pek çok idari
başvuru yolu bulunmaktadır. Ancak önemli olan psikolojik tacizin durdurulması ve bir
daha tekrarlanmamasının sağlanması açısından bu başvuru yollarının etkili olmasıdır.
Uygulamada, başvurulan idari kurulların kararlarının bağlayıcı olmaması çoğu zaman
bireyleri yargı yoluna sevk etmektedir. Bu çerçevede idari yargı yerlerinin içtihatları da
günden güne gelişerek şekillenmektedir. Gerek toplumsal farkındalığın artması gerekse
yargı kararlarında birliğin sağlanması açısından ayrı bir yasal bir düzenlemenin
yapılması faydalı olacaktır.
Psikolojik Taciz İdari Başvuru Yolları Kamu Personeli Mobbing Davaları İdarenin Sorumluluğu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | PUBLIC LAW |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |