Kusursuz sorumluluk, genel olarak risk/tehlike ile
kamu külfetleri karşısında eşitlik esaslarına dayanır. Bunlara idari faaliyet
ile bağın aranmadığı sosyal risk de eklenmelidir. İdare, kusur olmasa da sadece
ajanlarının, araç ve gereçlerinin, verdiği hizmetlerin yol açtığı zararlardan
değil, hukuka uygun işlemlerden dolayı da sorumlu tutulabilir. Günümüz idare
hukukunda idarenin kusursuz sorumluluğunun uygulama alanı giderek
genişlemektedir. Bunun bir sebebi de sorumluluğu kaldıran veya azaltan hallerin
eskisi kadar yaygın olarak kullanılmamasıdır. Bunlardan mücbir sebep, Danıştay
tarafından, idarenin iradesi dışında oluşan, öngörülemez ve karşı konulamaz
olaylar olarak anlaşılmaktadır. Mücbir sebep idarenin sorumluluğunu tamamen
kaldırır. Bu kavram nispi olup uygulaması giderek azalmaktadır. Beklenmeyen hâl
ise, idarenin faaliyetleri içinde gerçekleşen, ancak öngörülemez ve önlenemez
olaylardır. Beklenmeyen hâl, idarenin kusursuz sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Zarar görenin veya üçüncü bir kişinin davranışı da sorumluluğu tamamen ortadan
kaldırır veya azaltır. Bu halleri bir şema ve tablo halinde göstermek
mümkündür. Esasen bütün bu hal ve sebepler illiyet bağına ilişkindir. Bu çalışma, kusursuz sorumluluk konusunda
Danıştay’ın giderek daha geniş, esnek ve zayıf bir illiyet bağı kabul ettiğini
göstermektir.
İdarenin Kusursuz Sorumluluğu Mücbir Sebep Beklenmeyen Hâl Zarar Görenin Davranışı Üçüncü Kişinin Davranışı
The faultless liability of administration is
based on equality between public burdens and risk/danger in general. Social
risk for which the connection with administrative activity should be added to
this equilibrium. The Administration, although it is not negligent, may be held
liable not only for the damages caused by its services, agents, tools, but also
for the lawful actions. Under current administrative law, the field of
application of the faultless liability of administration is gradually
expanding. One of the reasons for this is that the use of the reasons for
removing or reducing the responsibility of the state is not as widely used.
The Council of State has considered natural
disasters such as landslide, flood, lightning as the reasons for the
application of force majeure. Force majeure completely abrogates the administrative
responsibility. This concept is relative, and its application is gradually
decreasing. Unexpected case is the events that occur within the authority of
the administration, but the authority cannot predict and prevent the events. The
unexpected case does’nt abrogate the faultless liability of administration. The
action/fault of the injured person or of a third person completely removes or
reduces the responsibility. It is
possible to show cases that remove responsibility - as we do - in a diagram and
table. These reasons are mainly related to causal relation. The purpose of the
study is to show the case that the Council of State searches for a wider and
more flexible causal relation in terms of the faultless liability.
The Faultless Liability of Administration Force Majeure Unexpected Case Action/Fault Of The Injured Person Action/ Fault Of The Third Person
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | PUBLIC LAW |
Authors | |
Publication Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |