Unilateral acts of states is one of the controversial issues in international law. Although some forms of unilateral acts are accepted by customary international law, different perspectives on the theoretical basis of legal relations between states render an agreement on the subject impossible. The idea behind considering unilateral acts being legal transactions is their capacity to create legal obligations for the author state, independent from any negotiation process with or any approval of other states. The International Court of Justice’s decisions in Nuclear Tests Cases has triggered an interest to the subject which results in a more common recognition of the concept. But it is still impossible to argue that a theory of unilateral acts could be constructed. The work of International Law Commission, which could not produce the expected Draft Articles, may be an evident of this fact. Beside its controversial character, there is also some inconsistency between presentation of examples of unilateral acts by different scholars. Sometimes notification is added by scholars to the list of unilateral acts of states, including recognition, protest, waiver and promise. This article discusses the accuracy of adding notification to this list.
Unilateral Acts of States International Law Recognition Protest Waiver Promise Notification
Devletlerin tek taraflı hukuki işlemleri uluslararası hukuktaki
ihtilaflı meselelerinden biridir. Her ne kadar uluslararası örf ve âdet hukuku
bazı tek taraflı işlemlerin varlığını kabul etmişse de, devletler arasındaki
hukuki ilişkilerin teorik temelleri hakkındaki farklı perspektifler konu
üzerinde bir uzlaşmaya varmayı imkansız kılmaktadır. Tek taraflı işlemleri
hukuki işlemler olarak görmenin ardında yatan düşünce, bu işlemlerin diğer
devletlerle yürütülen bir müzakere sürecinden veya onlardan alınacak bir
onaydan bağımsız şekilde işlem sahibi devlet için hukuki yükümlülük yaratma
kapasitesidir. Uluslararası Adalet Divanı’nın Nükleer Denemeler Davaları’ndaki
kararları, konuya, nihayetinde daha yaygın bir kabulle sonuçlanan bir ilgi
uyandırmıştır. Fakat yine de bir tek taraflı işlemler teorisinin inşa
edildiğini söylemek mümkün değildir. Uluslararası Hukuk Komisyonu’nun
kendisinden beklenen Taslak Maddeleri oluşturamamış olan çalışması da bu
durumun kanıtı niteliğindedir. Meselenin ihtilaflı karakteri yanında, farklı
yazarların tek taraflı işlem örneklerine ilişkin sunumlarında da tutarsızlık
bulunmaktadır. Kimi zaman; tanıma, protesto, vazgeçme ve taahhütten oluşan
listeye bildirim de dahil edilmektedir. Bu makale bildirimin söz konusu listeye
dahil edilmesinin isabetli olup olmadığını tartışmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | PUBLIC LAW |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 2 |