Bu araştırmada, drama dersinin ortaokul öğrencilerine sağladığı yararlar ve dersin uygulama sürecinde karşılaşılan sorunlar incelenmiştir. Araştırma, durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu ortaokullarda drama dersini yürüten 20 öğretmen, dersi alan 23 5. ve 6. sınıf öğrencisi, bu öğrencilerin velileri; dersi uygulayan okullarda görev yapan 7 yönetici ve 12 drama uzmanıdır. Çalışma grubunu oluşturan katılımcılara e-posta ile drama dersi görüşme formu gönderilmiş, elde edilen görüşler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Katılımcılara göre drama dersi, öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve sosyal becerileri ile yaşam becerilerini geliştirmektedir. Bu ders, öğretmenlerin iletişim kurma becerilerini ve mesleki gelişimlerini desteklemektedir. Bütün bu yararlarına karşın derse ilişkin olarak uzman öğretmen, atölye, bütçe, yasal düzenleme, öğretim araçları ve öğretmen kılavuz kitabı sorunları bulunmaktadır. Drama dersinin okullarda daha verimli olması için öğretmenlerin drama konusunda eğitim alması, okullarda drama atölyeleri oluşturulması, drama dersi için yasal bir düzenleme yapılması, derse bütçe ayrılması, öğretim programının niteliğinin artırılması, öğretmenler için kılavuz kitaplar hazırlanması ve drama bilişim ağının oluşturulması gereklidir.
Bireysel ve sosyal gelişim Drama dersi Drama eğitimi Ortaokul öğrencileriSeçmeli dersler Ortaokul öğrencileri Seçmeli dersler
In this study, the benefits of the drama course for secondary school students and the problems encountered in the application process of the course were examined. The research was designed as a case study. The study group included 20 teachers teaching drama in secondary schools, 23 students taking the course in 5th and 6th grades, their parents; 7 administrators, and 12 drama experts from the schools that implement the course. A drama lesson opinion form was sent by e-mail to the participants in the study group. Obtained opinions were analyzed by content analysis. According to all participants, drama course improves students’ cognitive, affective and social skills, and life skills. This course supports teachers’ communication skills and professional development. Despite all these benefits, the course has problems such as expert teachers, workshops, budget, regulations, teaching tools, and teacher guidebooks. For the drama course to be more productive at schools, it is necessary to train teachers on drama, create drama workshops at schools, make legal arrangements for drama courses, allocate a budget to the course, increase the quality of the curriculum, prepare guidebooks for teachers, and establish a drama informatics network
Drama education Drama lesson Elective courses İndividual and social development Secondary school students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 17 Issue: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International