Araştırmanın amacı, drama yöntemi ile değerlerin öğretiminin, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bireysel değerler yargılarına etkisini incelemektir. Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte uygulandığı karma yöntem (Mixed Method) olarak desenlemiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede bulunan, sosyal bilgiler öğretmenliği bölümde eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri iki aşamalı olarak elde edilmiştir. İlk aşamada Roy (2003) tarafından geliştirilmiş, öğrencilerin bireysel değerlerini belirlemeye yönelik olan “Personal Values Inventory” (Kişisel Değerler Envanteri) ölçeği kullanılmıştır. İkinci aşamada ise öğrenci çıktıları (slogan yazma, diyalog oluşturma, kısa senaryo yazma, resim çizme vb.) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS 20 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Bireysel Değerler Envanterinden alınan puanlar normal dağılım gösterdiği için ön test – son test puanlarının karşılaştırılması için bağımlı gruplar t-testi kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verileri uygulamalar sonunda öğrenci değerlendirmelerinden elde edilen yazılı dokümanlar ile toplanmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları olarak öncelikle sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Bireysel Değerler Envanterinden ve alt boyutlarından aldıkları ön test ve son test puanları verilmiştir. Ardından nicel bulguları desteklemek amacı ile uygulamalar sürecindeki değerlendirmelerin analizleri sunulmuştur. Araştırmanın bulguları çalışma kapsamında gerçekleştirilen drama uygulamasının öğretmen adaylarının değerleri öğrenmesinde anlamlı farklılık oluşturduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda dramanın sosyal bilgiler dersi kapsamında değerlerin öğretilmesinde etkili bir yöntem olduğu görülmüştür.
Bireysel değerler Yaratıcı drama Drama uygulamaları Öğretmen adayı Sosyal bilgiler öğretimi
Bireysel değerler Yaratıcı drama Drama uygulamaları Öğretmen adayı Sosyal bilgiler öğretimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International