Reading comprehension is one of the most problematic areas in foreign language learning; therefore, it has been an area studied by scholars since the 1950s. The students must be aware of the vocabulary items and not treat them as separate items. The study was conducted in two language preparatory classes at Bingöl University in Türkiye. The participants of the study were selected from these two preparatory classes. For the current study, the data was collected both qualitatively and quantitatively. The study consists of seven instruments which are a questionnaire, two pre-tests, two post-tests and two delayed post-tests. The result demonstrates that vocabulary knowledge plays a very significant role in reading comprehension. A positive and meaningful correlation is seen between all reading comprehension tests and vocabulary knowledge tests applied in this study. The more the students learnt the lexicon, the more they got higher points in the reading exams. This study focuses on the strong but powerful relationship between vocabulary knowledge and reading comprehension.
Okuduğunu anlama, yabancı dil öğreniminde en sorunlu alanlardan biridir; bu nedenle 1950'lerden beri bilim adamları tarafından incelenen bir alan olmuştur. Öğrenciler kelime dağarcığı öğelerinin farkında olmalı ve bunları ayrı öğeler olarak ele almamalıdır. Çalışma, Türkiye'de Bingöl Üniversitesi'ndeki iki dil hazırlık sınıfında yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları bu iki hazırlık sınıfından seçilmiştir. Mevcut çalışma için veriler hem nitel hem de nicel olarak toplanmıştır. Çalışma; anket, iki ön test, iki son test ve iki gecikmeli son test olmak üzere yedi araçtan oluşmaktadır. Sonuç, kelime bilgisinin okuduğunu anlamada çok önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Bu çalışmada uygulanan tüm okuduğunu anlama testleri ile kelime bilgisi testleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki görülmektedir. Öğrenciler sözlüğü ne kadar çok öğrenirlerse, okuma sınavlarında o kadar yüksek puan alırlar. Bu çalışma, kelime bilgisi ile okuduğunu anlama arasındaki güçlü ilişkiye odaklanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2023 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |