Country image reflects general
attitudes towards a country. It is thought that the image of the
country is influenced by reasons such as country's technology, economic development,
educational system, cultural and political structure, and effective on beliefs,
attitudes and intentions related to the product.
In
this study, it was aimed to determine the effect of foreign image on product
belief, image and product beliefs on willing to purchase and to compare images
of three different countries that Y generation consumers perceive. For this purpose, the main population of the research was the
consumers in the province of Istanbul. As a
result of the research, it has been determined that the image of the country
affects the beliefs about the product and the willing to buy, and the beliefs
about the product is effective on willing to purchase. It was also determined
that the image of the country differs according to the country groups. If no
product groups are considered, U.S. is the first place, G.Korea in second
place, and China country in third place in terms of high images. However, when
the mobile phone product group is taken into consideration, it is determined
that Y generation is not perceiving the images of three countries differently.
Ülke imajı, bir ülke ile ilgili genel tutumları yansıtmaktadır. Ülke
imajının ülke teknolojisi, ekonomik gelişmişliği, eğitim sistemi, kültürel ve
politik yapısı gibi birçok nedenden kaynaklandığı ve ürünle ilgili inancı ve
satın alma isteğini etkilediği düşünülmektedir.
Bu çalışmada yabancı ülke imajının ürün
inancına, ülke imajı ve ürün inancının satın alma isteğine etkisini tespit
etmek ve Y kuşağı tüketicilerin algıladıkları üç farklı ülke imajlarını karşılaştırmak
amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmanın ana kitlesini İstanbul ilinde bulunan
tüketiciler oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, ülke imajının ürünle ilgili inançları
ve satın alma isteğini, ürünle ilgili inançların da satın alma isteğini
etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca ülke imajının ülke gruplarına göre
farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Her hangi bir ürün grubu söz konusu
olmadığında, en yüksek imaj algısının A.B.D. ülkesine, ikinci sırada G.Kore ve üçüncü
sırada Çin ülkesine yönelik olduğu tespit edilmiştir. Ancak cep telefonu ürün
grubu dikkate alındığında, Y kuşağının üç farklı ülke imajını farklı
algılamadıkları tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |