Tarihsel süreç içinde, yöneten
tarafta yer alan iktidar ile yönetilen halk arasındaki sorunlara ilişkin yaşanan
gelişmeler, kamu kesiminin denetlenmesini bir ihtiyaç haline getirmiştir. Özellikle
1950’lerden sonra kamu kesiminde hesap verebilirlik ve mali saydamlık ilkelerinin
artan önemi, kamu kesiminde denetim yöntemlerinin çeşitlenmesini sağlamıştır. Denetim
alanındaki gelişmelere paralel olarak kurulan Ombudsmanlık Kurumu, vatandaşların
bilgi edinme hakkını karşılama ve kamu kaynaklarının verimli, etkin ve tutumlu
kullanılması adına kamu kurum ve kuruluşlarının denetlenmesi görevini yerine
getirmektedir.
Ombudsmanlık
Kurumu, Türkiye’de kamu yönetiminin daha iyi konuma taşınması ile birlikte
Avrupa Birliği Uyum Süreci için de önem arz eden bir kimliğe sahiptir. Bu
bağlamda çalışmada, ombudsmanlık mekanizmasının tarihsel gelişimine; Avrupa
Birliği ve Türkiye’de Ombudsmanlık Kurumu’nın işleyişine ve Türkiye’de
ombudsmanlık mekanizmasının daha etkin işleyebilmesi için bazı önerilere yer
verilmektedir.
In the historical
process, the developments regarding to the problems between the ruler and the
public on the ruled side have made auditing the public sector to be a
necessity. Especially after the 1950s, the increasing importance
of accountability and fiscal transparency principles in the public sector had
ensured diversification of public sector audit methods. The Ombudsman Institution, established in parallel to the developments
in the field of audit, fulfills the task of meeting citizens' right to obtain
information and auditing public institutions and organizations in order to use
public resources efficiently, effectively and economically.
The Ombudsman
Institution, with the movement to a better position of the public management in
Turkey, it also has also a significant identity for the European Union
harmonization process. In this context of the study, the historical development of the
ombudsman mechanism; the functioning of Ombudsman Institution of the European
Union and Turkey and some recommendations for the ombudsman mechanism in Turkey
more efficient functioning have been stated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |