Dünya özellikle son yüzyılda sürekli bir değişim içerisindedir. Bu değişimin en büyük ilham kaynağı özellikle 70’li yıllardan sonra sürekli gelişen bilim ve teknolojidir. Yaşamın teknolojik evrimiyle ortaya çıkan değişim ve gelişmeler sonucunda pazarlama disiplini de dinamik ve yenilikçi yapısıyla dönüşüme uyum sağlayarak müşterilerine hızlı ve keyifli alışveriş sunmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmada, pazarlama dünyasında son yıllarda hızla yaygınlaşan dijitalleşme ile yaşanan dönüşümün müşterilerin değişen talep ve memnuniyetlerinin tespitine yönelik bilimsel temelli veriler sunabilmek, internet üzerinden yapılan alışverişte hedef kitlenin tercihleri ve davranışlarının demografik özelliklere göre değişim gösterebileceğini ortaya koymak ve sanal alışveriş kültürünün yaygınlaşmasına bilimsel verilerle katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu nedenle tüketici eğilimleri doğrultusunda talep ve memnuniyet merkezli kavramlardan oluşan anket formu hazırlanmıştır. Anket, sık olarak kullanılan nitel araştırma yöntemlerinden basit tesadüfi örneklem yöntemi kapsamında yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Uygun fiyat, erişilebilirlik, garanti, ürün çeşitliliği, değişim ve iade, müşteri tatmini ve taksitlendirme boyutuyla müşterilerin değişen talep ve memnuniyet algıları arasındaki benzerlikler ve farklıklar tespit edilerek, işletmelerin, interaktif yöntemler kullanarak tüketici ile daha sıcak ve yakın ilişkiler kurabilmeleri, geri dönüşlerin alınmasında ve sorunların giderilmesi noktasında hızlı çözümler üretebilmelerine yönelik öneriler sunulmuştur.
The world is in constant change, especially in the last century. The biggest source of inspiration for this change is science and technology, which has been constantly developing especially after the 70s. As a result of the changes and developments that emerged with the technological evolution of life, the marketing discipline, with its dynamic and innovative structure, aims to offer fast and pleasant shopping to its customers by adapting to the transformation. In this research, it is aimed to present scientific-based data on the determination of the changing demands and satisfaction of customers due to the transformation experienced by digitalization, which has become rapidly widespread in the marketing world in recent years, to reveal that consumer attitudes and behaviors in online shopping may differ according to demographic characteristics, and to contribute to the development of virtual shopping culture. For this purpose, a questionnaire form consisting of expressions related to changing customer demands and satisfaction of consumers was created. The questionnaire was obtained by using face-to-face interview technique within the scope of simple random sampling method, which is one of the widely used qualitative research methods. By determining the similarities and differences between affordable price, accessibility, guarantee, product variety, exchange and return, customer satisfaction and installment dimension and changing demand and satisfaction perceptions of customers, businesses can establish warmer and closer relations with the consumer by using interactive methods, in order to receive and receive feedbacks. Suggestions have been made for them to produce quick solutions at the point of eliminating the problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |