Research Article
BibTex RIS Cite

MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES

Year 2017, Volume: 15 Issue: 2, 119 - 139, 31.05.2017
https://doi.org/10.11611/yead.309127

Abstract








The aims of the study are to measure university students’ perception of corporate social
responsibility (CSR) and to explore the relationship between CSR perception levels of students and
demographic variables like age, gender, major, class year and work experience. For this purpose, a
survey was conducted of 287 university students, and frequency analysis, t test and one-way analysis of
variance (ANOVA) were used in data analysis. The results indicate that CSR perception levels of
students was highly, and students perceived legal responsibilities as the most important CSR component.  
In general, while there was significant differences between age and CSR perception levels of students
only, there was no significant differences between other demographic variables and CSR perception
levels. 








References

  • Akbaş, H.E., Özsözgün Çalışkan, A. ve Esen, E. (2012) "An Investigation on Turkish Business and Economics Students’ Perceptions of Corporate Social Responsibility", Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 3: 69-80.
  • Alakavuklar, O.N., Kılıçaslan, S. ve Öztürk, E.B. (2009) "Türkiye'de Hayırseverlikten Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü", Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(2): 103-143.
  • Alonso-Almeida, M., Fernandez de Navarrete, F.C. ve Rodriguez-Pomeda, J. (2015) "Corporate Social Responsibility Perception in Business Students as Future Managers: A Multifactorial Analysis", Business Ethics: A European Review, 24(1): 1-17.
  • Arlow, P. (1991) "Personal Characteristics in College Students’ Evaluations of Business Ethics and Corporate Social Responsibility", Journal of Business Ethics, 10: 63–69.
  • Carroll, A.B. (1979) "A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance", Academy of Management Review, 4(4): 497-505.
  • Carroll, A.B. (1991) "The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders", Business Horizons, 34(4): 39-48.
  • Cingöz, A. ve Akdoğan, A. A. (2012) "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri: Kayseri İli’nde Bir Uygulama", Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 331-349.
  • Ersöz, H. Y. (2007) "Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışının Gelişiminde Meslek ve Sivil Toplum Kuruluşları", İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Fatoki, O. (2016) "Gender and the Perception of Corporate Social Responsibility by University Students in South Africa", Gender & Behaviour, 14(3): 7574-7588.
  • Fitzpatrick, J. (2013) "Business Students’ Perceptions of Corporate Social Responsibility", College Student Journal, 47(1): 86-95.
  • Gonzalez-Rodriguez, M.R., Diaz-Fernandez, M.C., Pawlak, M. ve Simonetti, B. (2013) "Perceptions of Students University of Corporate Social Responsibility", Qual Quant 47: 2361–2377.
  • Göcenoğlu, C. ve Onan, I. (2008) "Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Değerlendirme Raporu", Ankara.
  • Gözüyılmaz, H. (2013) "EFQM Modeli Kapsamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları İle Kurumsal İmaj İlişkisinin Araştırılmasında Yapısal Eşitlik Modellerinin Kullanılması", Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Ibrahim, N.A. ve Angelidis, J.A. (1993) "Corporate Social Responsibility: A Comparative Analysis of Perceptions of Top Executives and Business Students", The Mid - Atlantic Journal of Business, 29(3): 303-314.
  • Ibrahim, N.A., Angelidis, J.P. ve Howard, D.P. (2006) "Corporate Social Responsibility: A Comparative Analysis of Perceptions of Practicing Accountants and Accounting Students", Journal of Business Ethics, 66: 157-167.
  • Karadaş Tandoğan, G. (2009) "Otel Markalarının Konumlandırılmasında Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi", Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Kartaltepe, N. (2010) "Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Kurumsal Kuram Perspektifinden Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma", Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kaynar, B. (2011) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışına Dayalı Sosyal Raporlamanın İşletme Performansı Üzerine Etkisi: Türkiye Uygulaması", Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Afyonkarahisar.
  • Kleinrichert, D., Tosti-Kharas, J., Albert, M. ve Eng, J.P. (2013) "The Effect of a Business and Society Course on Business Student Attitudes Toward Corporate Social Responsibility", Journal of Education For Business, 88: 230–237.
  • Lamsa, A., Vehkapera, M., Puttonen, T. ve Pesonen, H. (2008) "Effect of Business Education on Women and Men Students’ Attitudes on Corporate Responsibility in Society", Journal of Business Ethics, 82: 45–58.
  • Mikolajek-Gocejna, M. (2016) "The Relationship Between Corporate Social Responsibility and Corporate Financial Performance: Evidence From Empirical Studies", Comparative Economic Research, 19(4): 67-84.
  • Özalp, İ. Tonus, H. Z. ve Sarıkaya, M. (2008) "İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamaları Üzerine Bir Araştırma", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 69–84.
  • Sığındı, T. (2013) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına İlişkin Tüketici Algılarının Haritalandırma Yöntemi İle İncelenmesi", International Journal of Social Science, 6(5): 497-513.
  • The Aspen Institute (2008) "Where Will They Lead?: MBA Student Attitudes About Business & Society".
  • Thomas, A. ve Little, C. (2014) "Perceptions of Corporate Social Responsibility Between the United States and South Korea", Proceedings for the Northeast Region Decision Sciences Institute.
  • Toker, H. ve Tat, M. (2013) "Sosyal Sorumluluk: Kamu ve Vakıf Üniversiteleri Öğrencilerinin Sosyal Sorumluluğa İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Algılarının Ölçülmesi", Selçuk İletişim, 8(1): 34-56.
  • Wong, A., Long, F. ve Elankumaran, S. (2010) "Business Students’ Perception of Corporate Social Responsibility: The United States, China, and India", Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 17: 299–310.
  • Yılmaz Sert, N. (2012) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Aktivizm İlişkisinin Araştırılması: Türkiye’de Özel Sektör, Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Aktivizm İlintisi", İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Yılmazdoğan, O.C., Seçilmiş, C. ve Çiçek, D. (2015) "The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Perception on Tourism Students’ Intention to Work in Sector", Procedia Economics and Finance, 23: 1340-1346.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ALGILARININ ÖLÇÜLMESİ: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

Year 2017, Volume: 15 Issue: 2, 119 - 139, 31.05.2017
https://doi.org/10.11611/yead.309127

Abstract



Bu
çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk (KSS)
algılarını ölçmek ve öğrencilerin KSS algı düzeyleri ile yaş, cinsiyet, bölüm,
sınıf ve iş deneyimi gibi demografik değişkenler arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Bu amaçla 287 üniversite öğrencisine anket uygulanmış ve anket
verilerinin analizinde, frekans analizi, t testi ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, öğrencilerin KSS algı
düzeylerinin yüksek olduğunu ve öğrencilerin yasal sorumlulukları en önemli KSS
boyutu olarak algıladıklarını göstermektedir. Genel olarak, sadece yaş
değişkeni ile öğrencilerin KSS algı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık
bulunurken, diğer demografik değişkenler ile KSS algı düzeyleri arasında
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.   

References

  • Akbaş, H.E., Özsözgün Çalışkan, A. ve Esen, E. (2012) "An Investigation on Turkish Business and Economics Students’ Perceptions of Corporate Social Responsibility", Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 3: 69-80.
  • Alakavuklar, O.N., Kılıçaslan, S. ve Öztürk, E.B. (2009) "Türkiye'de Hayırseverlikten Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü", Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(2): 103-143.
  • Alonso-Almeida, M., Fernandez de Navarrete, F.C. ve Rodriguez-Pomeda, J. (2015) "Corporate Social Responsibility Perception in Business Students as Future Managers: A Multifactorial Analysis", Business Ethics: A European Review, 24(1): 1-17.
  • Arlow, P. (1991) "Personal Characteristics in College Students’ Evaluations of Business Ethics and Corporate Social Responsibility", Journal of Business Ethics, 10: 63–69.
  • Carroll, A.B. (1979) "A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance", Academy of Management Review, 4(4): 497-505.
  • Carroll, A.B. (1991) "The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders", Business Horizons, 34(4): 39-48.
  • Cingöz, A. ve Akdoğan, A. A. (2012) "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri: Kayseri İli’nde Bir Uygulama", Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 331-349.
  • Ersöz, H. Y. (2007) "Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışının Gelişiminde Meslek ve Sivil Toplum Kuruluşları", İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Fatoki, O. (2016) "Gender and the Perception of Corporate Social Responsibility by University Students in South Africa", Gender & Behaviour, 14(3): 7574-7588.
  • Fitzpatrick, J. (2013) "Business Students’ Perceptions of Corporate Social Responsibility", College Student Journal, 47(1): 86-95.
  • Gonzalez-Rodriguez, M.R., Diaz-Fernandez, M.C., Pawlak, M. ve Simonetti, B. (2013) "Perceptions of Students University of Corporate Social Responsibility", Qual Quant 47: 2361–2377.
  • Göcenoğlu, C. ve Onan, I. (2008) "Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Değerlendirme Raporu", Ankara.
  • Gözüyılmaz, H. (2013) "EFQM Modeli Kapsamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları İle Kurumsal İmaj İlişkisinin Araştırılmasında Yapısal Eşitlik Modellerinin Kullanılması", Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Ibrahim, N.A. ve Angelidis, J.A. (1993) "Corporate Social Responsibility: A Comparative Analysis of Perceptions of Top Executives and Business Students", The Mid - Atlantic Journal of Business, 29(3): 303-314.
  • Ibrahim, N.A., Angelidis, J.P. ve Howard, D.P. (2006) "Corporate Social Responsibility: A Comparative Analysis of Perceptions of Practicing Accountants and Accounting Students", Journal of Business Ethics, 66: 157-167.
  • Karadaş Tandoğan, G. (2009) "Otel Markalarının Konumlandırılmasında Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi", Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Kartaltepe, N. (2010) "Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Kurumsal Kuram Perspektifinden Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma", Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kaynar, B. (2011) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışına Dayalı Sosyal Raporlamanın İşletme Performansı Üzerine Etkisi: Türkiye Uygulaması", Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Afyonkarahisar.
  • Kleinrichert, D., Tosti-Kharas, J., Albert, M. ve Eng, J.P. (2013) "The Effect of a Business and Society Course on Business Student Attitudes Toward Corporate Social Responsibility", Journal of Education For Business, 88: 230–237.
  • Lamsa, A., Vehkapera, M., Puttonen, T. ve Pesonen, H. (2008) "Effect of Business Education on Women and Men Students’ Attitudes on Corporate Responsibility in Society", Journal of Business Ethics, 82: 45–58.
  • Mikolajek-Gocejna, M. (2016) "The Relationship Between Corporate Social Responsibility and Corporate Financial Performance: Evidence From Empirical Studies", Comparative Economic Research, 19(4): 67-84.
  • Özalp, İ. Tonus, H. Z. ve Sarıkaya, M. (2008) "İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamaları Üzerine Bir Araştırma", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 69–84.
  • Sığındı, T. (2013) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına İlişkin Tüketici Algılarının Haritalandırma Yöntemi İle İncelenmesi", International Journal of Social Science, 6(5): 497-513.
  • The Aspen Institute (2008) "Where Will They Lead?: MBA Student Attitudes About Business & Society".
  • Thomas, A. ve Little, C. (2014) "Perceptions of Corporate Social Responsibility Between the United States and South Korea", Proceedings for the Northeast Region Decision Sciences Institute.
  • Toker, H. ve Tat, M. (2013) "Sosyal Sorumluluk: Kamu ve Vakıf Üniversiteleri Öğrencilerinin Sosyal Sorumluluğa İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Algılarının Ölçülmesi", Selçuk İletişim, 8(1): 34-56.
  • Wong, A., Long, F. ve Elankumaran, S. (2010) "Business Students’ Perception of Corporate Social Responsibility: The United States, China, and India", Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 17: 299–310.
  • Yılmaz Sert, N. (2012) "Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Aktivizm İlişkisinin Araştırılması: Türkiye’de Özel Sektör, Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Aktivizm İlintisi", İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Yılmazdoğan, O.C., Seçilmiş, C. ve Çiçek, D. (2015) "The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Perception on Tourism Students’ Intention to Work in Sector", Procedia Economics and Finance, 23: 1340-1346.
There are 29 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Adem Anbar

Deniz Anbar This is me

Sinem Çorak This is me

Publication Date May 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Anbar, A., Anbar, D., & Çorak, S. (2017). MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Journal of Management and Economics Research, 15(2), 119-139. https://doi.org/10.11611/yead.309127
AMA Anbar A, Anbar D, Çorak S. MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Journal of Management and Economics Research. May 2017;15(2):119-139. doi:10.11611/yead.309127
Chicago Anbar, Adem, Deniz Anbar, and Sinem Çorak. “MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES”. Journal of Management and Economics Research 15, no. 2 (May 2017): 119-39. https://doi.org/10.11611/yead.309127.
EndNote Anbar A, Anbar D, Çorak S (May 1, 2017) MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Journal of Management and Economics Research 15 2 119–139.
IEEE A. Anbar, D. Anbar, and S. Çorak, “MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES”, Journal of Management and Economics Research, vol. 15, no. 2, pp. 119–139, 2017, doi: 10.11611/yead.309127.
ISNAD Anbar, Adem et al. “MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES”. Journal of Management and Economics Research 15/2 (May 2017), 119-139. https://doi.org/10.11611/yead.309127.
JAMA Anbar A, Anbar D, Çorak S. MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Journal of Management and Economics Research. 2017;15:119–139.
MLA Anbar, Adem et al. “MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES”. Journal of Management and Economics Research, vol. 15, no. 2, 2017, pp. 119-3, doi:10.11611/yead.309127.
Vancouver Anbar A, Anbar D, Çorak S. MEASUREMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: CASE OF ULUDAG UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Journal of Management and Economics Research. 2017;15(2):119-3.