Finansal
okuryazarlık kavramı, toplumun finansal sisteme katılımının en üst düzeye
ulaştığı günümüzde büyük önem kazanmıştır. Bu önemine istinaden iş hayatına
atılmayı bekleyen ve geleceğin finansal sisteminde taraf olacak üniversite
öğrencilerinin bu anlamdaki yeterlilikleri merak konusudur. Bu çalışmada
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık
düzeylerinin ölçülmesi ve bu düzeylerin nelere göre farklılık gösterdiğinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmanın başında giriş ve literatür
taramasına daha sonraki bölümlerinde araştırmanın yöntemi, analiz ve bulguları
ve sonucuna yer verilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre Bandırma
Onyedi Eylül Üniversitesinde okuyan öğrencilerin finansal okuryazarlık
düzeyleri %58 olarak tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, sınıf, bölüm gibi
demografik faktörlerin yanında finansal sisteme katılımla ilgili durumlara göre
öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinde farklılıklar olduğu
gözlemlenmiştir.
The concept of
financial literacy has gained a great importance nowadays when society has
reached the highest level of participation in financial system. In this regard,
it is a matter of curiosity about the qualifications of university students who
are expected to take their business life and who will be a party to the future
financial system. In this study, it is aimed to measure the financial literacy
levels of students from Bandırma Onyedi Eylül University and to examine how
these levels differ according to some factors. For this purpose, at the
beginning of the study, the introduction and literature review are in place and
after that the research method, analysis and findings and lastly conclusion
displayed. According to the results obtained in the study, the financial
literacy level of the students from Bandirma Onyedi Eylül University is
determined as 58%. It has been observed that there are differences in the financial literacy levels of the students according to the their
participation in financial system in addition to their demographic factors such
as gender, age, class, department.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 15 Issue: 1 |