The purpose of this study is
to contribute to the literature by examining the relationships between
employees' intentions to leave work, their level of job satisfaction and the despotic
leadership and strategic human resource management. The leadership style of the
managers and the human resources policies of the organization shape the future
of the organisations. The sample of our study consist of 322 white-collar
employees working in the private and public sector in Central Anatolia. Our
data was subjected to factor and reliability analyses by IBM SPSS 23 program,
our hypotheses were tested by regression analysis and the results were analysed
and evaluated. The efforts to keep employee turnovers at minimum levels are directly
proportional with the employee satisfaction and their willingness to stay in
the organisations. An increase in the employment turnover rate can cause a
decrease in the performance of the organisations and makes employee trainings
ineffective.
Despotic Leadership Job Satisfaction Intention to Leave Strategic Human Resource Management
Bu
araştırmanın amacı, çalışanların işten ayrılma niyetleriyle birlikte iş
memnuniyetini etkileyen liderlik rolü (despotik liderlik) ve stratejik insan
kaynakları yönetimiyle aralarındaki ilişkilerin incelenerek literatüre katkıda
bulunmaktır. Yöneticilerin sahip oldukları liderlik tarzı ve kurumda belirlenen
insan kaynakları politikaları kurumun geleceğini şekillendirmektedir. Bu
alanlarda yapılacak çalışmalar sayesinde kurumlarda üst düzey yöneticilerin
alacakları kararlarda ve liderlik rollerinin ortaya konmasına katkıda
bulunulması önem arz etmektedir. Çalışmamızın örneklem kitlesini
İç Anadolu bölgesin bulunan özel ve kamu sektöründeki 322 beyaz yakalı
oluşturmaktadır. Elde
ettiğimiz buldular IBM SPSS 23 programında faktör ve güvenirlilik analizleri
yapıldıktan sonra regresyon analizleriyle hipotezlerimiz test edilmiş ve elde
edilen sonuçların analizleri yapılarak değerlendirilmiştir. Kurumlarda
yaşanan çalışan devir oranının minumum seviyede tutulma çabası, çalışanların
memnuniyetine ve kurumda kalma istekleriyle doğru orantılıdır. Kurumlarda
yaşanan iş devir oranındaki artış aynı zamanda kurumun performansında düşüşe
sebep olabilmekte, çalışanlara verilen eğitimlerin sonuçsuz kalmasına sebep
olabilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |