Research Article
BibTex RIS Cite

A STUDY TO MEASURE WORK ENGAGEMENT AND LIFE SATISFACTION OF FOOD & BEVERAGE EMPLOYEE' IN ACCOMMODATION COMPANIES

Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 261 - 278, 30.06.2021
https://doi.org/10.11611/yead.905332

Abstract

In accommodation companies, the food & beverage department has an important place in these businesses as the unit where the most personnel work. Because in these companies, food & beverage employees are in constant interaction with customers and are critical to customer satisfaction. In addition, the increase in customer satisfaction increases the number of loyal customers, which provides an important competitive advantage to the business. Therefore, job engagement is an important issue in determining the service quality of these companies. However, the structural problems of the tourism sector prevent the establishment of strong ties between employees and the companies. In this study, job engagement and life satisfaction of food & beverage personnel working in accommodation businesses were investigated. The effects of work engagement on life satisfaction were also examined within the scope of the study. This research was carried out with the method of quantitative research methodology. Within the scope of the research, a survey was conducted with 177 food & beverage employees. According to the findings obtained from the research, it was determined that work engagement has an effect on life satisfaction.

References

  • Akın, H.B. & Şentürk, E. (2012). “Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi”. Öneri Dergisi, 10(37), 183-193.
  • Akın, A. & Yalnız, A. (2015). Yaşam Memnuniyeti Ölçeği (Ymö) Türkçe Formu: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Electronic Journal of Social Sciences ,14 (54), 95-102.
  • Awad, A. G. & Voruganti, L. N. (2000). Intervention research in psychosis: issues related to the assessment of quality of life. Schizophrenia Bulletin, 26(3), 557-564.
  • Baumark, R. (2004). The missing link: The role of employee engagement in business success,(report of a Hewitt Associates/Michael Treacy study). Workspan, 47(11), 48-52.
  • Cheng, C. H. (2011). A study of critical factors of the job involvement for hotel employees—Taking hotels in Taiwan as an example. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 990-996.
  • Civelek, A. (2016). Konaklama İşletmelerinde Müşteri İlişkileri Yönetiminin İşletme Performansına Etkisi: 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(2), 233-253.
  • Choo, L. S., Mat, N. and Al‐Omari, M. (2013), "Organizational practices and employee engagement: a case of Malaysia electronics manufacturing firms", Business Strategy Series, 14(1), 3-10. https://doi.org/10.1108/17515631311295659
  • Davras, Ö. ve Davras, G. M. (2018). Yiyecek-İçecek Departman Performansının Müşteri Memnuniyetine ve Sadakatine Etkileri: 5 Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Uygulama. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 453-468.
  • Davras, Ö. ve Caber, M. (2019). Analysis of hotel services by their symmetric and asymmetric effects on overall customer satisfaction: A comparison of market segments. International Journal of Hospitality Management, 81 (2019), 83-93. Deng, W. J., Yeh, M. L. and Sung, M. L. (2013). A customer satisfaction index model for international tourist hotels: Integrating consumption emotions into the American CustomerSatisfaction Index. International Journal of Hospitality Management, 35 (2013), 133–140.
  • De Witte, H. (2005). Job Insecurity: Review of the International Literature On Definitions, Prevalence, Antecedents And Consequences. SA Journal of Industrial Psychology, 31(4), 1-6.
  • Didit, D. D. & Nikmah, N. R. S. (2020). The Role of Remuneration Contribution and Social Support in Organizational Life to Build Work Engagement. Journal of Islamic Economics Perspectives, 1(2), 20-32.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkisinin Girdi-Çıktı Tablosu Yardımıyla Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14 (2), 205-220.
  • Doğan, M. (2016). Turizm ve Çevre. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları
  • Ed Diener, Robert A. Emmons , Randy J. Larsen & Sharon Griffin (1985). The Satisfaction With Life Scale, Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75,
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda İş Doyumu: Kamu Ve Özel Sektör Çalışanlarının İş Doyumuna Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (3), 35-52.
  • Eryılmaz, A. & Doğa, T. (2012). İş Yaşamında Öznel İyi Oluş: Utrecht İşe Bağlılık Ölçeğının Psikometrik Niteliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 15(1).
  • Güzel, F. Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 5(20), 3415-3429.
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, SBE: Eskişehir.
  • Günel, Ö. D. (2009). Turizm sektöründe mevsimsellik sorunu ve mevsimlik istihdamın sektör çalışanlarının örgütsel bağlılıklarına etkisi: konaklama işletmeleri çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, DEÜ SBE, İzmir.
  • Hart, P. (1999). Predicting employee life satisfaction: a coherent model of personality, work and nonwork experiences, and domain satisfactions, Journal of Applied Psychology, 84 (4), 564-584.
  • Hjalager, A. & Andersen, S. (2001). "Tourism employment: contingent work or professional career?". Employee Relations, 23 (2), 115-129. https://doi.org/10.1108/01425450110384165
  • Jung, H. S., & Yoon, H. H. (2015). Understanding pay satisfaction: The impacts of pay satisfaction on employees’ job engagement and withdrawal in deluxe hotel. International Journal of Hospitality Management, 48(2015), 22-26.
  • Karagöz, Y., Doğan, A., & Koçyiğit, S. (2016). Gelir Düzeyi̇ni̇n Hayat Kali̇tesi̇ ve Memnuniyetine Etki̇si̇: Si̇vas İlinde Ampri̇k Bi̇r Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1), 169-186.
  • Karaman, A. (2019). Otel İşletmelerinin; Tanımı, Sınıflandırılması ve Kuruluş Yeri Seçimi. Ed: Erkan Sağlık ve Abdullah Karaman. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Kim, H. J., Shin, K. H., & Swanger, N. (2009). Burnout and engagement: A comparative analysis using the Big Five personality dimensions. International Journal of Hospitality Management, 28(1), 96-104.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S., & Çetin, E. İ. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: İmalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 53(2010), 183-198.
  • Liu, Z., & Yang, J. (2009). A study on job satisfaction of hotel employees. In 2009 International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, 4, 204-209. IEEE.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage publications.
  • Meyer, J., Stanley, D. J., Herscovıtch, P. and Topolnytsky, L. (2002). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences. Journal of Vocational Behavior, 61 (1), 20-52.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224–247. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90072-1
  • Nunkoo, R., Teeroocengadom, V., Ringle, M. C. And Sunnassee, V. (2019). Service quality and customer satisfaction: The moderating effects of hotel star rating. International Journal of Hospitality Management, 21 (2019), 102414.
  • Oh, H. and Kim, K. (2017). Customer satisfaction, service quality, and customer value: years 2000-2015. Int. J. Contemp. Hosp. Manag., 29 (1), 2–29.
  • Özpehlivan, M. (2018). İş Tatmini: Kavramsal Gelişimi, Bireysel Ve Örgütsel Etkileri, Yararları Ve Sonuçları. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 43-70.
  • Özdemir, E., & Akpınar, A. T. (2002). Konaklama işletmelerinde insan kaynakları yönetimi çerçevesinde Alanya’daki otel ve tatil köylerinde insan kaynakları profili. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2002), 85-105.
  • Öztürk, Y. & Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi İle Ölçülmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 170-182.
  • Pizam, A. (1982). Tourism Manpower: The State of the Art. Journal of Travel Research, Fall(1982), 5-9.
  • PWC. (2021). Çalışan Bağlılığı ve Performansa Etkileri. (Erişim Tarihi: 01.03.2021). URL: https://www.pwc.com.tr/tr/hizmetlerimiz/insan-yonetimi-ve-organizasyon-danismanligi /yetkin-ik-blog/calisan-bagliligi-ve performansa-etkileri.html
  • Rasli, A., Tat, H. H., Chin, T. A., & Khalaf, B. (2012). Employee engagement and employee shareholding program in a multinational company in Malaysia. Procedia-Social and behavioral sciences, 40(2012), 209-214.
  • Robinson, D., Perryman, S. and Hayday, S. (2004), The Drivers of Employee Engagement, Institute for Employment Studies, Brighton.
  • Rosli, N. D., & Hassim, A. A. (2017). The Relationship between Intrinsic Motivation and Job Engagement among Gen Y Employees at National Heart Institute, Work-Life Balance as Moderating Effect. Journal of Administrative Science, 14(1), 1-15.
  • Schaufeli W, Bakker A. (2003). Utrecht work engagement scale: preliminary manual, version 1. Occupational Health Psychology Unit: Utrecht University; 2003.
  • Slåtten, T., & Mehmetoglu, M. (2011). Antecedents and effects of engaged frontline employees. Managing Service Quality: An International Journal, 21(1), 88-107.
  • Şeker M. (2010), “İstanbul Yaşam Kalitesi Araştırması”, İTO Yayınları, Yayın no:2010-103, İstanbul.
  • TUİK (2019). Yaşam Memnuniyeti, Mutluluk Kaynağı Araştırması. (Erişim Tarihi:25.02.2021). URL: https://tuikweb.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1068
  • TUİK (2020). Yaşam Memnuniyeti Araştırması. (Erişim Tarihi:25.02.2021). URL: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=37209
  • UNWTO (2021). COVID-19 and Tourism. 2020: A Year In Review. (Erişim Tarihi: 23.02.2021). URL: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-12/2020_Year_in_Review_0.pdf
  • Qu, H. ve Zhao, X. (2012). Employees' work–family conflict moderating life and job satisfaction. Journal of Business Research, 65 (2012), 22–28
  • Vaidyanathan, G. & Maheshwari, U. (2016). Employee Engagement: A Literature Review. International Journal of Human Resource Management and Research, 6(2), 21-30.
  • Vujičić, D., Jovičić, A., Lalić, D., Gagić, S., & Cvejanov, A. (2015). The relation between job insecurity, job satisfaction and organizational commitment among employees in the tourism sector in Novi Sad. Economic and Industrial Democracy, 36(4), 633-652.
  • Wood, J., Oh, J., Park, J., & Kim, W. (2020). The relationship between work engagement and work–life balance in organizations: A review of the empirical research. Human Resource Development Review, 19(3), 240-262.
  • WTTC (2020). Economic Impact Reports. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (Erişim Tarihi: 25.02.2021).
  • Yeh, C. M., (2013). Tourısm Involvement, Work Engagement And Job Satısfactıon Among Frontlıne Hotel Employees. Annals of Tourism Research, 42 (2013), 214–239. Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 170-178.
  • Yetim, B. (2018). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam Kalitesinin Belirleyicileri: Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet ve Sağlık Statüsünün Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Yilmaz, M., & CEYHUN SEZGİN, A. E. (2017). Konya İlinde Faaliyet Gösteren Üç, Dört ve Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Personelinin İş Tatmin Düzeyinin İncelenmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(1), 160-171.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizmin Sektörünün Gelişimi Ve İstihdam Üzerindeki Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3 (5), 54-71.

KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 261 - 278, 30.06.2021
https://doi.org/10.11611/yead.905332

Abstract

Konaklama işletmelerinde yiyecek & içecek bölümü en fazla personelin çalıştığı birim olarak bu işletmelerde önemli bir yere sahiptir. Çünkü konaklama işletmelerinde yiyecek & içecek çalışanları müşteriler ile devamlı olarak etkileşim halindedir ve müşteri memnuniyetinin sağlanmasında kritik öneme sahiptir. Ayrıca müşteri memnuniyetinin artması sadık müşteri sayısının da artmasını sağlamakta bu da işletmeye önemli bir rekabet avantajı sağlamaktadır. Dolayısıyla bu işletmelerin hizmet kalitesinin artmasında çalışanların işe bağlılığı önemli bir husustur. Ancak turizm sektörünün yapısal sorunları çalışanlar ile işletme arasında güçlü bağlar kurulmasına engel olmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmada da konaklama işletmelerinde çalışan yiyecek & içecek personellerinin işe başlılığı ve işe bağlılığın yaşam memnuniyeti üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu araştırma, nicel araştırma metodolojisi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 178 yiyecek & içecek çalışanı ile anket çalışması yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre de işe bağlılığın yaşam memnuniyeti üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akın, H.B. & Şentürk, E. (2012). “Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi”. Öneri Dergisi, 10(37), 183-193.
  • Akın, A. & Yalnız, A. (2015). Yaşam Memnuniyeti Ölçeği (Ymö) Türkçe Formu: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Electronic Journal of Social Sciences ,14 (54), 95-102.
  • Awad, A. G. & Voruganti, L. N. (2000). Intervention research in psychosis: issues related to the assessment of quality of life. Schizophrenia Bulletin, 26(3), 557-564.
  • Baumark, R. (2004). The missing link: The role of employee engagement in business success,(report of a Hewitt Associates/Michael Treacy study). Workspan, 47(11), 48-52.
  • Cheng, C. H. (2011). A study of critical factors of the job involvement for hotel employees—Taking hotels in Taiwan as an example. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 990-996.
  • Civelek, A. (2016). Konaklama İşletmelerinde Müşteri İlişkileri Yönetiminin İşletme Performansına Etkisi: 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(2), 233-253.
  • Choo, L. S., Mat, N. and Al‐Omari, M. (2013), "Organizational practices and employee engagement: a case of Malaysia electronics manufacturing firms", Business Strategy Series, 14(1), 3-10. https://doi.org/10.1108/17515631311295659
  • Davras, Ö. ve Davras, G. M. (2018). Yiyecek-İçecek Departman Performansının Müşteri Memnuniyetine ve Sadakatine Etkileri: 5 Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Uygulama. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 453-468.
  • Davras, Ö. ve Caber, M. (2019). Analysis of hotel services by their symmetric and asymmetric effects on overall customer satisfaction: A comparison of market segments. International Journal of Hospitality Management, 81 (2019), 83-93. Deng, W. J., Yeh, M. L. and Sung, M. L. (2013). A customer satisfaction index model for international tourist hotels: Integrating consumption emotions into the American CustomerSatisfaction Index. International Journal of Hospitality Management, 35 (2013), 133–140.
  • De Witte, H. (2005). Job Insecurity: Review of the International Literature On Definitions, Prevalence, Antecedents And Consequences. SA Journal of Industrial Psychology, 31(4), 1-6.
  • Didit, D. D. & Nikmah, N. R. S. (2020). The Role of Remuneration Contribution and Social Support in Organizational Life to Build Work Engagement. Journal of Islamic Economics Perspectives, 1(2), 20-32.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi Üzerindeki Etkisinin Girdi-Çıktı Tablosu Yardımıyla Değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14 (2), 205-220.
  • Doğan, M. (2016). Turizm ve Çevre. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları
  • Ed Diener, Robert A. Emmons , Randy J. Larsen & Sharon Griffin (1985). The Satisfaction With Life Scale, Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75,
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda İş Doyumu: Kamu Ve Özel Sektör Çalışanlarının İş Doyumuna Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (3), 35-52.
  • Eryılmaz, A. & Doğa, T. (2012). İş Yaşamında Öznel İyi Oluş: Utrecht İşe Bağlılık Ölçeğının Psikometrik Niteliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 15(1).
  • Güzel, F. Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 5(20), 3415-3429.
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, SBE: Eskişehir.
  • Günel, Ö. D. (2009). Turizm sektöründe mevsimsellik sorunu ve mevsimlik istihdamın sektör çalışanlarının örgütsel bağlılıklarına etkisi: konaklama işletmeleri çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, DEÜ SBE, İzmir.
  • Hart, P. (1999). Predicting employee life satisfaction: a coherent model of personality, work and nonwork experiences, and domain satisfactions, Journal of Applied Psychology, 84 (4), 564-584.
  • Hjalager, A. & Andersen, S. (2001). "Tourism employment: contingent work or professional career?". Employee Relations, 23 (2), 115-129. https://doi.org/10.1108/01425450110384165
  • Jung, H. S., & Yoon, H. H. (2015). Understanding pay satisfaction: The impacts of pay satisfaction on employees’ job engagement and withdrawal in deluxe hotel. International Journal of Hospitality Management, 48(2015), 22-26.
  • Karagöz, Y., Doğan, A., & Koçyiğit, S. (2016). Gelir Düzeyi̇ni̇n Hayat Kali̇tesi̇ ve Memnuniyetine Etki̇si̇: Si̇vas İlinde Ampri̇k Bi̇r Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1), 169-186.
  • Karaman, A. (2019). Otel İşletmelerinin; Tanımı, Sınıflandırılması ve Kuruluş Yeri Seçimi. Ed: Erkan Sağlık ve Abdullah Karaman. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Kim, H. J., Shin, K. H., & Swanger, N. (2009). Burnout and engagement: A comparative analysis using the Big Five personality dimensions. International Journal of Hospitality Management, 28(1), 96-104.
  • Kuruüzüm, A., Irmak, S., & Çetin, E. İ. (2010). İşe bağlılığı etkileyen faktörler: İmalat ve hizmet sektörlerinde karşılaştırmalı bir analiz. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 53(2010), 183-198.
  • Liu, Z., & Yang, J. (2009). A study on job satisfaction of hotel employees. In 2009 International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, 4, 204-209. IEEE.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage publications.
  • Meyer, J., Stanley, D. J., Herscovıtch, P. and Topolnytsky, L. (2002). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences. Journal of Vocational Behavior, 61 (1), 20-52.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224–247. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90072-1
  • Nunkoo, R., Teeroocengadom, V., Ringle, M. C. And Sunnassee, V. (2019). Service quality and customer satisfaction: The moderating effects of hotel star rating. International Journal of Hospitality Management, 21 (2019), 102414.
  • Oh, H. and Kim, K. (2017). Customer satisfaction, service quality, and customer value: years 2000-2015. Int. J. Contemp. Hosp. Manag., 29 (1), 2–29.
  • Özpehlivan, M. (2018). İş Tatmini: Kavramsal Gelişimi, Bireysel Ve Örgütsel Etkileri, Yararları Ve Sonuçları. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 43-70.
  • Özdemir, E., & Akpınar, A. T. (2002). Konaklama işletmelerinde insan kaynakları yönetimi çerçevesinde Alanya’daki otel ve tatil köylerinde insan kaynakları profili. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2002), 85-105.
  • Öztürk, Y. & Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi İle Ölçülmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 170-182.
  • Pizam, A. (1982). Tourism Manpower: The State of the Art. Journal of Travel Research, Fall(1982), 5-9.
  • PWC. (2021). Çalışan Bağlılığı ve Performansa Etkileri. (Erişim Tarihi: 01.03.2021). URL: https://www.pwc.com.tr/tr/hizmetlerimiz/insan-yonetimi-ve-organizasyon-danismanligi /yetkin-ik-blog/calisan-bagliligi-ve performansa-etkileri.html
  • Rasli, A., Tat, H. H., Chin, T. A., & Khalaf, B. (2012). Employee engagement and employee shareholding program in a multinational company in Malaysia. Procedia-Social and behavioral sciences, 40(2012), 209-214.
  • Robinson, D., Perryman, S. and Hayday, S. (2004), The Drivers of Employee Engagement, Institute for Employment Studies, Brighton.
  • Rosli, N. D., & Hassim, A. A. (2017). The Relationship between Intrinsic Motivation and Job Engagement among Gen Y Employees at National Heart Institute, Work-Life Balance as Moderating Effect. Journal of Administrative Science, 14(1), 1-15.
  • Schaufeli W, Bakker A. (2003). Utrecht work engagement scale: preliminary manual, version 1. Occupational Health Psychology Unit: Utrecht University; 2003.
  • Slåtten, T., & Mehmetoglu, M. (2011). Antecedents and effects of engaged frontline employees. Managing Service Quality: An International Journal, 21(1), 88-107.
  • Şeker M. (2010), “İstanbul Yaşam Kalitesi Araştırması”, İTO Yayınları, Yayın no:2010-103, İstanbul.
  • TUİK (2019). Yaşam Memnuniyeti, Mutluluk Kaynağı Araştırması. (Erişim Tarihi:25.02.2021). URL: https://tuikweb.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1068
  • TUİK (2020). Yaşam Memnuniyeti Araştırması. (Erişim Tarihi:25.02.2021). URL: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=37209
  • UNWTO (2021). COVID-19 and Tourism. 2020: A Year In Review. (Erişim Tarihi: 23.02.2021). URL: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-12/2020_Year_in_Review_0.pdf
  • Qu, H. ve Zhao, X. (2012). Employees' work–family conflict moderating life and job satisfaction. Journal of Business Research, 65 (2012), 22–28
  • Vaidyanathan, G. & Maheshwari, U. (2016). Employee Engagement: A Literature Review. International Journal of Human Resource Management and Research, 6(2), 21-30.
  • Vujičić, D., Jovičić, A., Lalić, D., Gagić, S., & Cvejanov, A. (2015). The relation between job insecurity, job satisfaction and organizational commitment among employees in the tourism sector in Novi Sad. Economic and Industrial Democracy, 36(4), 633-652.
  • Wood, J., Oh, J., Park, J., & Kim, W. (2020). The relationship between work engagement and work–life balance in organizations: A review of the empirical research. Human Resource Development Review, 19(3), 240-262.
  • WTTC (2020). Economic Impact Reports. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (Erişim Tarihi: 25.02.2021).
  • Yeh, C. M., (2013). Tourısm Involvement, Work Engagement And Job Satısfactıon Among Frontlıne Hotel Employees. Annals of Tourism Research, 42 (2013), 214–239. Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 170-178.
  • Yetim, B. (2018). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam Kalitesinin Belirleyicileri: Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet ve Sağlık Statüsünün Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Yilmaz, M., & CEYHUN SEZGİN, A. E. (2017). Konya İlinde Faaliyet Gösteren Üç, Dört ve Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Personelinin İş Tatmin Düzeyinin İncelenmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(1), 160-171.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizmin Sektörünün Gelişimi Ve İstihdam Üzerindeki Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3 (5), 54-71.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Salih Tellioğlu 0000-0001-6510-110X

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Tellioğlu, S. (2021). KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(2), 261-278. https://doi.org/10.11611/yead.905332
AMA Tellioğlu S. KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. June 2021;19(2):261-278. doi:10.11611/yead.905332
Chicago Tellioğlu, Salih. “KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19, no. 2 (June 2021): 261-78. https://doi.org/10.11611/yead.905332.
EndNote Tellioğlu S (June 1, 2021) KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19 2 261–278.
IEEE S. Tellioğlu, “KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 2, pp. 261–278, 2021, doi: 10.11611/yead.905332.
ISNAD Tellioğlu, Salih. “KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19/2 (June 2021), 261-278. https://doi.org/10.11611/yead.905332.
JAMA Tellioğlu S. KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2021;19:261–278.
MLA Tellioğlu, Salih. “KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 2, 2021, pp. 261-78, doi:10.11611/yead.905332.
Vancouver Tellioğlu S. KONAKLAMA İŞLETMELERİNDEKİ YİYECEK & İÇECEK PERSONELİNİN İŞE BAĞLILIĞINI VE YAŞAM MEMNUNİYETİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2021;19(2):261-78.