Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 20 Issue: 4, 308 - 334, 31.12.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1143348

Abstract

References

  • Kaynaklar Baloran, E. T. & Hernan, J. T. & Taoy, J. S. (2021). Course satisfaction and student engagement in online learning amid covid-19 pandemic: A structural equation model. Turkish Online Journal of Distance Education, 22 (4), 1-12.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 5 (2), 36-46.
  • Bawaneh, A. K. (2021). The satisfaction level of undergraduate science students towards using e-learning and virtual classes in exceptional condition covid-19 crisis. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(1), 52-65.
  • Bayrak, F. &, Tıbı M. H. & Altun A. (2020). Development of online course satisfaction scale, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21 (4), 110-123.
  • Bayram, M. & Peker, A. & Aka, S. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3), 330-345.
  • Bennett, S., & Lockyer, L. (2004). Becoming an online teacher: Adapting to a changed environment for teaching and learning in higher education. Educational Media International, 41(3), 231-248.
  • Bircan, H., & Eleroğlu, H., & Arslan, R. & Ersoy, M. (2018). Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan derslere yönelik bakış açısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 91-100.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5 (3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi (istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamalari ve yorum). 20. Bs. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, E., & Davidovitch, N. (2020). The development of online learning in Israeli higher education. Journal of Education and Learning, 9(5), 15-26.
  • Cole, M. T., Shelley, D. J., & Swartz, L. B. (2014). Online instruction, e-learning, and student satisfaction: A three year study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(6), 111-131. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i6.1748.
  • Eygü H. & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36-59.
  • Franz, S., Behrends, M., Haack, C., & Marschollek, M. (2015). Benefits and barriers of elearning for staff training in a Medical University. Studies in Health Technology and Informatics, 213, 99-102.
  • Gökmen, Ö. F. & Duman, İ. & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 29-51.
  • Jegede, O. J., Fraser, B., & Curtin, D. F. (1995). The development and validation of a distance and open learning environment scale. Educational Technology Research and Development, 43(1), 89-94.
  • Kantoğlu, B. & Torkul, O. & Altunışık, R. (2013). E-öğrenmede öğrenci memnuniyetini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik model önerisi. Business and Economics Research Journal. 4 (1), 121-141.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1), 47-48.
  • Korkmaz, Ö. & Çakır, R. & Tan, S. S. (2015). Öğrencilerin E-öğrenmeye hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeylerinin akademik başarıya etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (3), 219-241.
  • Narlıkaya, Z. & Demir, Ö. (2020). Covid-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904.
  • Martínez Cejas, M. F. & Navarro Cejas, M. & Venegas Alvarez, G. S. & Proaño Rodríguez, C. E. & Mendoza Velazco, D. J. (2021). Student perceptions of Ecuadorian virtual platforms during the Covid-19 pandemic. Problems of Education in the 21st Century, 79 (2), 241-254.
  • Metin, A. E. & Karaman, A. & Aksoy Şaştım, Y. (2017). Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim İngilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz Meslek Yüksekokulu. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7 (2), 640-652.
  • Oliveira, A. C., Mattos, S., & Coimbra, M. (2017). Development and assessment of an elearning course on pediatric cardiology basics. Jmır Medical Education, 3(1), e10. doi: 10.2196/mededu.5434.
  • Osmani, F. (2021). Analysis of students satisfaction with virtual education in medical science university during the pandemic outbreak of Covid-19. International Journal of Assessment Tools in Education, 8 (1), 1-8.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünya ve Türkiye'de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2(5), 376-394.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, C.1, 9. Bs. Ankara: Nisan Kitabevi.
  • Özkök, G. A. & Tütüncü, H. (2022). İki yükseköğretim kurumunun harmanlanmış öğrenme ortamlarının psikososyal boyutlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 923-953.
  • Öztürk Demir, S. & Eren, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin öğrenim ortamına ilişkin memnuniyet düzeyleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 4(2), 67-84.
  • Rodríguez, M. Ó. & Molina, J. C. F. & Montero, M. Á. M. & Gómez, F. G. (2015). The main components of satisfaction with e-learning. Technology, Pedagogy and Education, 24(2), 267–277. https://doi.org/10.1080/1475939X.2014.888370.
  • Saghafi, M. R & Franz, J. & Crowther, P. (2014). A Holistic model for blended learning. Journal of Interactive Learning Research, 25(4), 531-549.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı yayıncılık, 3. baskı, Ankara.
  • Terzi, B.& Azizoğlu, F. & Özhan, F. (2021). Factors affecting attitudes of nursing students towards distance education during the COVID-19 pandemic: A web-based cross-sectional survey. Perspectives in Psychiatric Care, 57(4), 1765–1773.
  • Tüzün, F. & Yörük-Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822–845
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal TR Edition, 11 (21), 206-233.
  • Vasiliki, K. & Athina, C. & Eleni, T. (2021). Greek university students’ attitudes about distance education due to emergency circumstances. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 6(1), 14-25.
  • Walker, Scott L. (2003). Development and Validation of an Instrument for Assessing Distance Education Learning Environments in Higher Education: The Distance Education Learning Environments Survey (DELES). Doctoral Thesis. Curtin University of Technology. Science and Mathematics Education Centre
  • Walker, S. L. & Fraser B. J. (2005). Development and validation of an instrument for assessing distance education learning environments in higher education: The distance education learning environments survey (Deles), Learning Environments Research, 8, 289-308.
  • Yaprak, B. & Ercan, S. (2021). Kapitalizmin sözde ölümü: paylaşım ekonomisine eleştirel bir bakış. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 92-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 11. baskı, Ankara.

DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION

Year 2022, Volume: 20 Issue: 4, 308 - 334, 31.12.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1143348

Abstract

Covid-19 pandemic globally affected many sectors including health, economy and transportation. Distance education practice was widely preferred in many stages during this period. Non-stop distance education also continued in universities within the education sector. The subject of this study was to measure the student satisfaction from education within the course of distance education during pandemic period. The aim of the study on Bandırma Onyedi Eylül University graduate and postgraduate students was to understand whether distance education process had a positive effect on the satisfaction of the students from education. Survey technique among quantative research methods was used in the study. The results of the study showed a significant effect of "instructor support", "personal relevance and authentic learning" and "student autonomy and active learning" among the sub-dimensions of distance education on student satisfaction. Permanence of distance education in higher education institutions at certain rates may provide successful results.

References

  • Kaynaklar Baloran, E. T. & Hernan, J. T. & Taoy, J. S. (2021). Course satisfaction and student engagement in online learning amid covid-19 pandemic: A structural equation model. Turkish Online Journal of Distance Education, 22 (4), 1-12.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 5 (2), 36-46.
  • Bawaneh, A. K. (2021). The satisfaction level of undergraduate science students towards using e-learning and virtual classes in exceptional condition covid-19 crisis. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(1), 52-65.
  • Bayrak, F. &, Tıbı M. H. & Altun A. (2020). Development of online course satisfaction scale, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21 (4), 110-123.
  • Bayram, M. & Peker, A. & Aka, S. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3), 330-345.
  • Bennett, S., & Lockyer, L. (2004). Becoming an online teacher: Adapting to a changed environment for teaching and learning in higher education. Educational Media International, 41(3), 231-248.
  • Bircan, H., & Eleroğlu, H., & Arslan, R. & Ersoy, M. (2018). Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan derslere yönelik bakış açısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 91-100.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5 (3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi (istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamalari ve yorum). 20. Bs. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, E., & Davidovitch, N. (2020). The development of online learning in Israeli higher education. Journal of Education and Learning, 9(5), 15-26.
  • Cole, M. T., Shelley, D. J., & Swartz, L. B. (2014). Online instruction, e-learning, and student satisfaction: A three year study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(6), 111-131. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i6.1748.
  • Eygü H. & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36-59.
  • Franz, S., Behrends, M., Haack, C., & Marschollek, M. (2015). Benefits and barriers of elearning for staff training in a Medical University. Studies in Health Technology and Informatics, 213, 99-102.
  • Gökmen, Ö. F. & Duman, İ. & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 29-51.
  • Jegede, O. J., Fraser, B., & Curtin, D. F. (1995). The development and validation of a distance and open learning environment scale. Educational Technology Research and Development, 43(1), 89-94.
  • Kantoğlu, B. & Torkul, O. & Altunışık, R. (2013). E-öğrenmede öğrenci memnuniyetini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik model önerisi. Business and Economics Research Journal. 4 (1), 121-141.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1), 47-48.
  • Korkmaz, Ö. & Çakır, R. & Tan, S. S. (2015). Öğrencilerin E-öğrenmeye hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeylerinin akademik başarıya etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (3), 219-241.
  • Narlıkaya, Z. & Demir, Ö. (2020). Covid-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904.
  • Martínez Cejas, M. F. & Navarro Cejas, M. & Venegas Alvarez, G. S. & Proaño Rodríguez, C. E. & Mendoza Velazco, D. J. (2021). Student perceptions of Ecuadorian virtual platforms during the Covid-19 pandemic. Problems of Education in the 21st Century, 79 (2), 241-254.
  • Metin, A. E. & Karaman, A. & Aksoy Şaştım, Y. (2017). Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim İngilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz Meslek Yüksekokulu. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7 (2), 640-652.
  • Oliveira, A. C., Mattos, S., & Coimbra, M. (2017). Development and assessment of an elearning course on pediatric cardiology basics. Jmır Medical Education, 3(1), e10. doi: 10.2196/mededu.5434.
  • Osmani, F. (2021). Analysis of students satisfaction with virtual education in medical science university during the pandemic outbreak of Covid-19. International Journal of Assessment Tools in Education, 8 (1), 1-8.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünya ve Türkiye'de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2(5), 376-394.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, C.1, 9. Bs. Ankara: Nisan Kitabevi.
  • Özkök, G. A. & Tütüncü, H. (2022). İki yükseköğretim kurumunun harmanlanmış öğrenme ortamlarının psikososyal boyutlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 923-953.
  • Öztürk Demir, S. & Eren, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin öğrenim ortamına ilişkin memnuniyet düzeyleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 4(2), 67-84.
  • Rodríguez, M. Ó. & Molina, J. C. F. & Montero, M. Á. M. & Gómez, F. G. (2015). The main components of satisfaction with e-learning. Technology, Pedagogy and Education, 24(2), 267–277. https://doi.org/10.1080/1475939X.2014.888370.
  • Saghafi, M. R & Franz, J. & Crowther, P. (2014). A Holistic model for blended learning. Journal of Interactive Learning Research, 25(4), 531-549.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı yayıncılık, 3. baskı, Ankara.
  • Terzi, B.& Azizoğlu, F. & Özhan, F. (2021). Factors affecting attitudes of nursing students towards distance education during the COVID-19 pandemic: A web-based cross-sectional survey. Perspectives in Psychiatric Care, 57(4), 1765–1773.
  • Tüzün, F. & Yörük-Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822–845
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal TR Edition, 11 (21), 206-233.
  • Vasiliki, K. & Athina, C. & Eleni, T. (2021). Greek university students’ attitudes about distance education due to emergency circumstances. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 6(1), 14-25.
  • Walker, Scott L. (2003). Development and Validation of an Instrument for Assessing Distance Education Learning Environments in Higher Education: The Distance Education Learning Environments Survey (DELES). Doctoral Thesis. Curtin University of Technology. Science and Mathematics Education Centre
  • Walker, S. L. & Fraser B. J. (2005). Development and validation of an instrument for assessing distance education learning environments in higher education: The distance education learning environments survey (Deles), Learning Environments Research, 8, 289-308.
  • Yaprak, B. & Ercan, S. (2021). Kapitalizmin sözde ölümü: paylaşım ekonomisine eleştirel bir bakış. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 92-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 11. baskı, Ankara.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Neslihan Arslan 0000-0003-3533-8733

Yasin Yılmaz 0000-0002-4046-6580

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 4

Cite

APA Arslan, N., & Yılmaz, Y. (2022). DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 20(4), 308-334. https://doi.org/10.11611/yead.1143348
AMA Arslan N, Yılmaz Y. DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. December 2022;20(4):308-334. doi:10.11611/yead.1143348
Chicago Arslan, Neslihan, and Yasin Yılmaz. “DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20, no. 4 (December 2022): 308-34. https://doi.org/10.11611/yead.1143348.
EndNote Arslan N, Yılmaz Y (December 1, 2022) DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20 4 308–334.
IEEE N. Arslan and Y. Yılmaz, “DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 4, pp. 308–334, 2022, doi: 10.11611/yead.1143348.
ISNAD Arslan, Neslihan - Yılmaz, Yasin. “DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20/4 (December 2022), 308-334. https://doi.org/10.11611/yead.1143348.
JAMA Arslan N, Yılmaz Y. DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20:308–334.
MLA Arslan, Neslihan and Yasin Yılmaz. “DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 4, 2022, pp. 308-34, doi:10.11611/yead.1143348.
Vancouver Arslan N, Yılmaz Y. DISTANCE EDUCATION AND ITS EFFECT ON STUDENT SATISFACTION. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20(4):308-34.