BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Issue: 9, 51 - 59, 01.01.2013

Abstract

From the beginning of 1920s, there has been changes in the pictorial expression of ‘tapestry’; and, a transition from realistic illustrations to abstract-geometrical patterns has occurred. The first modern examples of this were executed at the Bauhaus School. With the closure of Bauhaus, innovative ideas, which have begun to take shape in tapestry weaving in Europe, were moved to America. While second generation textile artists were brought up in America, Jean Lurcat’s efforts to achieve innovative approaches at the ateliers of Aubusson and Gobelin in France, and Eastern European artists’ interesting combination of material and technique with texture, shape and form, have led the way to the art of three dimensional fiber works. Jagoda Buic is one of the artists who has been producing epochal works in fiber arts like the Polish artist Magdalena Abakanowicz in Eastern Europe

References

  • Adamson, Glenn (2007). “The Fiber Game”. Textile: The Journal Of Cloth And Culture, 5 (2):154-176.
  • Buic, Jagoda (1966). “On Tapestry”, Pioneers of Fiber Art: Jagoda Buic, Hangzhou Triennial of Fiber Art.
  • http://www.fiberarthangzhou.com/en/education_1_4_7. html, (15.05.2012)
  • Constantine, Mildred & Larsen, Jack Lenor (1972). Beyond Craft: The Art Fabric, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Constantine, Mildred (2009). “Fibre Art”, Oxford Art Online, Grove Art Online,
  • http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/
  • art/ T028154?q=fibre+art+jagoda+buic&source=oao_
  • gao&source=oao_t118&source=oao_t234&source=oao_
  • t4&search=quick&hbutton_search.x=52&hbutton_search. y=25&pos=2&_start=1#firsthit (05.05.2012).
  • Cossons, Malcolm, Lur, Jean, Franses, Simon (2008). “Timeless Tapestries”
  • Veranda, 22 (7): 98.
  • http://Search.Proquest.Com Docview/222745677 (05.05.2012)
  • Dezuloviv, Boris (1996). “From Lies to Lynch: Witch from Kolorina”, Feral Tribune, Split, Croatia, September 16. http://www.ex-yupress.com/feral/feral35.html, (12.02.2011)
  • Everett, Robert Gren (1986). “Fibre Art Branches Into Sculpture”, The Globe And Mail, (02 Aug.):13-15.
  • Ginsburg, Madeleine (1993). The Illustrated History of Textiles, England: Studio Editions.
  • Jefferies, Janis, Conroy, Diana Wood (2006). “Shaping Space: Textiles and Architecture-An Introduction”, Textile: The Journal Of Cloth And Culture, 4 (3): 233-237.
  • Joslyn, Catherine R. (2009). “Tapestry”, Oxford Art Online, Grove Art Online, http://www.oxfordartonline.com/subscriber/ article/
  • grove/art/T083308?q=tapestry&search=quick&pos=1&start =1#firsthit (05.05.2012)
  • Önlü, N. ve Arabalı Koşar, T. (2009). “Tapestry Dokumaların Geleneksel Anadolu Kilimleriyle Karşılaştırılması”, 10. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İzmir: Printer Ofset: 296-306.
  • Özay, Suhandan (1995). “Tapestry Sanatı”, Antik & Dekor Dergisi, (29): 74-78.
  • Sorkin, Jenni (2003). “ Way Beyond Craft: Thinking Through The Work Of Mildred Constantine”, Textile: The Journal Of Cloth And
  • Culture, (1): 28-47. Görsel Kaynaklar
  • Resim Triptique Structural, 1966, 247 X 297 cm, tapestry ve vutlak tekniği, yün, keçi kılı, halat, sisal, kahve rengi, siyah, gri ve altın renkleri.
  • http://www.fiberarthangzhou.com/img/edu/artist/a_7_5_2. jpg (15.05.1012)
  • Resim Three Elements, anıtsal boyutlu uzaysal kompozisyon önünde Jagoda Buic (Constantine ve Larsen, 1972: 124).
  • Resim Fexions, Hommage To Pierce Pauli Seven Elements, 1971, 282 X 385 cm biçimlendirilmiş tapestry ve eskizi yün, sisal, halat (Constantine ve Larsen, 1972: 133).
  • Resim Polyptique, 1967, 7.5’X 18’, biçimlendirilmiş tapestry ve eskizi. Siyah sisal, keçi kılı, yün, yaldızlı ipek (Constantine ve Larsen, 1972: 131).
  • Resim Falling Angel, 1967, 304 X 145 cm biçimlendirilmiş tapestry ve eskizleri (Constantine ve Larsen, 1972:128).
  • Resim Jagoda Buic’in sergileme için hazırladığı bir düzenleme eskizi (Constantine ve Larsen, 1972: 127).
  • Resim Colombe Blessee II, 1987, 250 X 1150 cm, 450 kg, kırmızı ve
  • siyah sisal, biçimlendirilmiş tapestry düzenlemesi. http://dicocroate2.over-blog.com/5-categorie-11174184.html (15.07.2012)
  • Resim Buic’in Carta Canta/ Paper Signs Sergisi’nde kağıt çalışma- sından görüntü. http://www.ulupuh.hr/hr/straniceclanova. asp?slika=596/01Bonnieux2010.jpg&idclana=596 (20.07 2012)

‘Tapestry’ Geleneğinden Lif Sanatına Geçiş Sürecinde Jagoda Buic ve Sanatsal Çalışmaları

Year 2013, Issue: 9, 51 - 59, 01.01.2013

Abstract

1920’lerin başından itibaren tapestry’nin resimsel anlatımında değişiklikler olmuş, gerçekçi resimlemelerden soyut-geometrik
desenlere geçiş yaşanmıştır. Bunun ilk çağdaş örneklerinin görüldüğü yer ise Bauhaus Okulu’dur. Bauhaus‘un kapatılmasıyla
birlikte Avrupa’da tapestry dokumacılığında başlayan yenilikçi düşünceler Amerika Birleşik Devletleri’ne taşınmıştır.
Burada ikinci nesil tekstil sanatçıları yetişirken, Avrupa’da Jean Lurçat’ın Fransa’daki Aubusson ve Gobelin atölyelerinde
yenilikçi yaklaşımlar yakalama çabaları ve Doğu Avrupalı sanatçıların malzeme ve tekniği doku, şekil, formla ilgi çekici şekilde
buluşturması üç boyutlu lif sanatı çalışmalarının önünü açmıştır. Doğu Avrupa’da Polonyalı sanatçı Magdalena
Abakanowicz’le birlikte lif sanatında öncü çalışmalar yapan sanatçılardan birisi de Jagoda Buic’tir. Bu makale, tapestry’den
lif sanatına geçiş sürecinin kilometre taşlarını tarihsel sıralamayla değerlendirmeyi ve lif sanatında üç boyutlu formları
Jagoda Buic’in çalışmaları ışığında incelemeyi amaçlar. Makalede ayrıca, el sanatı üretiminden güç alan tapestry sanatının,
modern sanat kavramıyla bütünleşmesi ve plastic sanatlarda evrensel bir anlatıma ulaşması vurgulanmaktadır.

References

  • Adamson, Glenn (2007). “The Fiber Game”. Textile: The Journal Of Cloth And Culture, 5 (2):154-176.
  • Buic, Jagoda (1966). “On Tapestry”, Pioneers of Fiber Art: Jagoda Buic, Hangzhou Triennial of Fiber Art.
  • http://www.fiberarthangzhou.com/en/education_1_4_7. html, (15.05.2012)
  • Constantine, Mildred & Larsen, Jack Lenor (1972). Beyond Craft: The Art Fabric, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Constantine, Mildred (2009). “Fibre Art”, Oxford Art Online, Grove Art Online,
  • http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/
  • art/ T028154?q=fibre+art+jagoda+buic&source=oao_
  • gao&source=oao_t118&source=oao_t234&source=oao_
  • t4&search=quick&hbutton_search.x=52&hbutton_search. y=25&pos=2&_start=1#firsthit (05.05.2012).
  • Cossons, Malcolm, Lur, Jean, Franses, Simon (2008). “Timeless Tapestries”
  • Veranda, 22 (7): 98.
  • http://Search.Proquest.Com Docview/222745677 (05.05.2012)
  • Dezuloviv, Boris (1996). “From Lies to Lynch: Witch from Kolorina”, Feral Tribune, Split, Croatia, September 16. http://www.ex-yupress.com/feral/feral35.html, (12.02.2011)
  • Everett, Robert Gren (1986). “Fibre Art Branches Into Sculpture”, The Globe And Mail, (02 Aug.):13-15.
  • Ginsburg, Madeleine (1993). The Illustrated History of Textiles, England: Studio Editions.
  • Jefferies, Janis, Conroy, Diana Wood (2006). “Shaping Space: Textiles and Architecture-An Introduction”, Textile: The Journal Of Cloth And Culture, 4 (3): 233-237.
  • Joslyn, Catherine R. (2009). “Tapestry”, Oxford Art Online, Grove Art Online, http://www.oxfordartonline.com/subscriber/ article/
  • grove/art/T083308?q=tapestry&search=quick&pos=1&start =1#firsthit (05.05.2012)
  • Önlü, N. ve Arabalı Koşar, T. (2009). “Tapestry Dokumaların Geleneksel Anadolu Kilimleriyle Karşılaştırılması”, 10. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İzmir: Printer Ofset: 296-306.
  • Özay, Suhandan (1995). “Tapestry Sanatı”, Antik & Dekor Dergisi, (29): 74-78.
  • Sorkin, Jenni (2003). “ Way Beyond Craft: Thinking Through The Work Of Mildred Constantine”, Textile: The Journal Of Cloth And
  • Culture, (1): 28-47. Görsel Kaynaklar
  • Resim Triptique Structural, 1966, 247 X 297 cm, tapestry ve vutlak tekniği, yün, keçi kılı, halat, sisal, kahve rengi, siyah, gri ve altın renkleri.
  • http://www.fiberarthangzhou.com/img/edu/artist/a_7_5_2. jpg (15.05.1012)
  • Resim Three Elements, anıtsal boyutlu uzaysal kompozisyon önünde Jagoda Buic (Constantine ve Larsen, 1972: 124).
  • Resim Fexions, Hommage To Pierce Pauli Seven Elements, 1971, 282 X 385 cm biçimlendirilmiş tapestry ve eskizi yün, sisal, halat (Constantine ve Larsen, 1972: 133).
  • Resim Polyptique, 1967, 7.5’X 18’, biçimlendirilmiş tapestry ve eskizi. Siyah sisal, keçi kılı, yün, yaldızlı ipek (Constantine ve Larsen, 1972: 131).
  • Resim Falling Angel, 1967, 304 X 145 cm biçimlendirilmiş tapestry ve eskizleri (Constantine ve Larsen, 1972:128).
  • Resim Jagoda Buic’in sergileme için hazırladığı bir düzenleme eskizi (Constantine ve Larsen, 1972: 127).
  • Resim Colombe Blessee II, 1987, 250 X 1150 cm, 450 kg, kırmızı ve
  • siyah sisal, biçimlendirilmiş tapestry düzenlemesi. http://dicocroate2.over-blog.com/5-categorie-11174184.html (15.07.2012)
  • Resim Buic’in Carta Canta/ Paper Signs Sergisi’nde kağıt çalışma- sından görüntü. http://www.ulupuh.hr/hr/straniceclanova. asp?slika=596/01Bonnieux2010.jpg&idclana=596 (20.07 2012)
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Sedef Acar

Publication Date January 1, 2013
Submission Date January 16, 2015
Published in Issue Year 2013 Issue: 9

Cite

APA Acar, S. (2013). ‘Tapestry’ Geleneğinden Lif Sanatına Geçiş Sürecinde Jagoda Buic ve Sanatsal Çalışmaları. Yedi(9), 51-59.

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.