Minimalist art appeared towards the end of 1950s as a descendant of Abstract Expressionism. It became notably effective during the 1960s and 1970s and stood up for extreme simplicity. By exploiting basic geometrical form and industrial materials, minimalist artists aimed to reflect the simple thought that could be understood by everyone. There is a large amount of minimalist art works produced within the disciplines of music, painting and sculpture. However this art trend, inclined to plain, intellectual and architectural production, enabled minimalist sculpture examples to predominate.
Richard Serra, who stand out among minimalist sculptors reshapings contemporary sculpture practice, is the focal point of this study. Serra was against the necessity of visiting galleries and museums to see art works; hence he produced open space scupltures which could appear before the audience anywhere and anytime. There search examined Richard Serra’s minimalist sculptures and evaluted them in the context of the relationship between space and viewer. The findings interpret the relationship between minimalism, sculpture and space within a theoretical framework. The alignment of exhibited artworks with the space and the impact of the space on the artworks constitute an important part of the research.
Minimal sanat, 1950’lerin Soyut Dışavurumcu akımına karşı ortaya çıkan, 1960’lı ve 1970’li yıllarda yoğun olarak etkisini gösteren ve aşırı yalınlığı savunan bir sanat anlayışıdır. Temel geometrik biçimleri ve endüstriyel malzemeleri kullanan minimalist sanatçılar, herkes tarafından anlaşılabilecek en basit düşünceyi yansıtmayı amaçlamıştır. Müzik, resim ve heykel alanında çokça minimalist eser üretilmiştir. Ancak minimal sanatın yalın, düşünsel ve mimariye yakın biçim anlayışı, bu akımın heykel sanatında daha fazla hayat bulmasına sebep olmuştur.
Richard Serra, çağdaş heykel pratiğini yeniden şekillendiren minimalist heykeltıraşlar arasında öne çıkan isimdir ve bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Sanat eserlerini görmek için galeri ve müzelere gitmek zorunda kalınmaması gerektiğini savunan Serra, izleyicilerin her an ve her yerde karşısına çıkabilen açık alan heykelleri üretmiştir. Bu araştırma kapsamında Richard Serra’nın minimalist heykelleri incelenerek, bu eserlerin mekân izleyici ilişkisi bağlamında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, minimalizm-heykel- mekân ilişkisini kuramsal bir çerçevede yorumlamaktadır. Sergilenen eserlerin mekâna uyumu ve mekânın eser üzerindeki etkisi, araştırmanın önemli bir parçasını oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts, Sculpture |
Journal Section | Değerlendirme Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 19, 2024 |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | January 7, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 32 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.