İkinci Dünya Savaşı sonrasında Dünya’da ekonomik ve sosyal gelişmeler sonucunda mimarlık ve sanat birlikteliği kavramlarının bütünleşmesi fikri ortaya çıkmıştır. Türkiye'nin de bu birlikteliği benimsemesiyle beraber, modern miras olarak belge niteliği taşıyan ve kent içinde yeni bir bellek oluşturan seramik ve mozaik pano eserleri ortaya çıkmıştır. Eserler, İstanbul’da ilk olarak Levent’deki yapılar üzerinde görülmektedir. Birçok sanatçının Kadıköy’deki yapılar için pano çalışması yaptığı gözlemlenmektedir. Bu önemli sanatçılardan birisi de İlgi Adalan’dır. Kadıköy’de 43 apartmanda seramik panosu bulunan sanatçının soyut çalışmaları, kullandığı renkler ve formlar dikkat çekmektedir. Kadıköy'deki kentsel dönüşüm nedeniyle Modernizm dönemi etkisi ile yapılmış olan binalar üzerindeki sanat eseri panolarda yok olmaktadırlar. Bu makalede, Adalan’ın Kadıköy bölgesinde yapı cephelerinde, yapı dışı giriş ve yapı içi giriş kısımlarında yapmış olduğu seramik panoların boyutları, renkleri ve formları ele alınmıştır. Günümüzde mevcut olup olmadığı tespit edilerek, değerlendirilmeye ve belgelenmeye çalışılmıştır. Sanat eserlerinin belgelenip tescillenmesi amaçlanarak bir envanter fişi önerisi hazırlanmıştır.
Bu çalışma kapsamında, İlgi Adalan'ın mimarlık-sanat iş birliği sonucu ortaya çıkan seramik pano eserlerinin belgelenmesi, değerlerinin anlaşılması ve gelecek nesillere özgün bir şekilde aktarılması amaçlanmıştır. Panoların yok olma, bozulma ve nasıl korunması gerektiğine dair öneriler sunulmuştur. Böylece günümüze ulaşmayan eserler gelecek nesillere aktarılırken, mevcutların yok olmadan korunması, restorasyonu ve kentsel dönüşüm yapılarında tekrar kullanılmasının mümkün olacağı düşünülmektedir.
As a result of the economic and social developments following the Second World War, the idea of integrating the concepts of architecture and art began to emerge. In Turkiye, the adoption of this unity led to the creation of ceramic and mosaic panel works, which serve as modern heritage documents and contribute to the formation of new urban memory. These works first appeared on buildings in the Levent district of Istanbul. It has been observed that many artists produced panel works for the buildings in Kadıköy. One of the prominent artists in this context is İlgi Adalan. Adalan, whose ceramic panels adorn 43 apartment buildings in Kadıköy, is distinguished by his abstract works, as well as the colors and forms he employs. However,due to urban transformation in Kadıköy, many of these art panels on buildings from the Modernist period are disappearing. In this article, the dimensions, colors and forms of the cerathe ceramicreated by Adalan on the facades, external entrances and internal entryways of buildings in the Kadıköy area are examined. Efforts have been made to assess and document whether these works still exist today. An inventory form proposal has been prepared with the aim of documenting and registering these artworks.
this study aims to document and understand the significance of Ilgi Adalan’s ceramic panel works, which emerged from the collaboration between architecture and art and to ensure their authentic transmission future generations .Suggestions are made regarding disappearance, deterioration and the methods required for the preservation of these panels.. Thus, while works that no longer exist can be trasmitted to future generations, it is also thought that the preservation, restoration, and reuse of the existing works in urban transformation projects can be possible.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Crafts, Fine Arts |
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 4, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 3, 2024 |
Acceptance Date | September 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 33 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.