Denizli, tekstil ürünleri üretimi açısından günümüzde önemli bir konuma gelmiştir. Uluslararasılaşmanın ilk aşaması olan ihracat davranışının etkinliği açısından hedef pazarı tanımak ve ihtiyaçları anlamak oldukça önemli olmaktadır. Bu nedenle her daim hedef pazar ile ilgili araştırmalara ve yurt dışındaki tüketicinin davranışları hakkında araştırmaların etkisi göz ardı edilemeyecek öneme sahiptir. Çalışmanın amacı, 13-19 yaş arası farklı sosyo-ekonomik düzeylerdeki Türk ve Alman gençlerin satın alma davranışlarını anlamak, farklı ve ortak davranışlarını ortaya koymaktır. Bu bağlamda, Almanya Hamburg şehrinde yaşayan 85’i Alman ve 89’u Türk olmak üzere toplamda 174 genç ile yüz yüze anket tekniğiyle veri toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız grup t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Türk ve Alman gençlerin giysi satın alma davranışında cinsiyet ve uyruğun istatistiksel olarak anlamlı farklılıklarının olmadığı görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında, giyim işletmelerinin hedef kitlelerini cinsiyet ve uyruk gözetmeksizin küresel tüketim davranışı doğrultusunda uygun pazarlama ve tutundurma stratejileri geliştirilmeleri önemlidir.
-
-
-
Denizli plays a significant role in textile production. To conduct the first phase of internationalization effectively, it is necessary to understand the target market and understand the needs of the consumers. This step is significant. Therefore, research cannot underestimate the immense importance of deep understanding of target markets and consumer behavior. The aim of the study is to understand the purchasing behavior of Turkish and German adolescents in Germany between the ages of 13 and 19 at different socio-economic levels and to uncover their different and common behaviors. In this context, data from a total of 174 young people, 85 German and 89 Turkish, living in Hamburg, were collected in a face-to-face survey. An independent group t-test was used in the analysis of the data. According to the results of the study, there were no statistically significant differences in the clothing purchasing behavior of young Turkish and German people according to gender and nationality. Considering these results, it is important for fashion/clothing companies to develop marketing and promotion strategies that are suitable for global consumer behavior, regardless of gender and nationality.
Clothing Purchasing Behavior Adolescent Consumers Textiles Internationalization Clothing Motivation
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 28, 2022 |
Submission Date | November 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 29 |