Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de uluslararası ilişkiler disiplininin İnternet çalışmalarını kuramsal ve kavramsal düzlemde nasıl ilişki kurduğu ve nasıl dönüştürdüğü sorularına, Türkiye’de yapılmış lisansüstü tez çalışmaların üzerinden yanıt aramaktır. Daha çok iletişim bilimleri ve benzer disiplinlerin kuramsal ve metodolojik çerçevesi içerisinde konu edinilen İnternet çalışmaları, aslında sosyal bilimlerin hemen her alanında kuramsal, yöntemsel ya da araştırma sahası olarak yer almıştır/konu edilmiştir. Bu çalışma, Türkiye’deki Uİ ve benzeri bölümlerde tamamlanmış lisansüstü tez çalışmaları üzerinden, Türkiye’deki Uİ disiplininin İnternet çalışmalarıyla nasıl bir kuramsal ve yöntemsel ilişki kurduğunu analiz etmektedir. Çalışma kapsamında YÖK’ün Ulusal Tez Veri Tabanınca taranan ve erişime açık 129 lisansüstü teze içerik analizi uygulanmıştır ve söz konusu tezler İnternet çalışmalarıyla kurduğu kuramsal ve yöntemsel ilişki gözetilerek Araştırma Nesnesine Erişim Olanağı Bakımından İnternet; İnternet’in Uluslararası İlişkiler Disiplinde Değiştirici/Dönüştürücü Rolü/Etkisi ve Siber Alan ve Devletin Münhasır Yetkileri Tartışması şeklindeki 3 temel kategoriye ve bunlara bağlı toplamda 6 alt-kategoriye ayrılmıştır. Çalışmanın yer verdiği en erken tezin tamamlanmasının üzerinden 20 yıllık bir zaman geçmesi de her iki disiplinin de birbiriyle olan kesişimini uzun erimli bir şekilde incelenmesi olanağı sunmaktadır. Çalışmanın en temelde vardığı sonuç ise Türkiye tamamlanmış Uİ vb. disiplinlerdeki lisansüstü tezler İnternet çalışmalarıyla son derece dar bir perspektifte ilişki kurmuştur. İnternet’i, çevrimiçi alanı ve web 2.0’ı daha çok uluslararası düzenin temel dinamiklerini üzerinde dönüştürücü etkiye sahip olarak ve devletin münhasır yetkileri tartışmaları bağlamında ele almıştır.
İnternet Çalışmaları İçerik Analizi Uluslararası İlişkiler Lisansüstü Tezler Çevrimiçi Teknoloji
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2020 |
Submission Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 7 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.