13. Cumhurbaşkanlığı seçimi Türkiye’de olduğu kadar birçok ülkede de geniş bir gündem yaratmıştır. Bu seçim sürecinde, seçim kapmanyalarının yürütülmesinde, geleneksel medya araçlarının yanı sıra sosyal medya araçları da çok sık kullanılmıştır. Sosyal medya platformları üzerinden alınan etkileşimler tüm siyasi partilere ve parti yöneticilerine, geniş kitlelere ulaşmak için sosyal medya araçlarının efektif gücünü bir kez daha kanıtlamıştır. Bu nedenle çok sayıda siyasetçinin katılmış olduğu Oğuzhan Uğur tarafından gerçekleştirilen Açık Mikrofon programı sadece Türkiye gündeminde değil tüm dünya gündemi tarafından da ilgi ile takip edilmiştir. Bu kapsamda bu çalışma özellikle bu program kapsamında yapılan yorumlardan Duygu Analizi yöntemleri ile çeşitli analiz bulgularını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç ile bu çalışma da 7 farklı siyasetçi özelinde toplamda 261.728 kullanıcı yorumu, NRC duygu sözlüğü kullanılarak analiz edilmiştir. NRC duygu sözlüğü ile birlikte pozitif veya negatif duygu polaritesine ek olarak öfke, korku, güven, beklenti, sürpriz, üzüntü, neşe ve tiksinti duygularının da yer aldığı daha geniş bir duygu polaritesi elde edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde bu çalışma Youtube yorumları veya farklı platformların üzerinden kitlelerin duygu analizinin siyasi kampanyalar için kritik bir bilgi kaynağı olabileceğini ortaya koymaktadır.
The 13th Presidential election has created a wide agenda in many countries as well as in Turkey. In this election period, along with traditional media tools, social media tools were also used frequently in the execution of election campaigns. Interactions received through social media platforms once again proved the effective power of social media tools to reach large masses of all parties and party leaders. For this reason, the Open Microphone program organized by Oğuzhan Uğur, in which many politicians participated, was followed with interest not only in Turkey's agenda, but also in the world's agenda. In this context, this study aims to reveal various analysis findings with Emotion Analysis methods, especially from the comments made within the scope of this program. For this purpose, in this study, a total of 261.728 user comments, specific to 7 different politicians, were analyzed using the NRC emotion dictionary. With the NRC emotion dictionary, a broader emotional polarity was obtained, including the emotions of anger, fear, trust, anticipation, surprise, sadness, joy, and disgust, in addition to positive or negative emotion polarity. As a result of the findings, this study reveals that the emotion analysis of the masses through Youtube comments or different platforms can be a critical source of information for political campaigns.
Emotion Analysis Presidential Election NRC Emotion Dictionary Natural Language Processing Youtube
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internet |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | August 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.