Geniş bir zaman dilimi üzerine yoğunlaşan tarih çalışmaları için dönemlendirme neredeyse
kaçınılmaz bir tartışma başlığı niteliğindedir. Buna rağmen dönemlendirmeyi tarihyazımında
başlı başına bir yöntem olarak ele alan inceleme sayısı oldukça kısıtlıdır. Bu nedenle
çoğu zaman, uzun zaman dilimleri üzerinde çalışan araştırmacılar kendi dönemlendirme
teorilerini geliştirmek zorunda kalmıştır. Bu çerçeveden Osmanlı-Türk müziğine bakıldığında
ise dönemlendirmenin yine oldukça tartışmalı bir başlık olduğu kolaylıkla söylenebilir.
Bu çalışmada dönemlendirmenin bu tartışmalı yönleri gerek tarihyazımı gerekse de Osmanlı-
Türk müziği ve kültürü çalışmaları üzerinde ele alınmıştır. İlk bölümde araştırmanın
genel kapsamını çizdikten sonra, ikinci bölümde tarih, mimari ve müzik alanlarında bugüne
kadar ortaya atılmış dönemlendirme önerilerinin bir bilançosu çıkarılarak, Osmanlı-Türk
müziğinde dönemlendirmenin önemine dikkat çekilmeye çalışılmıştır. Öne çıkan bazı dönemlendirme
başlıkları ile çokça tartışılan kaynak verisinin genişletilmesi fenomeni üzerinde
durulması amaçlanmıştır. Başta Fernand Braudel ve Reinhart Koselleck olmak üzere
tarihsel zaman teorisi üzerinde çalışan bazı araştırmacıların yaklaşımlarını referans alarak
Osmanlı-Türk müziğinde dönemlendirmeye nasıl yaklaşılabileceği üzerine bir yol haritası
çıkarılmaya çalışılmıştır. Makale Osmanlı-Türk müziği ve kültür tarihi dönemlendirmesi
üzerine öncelikli bazı tartışma konularına dikkat çektikten sonra, bu tartışmaların tarihsel
icra mefhumu ile olan ilişkisine değinerek sonlanmaktadır.
Periodization is a fundamental subject in historiography, and it is inevitable to call upon it
in a study on the past. Nevertheless, it is difficult to come across research on general aspects
of periodization. Therefore, scholars studying long time periods in the past have had to
develop their own periodization theories. When we look at the field of Ottoman-Turkish
music from this perspective, surely it can be said that periodization is a highly questionable
topic. This article aims to discuss periodization in terms of both historiography and Ottoman-
Turkish culture and music studies. After explaining the scope of the research in the first
part, the second part of the article focuses on a list of different periodization suggestions in
history, architecture, and music in somewhat chronological order and tries to emphasize the
importance of the issue of periodization in Ottoman-Turkish music studies. In this way, the
article aims to reconsider the necessity of broadening historical sources for Ottoman-Turkish
music and reflects on some of the predominant periodization debates. The study is based on
a structuralist view of periodization considers the works of scholars such as Fernand Braudel
and Reinhart Koselleck, who worked on historical time theory. Finally, the article concludes by
referring to the predominant debates on periodization in Ottoman-Turkish music and cultural
history and to the relationship of these debates to historically informed performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Social Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | August 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 |