The Galata Tower has been witness to many historical events and has gone through multiple architectural
phases over the course of its long life. Its Genoese origins began to receive scholarly attention particularly
in the late eighteenth century and especially during the nineteenth century. In the meantime, a general
consensus was reached about the history and architecture of the tower’s Genoese period. However, this
consensus was actually based on a few primary sources without any comprehensive approaches nor in-depth
investigation. The tower’s erroneous name, “Tower of Christ” (Christea Turris), during its Genoese period
is perhaps the most widespread assumption in the secondary literature. A first construction by Anastasios
I and a heightening around 1445/1446 are further related misconceptions. Despite the popularity of Galata
as a research topic, these misconceptions have become anonymous and continuously repeated without
being questioned. Moreover, slightly different arguments for the tower were put forward. In particular,
when compared to later periods of the monument, the former name of the tower, its alleged Byzantine
past, and especially the Genoese architectural identity of the present structure remain rather ambiguous
in the light of all the arguments in the literature. For these reasons, this article presents a fundamental
reevaluation for the Genoese period of the Galata Tower through virtually all of the primary sources and
a small architectural survey. This article shows that there is no solid evidence of the supposed Byzantine
period of the tower; that it was named as the “Tower of Holy Cross” (Turris Sancte Crucis) by the Genoese
who built it, and its first structural alteration was probably executed by the Ottomans around 1453.
Galata Kulesi’nin uzun yaşamı, birçok tarihî olaya ve mimari evreye tanıklık etmiştir. Bu doğrultuda kuleye
yönelik bilimsel araştırmalar on sekizinci yüzyılın sonunda ve özellikle on dokuzuncu yüzyılda yoğunlaşmış,
yapının Ceneviz dönemi ve öncesine ilişkin başlıca argümanlar bu süreçte şekillenmiştir. Lakin başvurulan
sınırlı sayıdaki birincil kaynak, kapsamlı bir bakış açısıyla ele alınmamış, bazı noktalar üstünkörü yorumlanmıştır.
Bunlar arasında belki de en yaygın olanı, kulenin Ceneviz dönemindeki adının ikincil kaynaklarca yanlış
bir şekilde “İsa Kulesi” (Christea Turris) zannedilmesidir. İlk inşasının I. Anastasios tarafından yapılması ve
Ceneviz döneminde 1445–1446 civarında yükseltilmesi ise diğer yanılgılardır. Tüm bu görüşler, Galata’nın
artık alışılmış akademik popülerliğine karşın pek sorgulanmamış ve zamanla anonimleşerek kuleye dair
temel bilgilere dönüşmüştür. Bu esnada farklı birincil kaynaklar irdelenerek başka iddialar da öne sürülmüş
ve sonuç olarak kuleye yönelik bilgilerde birtakım ikilikler ortaya çıkmıştır. Öyle ki, Galata Kulesi’nin
Ceneviz öncesi dönemi, Ceneviz dönemindeki adı ve bunların yanında özellikle de mevcut yapının bu
dönemden geriye kaldığı düşünülen kısmı, literatürdeki tüm argümanların ışığında ve anıtın daha sonraki
dönemlerine kıyasla bir hayli muğlaktır. Dolayısıyla bu makale, Galata Kulesi’nin Ceneviz döneminin,
tarihî ve mimari açılardan temel düzeyde bir yeniden değerlendirmesidir. Kayda değer bulgularsa kulenin
Bizans dönemine uzanan bir geçmişi olduğuna dair ortada somut hiçbir verinin bulunmadığı; inşa edildiği
Ceneviz dönemindeki isminin yalnızca “Kutsal Haç Kulesi” (Turris Sancte Crucis) olduğu ve ilk yapısal
değişikliğini de Osmanlılar tarafından 1453 dolaylarında geçirdiğine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Policy, Art History, Theory and Criticism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2020 |
Submission Date | May 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 |