Amaç: Bu araştırma, bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik
Bölümünde eğitim görmekte olan öğrencilerin bulaşıcı hastalıklar hakkında bilgi düzeylerini ve bulaşıcı hastalıklara karşı tutumunu değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında bir vakıf üniversitesi hemşirelik bölümünde
eğitim alan 101 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar
tarafından oluşturulmuş toplam 38 soru içeren “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri Ve Bulaşıcı
Hastalıklar Hakkında Bilgi Düzeyi Anketi” ile araştırmacılar
tarafından oluşturulmuş toplam 25 soru içeren “Hemşirelik
Öğrencilerinin Bulaşıcı Hastalıklara Karşı Tutumunu Değerlendirme Anketi” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Veriler SPSS 22.00 paket programında değerlendirilmiştir. Çalışmada %81,2’si kadın olan 101 öğrenciden, %77,2’si bulaşıcı hastalıklar ile ilgili eğitim aldıklarını
belirtmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin %81,2’si çıktıkları uygulama alanlarında bulaşıcı hastalığı olan bireylerle karşılaştıklarını
bildirmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin grip (%97,0), boğmaca
(%94,1), difteri (%90,1), şarbon (%88,1), tüberküloz (%87,1),
tifo (%83,2), sıtma (%81,2), suçiçeği (%79,2), kabakulak (%67,3)
bulaşıcı hastalıklarının bulaşma yolları sorularına doğru cevap
vermişlerdir. AIDS/HIV ile ilgili yöneltilen sorulara “AIDS temas
yolu ile bulaşır” %58,4 oranıyla yanlış, “HIV virüsü taşıyan bir
hasta ile havuza girilirse hastalık bulaşır” %51,5 oranıyla doğru,
“HIV tükürük ve gözyaşı ile bulaşabilir” %55,4 oranıyla doğru
cevaplar vermişlerdir. Bununla beraber hemşirelik öğrencilerinin yüksek oranda düşme riski (%98,0), temas izolasyonu (%91,1)
ve damlacık izolasyonu (%82,2) sembollerini doğru tanımladıkları görülmüştür. Çalışmaya katılan öğrencilerin hemşirelik
öğrencilerinin bulaşıcı hastalıklar hakkında bilgilendirilmesi
gerektiğini düşündükleri (%100), mesleğini bulaşıcı hastalıklar
açısından riskli bulduğu (%97,0), bulaşıcı hastalığa sahip kişilerin tedavilerini önemsedikleri (%96,0) bulunmuştur. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin büyük oranda bulaşıcı hastalıkların bulaşma yollarını doğru bildikleri, cinsel yolla bulaşan
hastalıklar hakkında ise çoğunlukla birbirine yakın cevaplar verdikleri görülmüştür. Hemşirelik eğitiminde bulaşıcı hastalıklar
eğitiminin sürekliliğinin sağlanması ve bulaşıcı hastalıklar eğitiminde cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusunun daha yoğun
ve etkili ele alınması önerilmektedir.
Hemşirelik öğrencisi enfeksiyon bilgi tutum bulaşıcı hastalıklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3 |