ABSTRACT
The conservatory education provided within conservatories is conducted by a field-specific internal program and curriculum. The system, which is primarily designed to cultivate artistic talent, may encompass both shared and distinct elements within its curriculum by the principles of transparency and accountability. This study entails an examination and evaluation of the documents obtained from the individual archives of the relevant faculty members of conservatories in Turkey regarding their undergraduate cello curricula. This comprehensive study encompasses the curricula of several prominent conservatories in Turkey, including those of Ankara Hacettepe University, Izmir Dokuz Eylül University, Edirne Trakya University, Bursa Uludağ University, Antalya Akdeniz University State Conservatories, and Ankara Bilkent University Faculty of Music and Perfor and operational framework. The program and its functioning should be accessible to all relevant stakeholders, in ac ming Arts. In these curricula, an effort was made to establish a standard by determining the required and optional repertoire according to the grade level. The present study examines the cello undergraduate course contents of conservatories, including etudes, sonatas, concertos, and Bach suites by period and grade. Of particular note is the authors' achievement of a comprehensive and comparative document by accessing and compiling historical and contemporary archives. It is anticipated that this document will prove beneficial to institutional program makers, teaching staff, and students alike.
ÖZ
Konservatuvar eğitimi, alana özgü bir iç program ve müfredatla yürütülmektedir. Temelde sanatçı yetiştirmek amacıyla kurulan sistemde, müfredat ve işleyişe yönelik ortak ve farklı yönler olabilmektedir. Program ve işleyiş, şeffaflık ilkesiyle paydaşların erişimde olmalıdır. Bu çalışma, Türkiye’deki konservatuvarının ilgili öğretim elemanlarının lisans viyolonsel müfredatlarına ilişkin bireysel arşivlerinden elde edilen dokümanların incelenmesini ve değerlendirilmesini içermektedir. Bu bütüncül araştırmaya; konservatuvarda viyolonsel lisans eğitimi veren kurumlardan; Ankara Hacettepe Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Edirne Trakya Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Antalya Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuvarları ile Ankara Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi’nin müfredatı dahildir. Bu müfredatlarda sınıf düzeyine göre zorunlu ve ihtiyari eserler belirlenerek bir standart yakalamaya çalışılmıştır. Mevcut çalışma, konservatuvarların viyolonsel lisans ders içeriklerini; etüt, sonat, konçerto ve Bach süitleri dönem ve sınıflara göre göre incelemektedir. Çalışmanın en önemli özelliği, yazarların; tarihi ve güncel arşivlere ulaşıp derlemeleriyle, bütüncül ve karşılaştırmalı bir belge elde edilmesidir. Hazırlanan dokümandan, öncelikli olarak kurumsal program yapıcılar, öğretim elemanları ve öğrencilerin yararlanması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |