Background: It is important for nurses to manage emotional labor behaviors in increasing the quality of care and patient satisfaction. Emotional labor behavior also helps the person show self-compassion. Self-compassion is the ability of an individual to be in a relationship with others that is, not to be far from one's environment and perceived social support can be mentioned here. In this study, it was aimed to determine the mediating effect of emotional labor behavior on the relationship between perceived social support and self-compassion in nursing students.
Method: This research was carried out as descriptive-relational with the aim of in-depth research by establishing structural equation modeling. The sample of the study consisted of 226 nursing students who met the inclusion criteria. The data were obtained using “Descriptive information form”, “Emotional Labor Behavior Scale of Nurses (ELBSN)”, “Self-Compassion Scale Short Form (SCS-SF)” and “Multidimensional Scale of Perceived Social Support Revised Form (MSPSS-RF)”.
Results: The mediating role of ELBSN was found low. Moreover, 1.9% of the ELBSN scores of nursing students are explained by SCS-SF. Besides, 8.7% of MSPSS scores are explained by ELBSN and SCS-SF.
Conclusion: As a result of this study, it was determined that emotional labor behavior mediated the relationship between perceived social support and self-compassion at a low level among nursing students.
Özet
Giriş: Bakım kalitesinin ve hasta memnuniyetinin artırılmasında hemşirelerin duygusal emek davranışlarını yönetmeleri önemlidir. Duygusal emek davranışı, kişinin kendine şefkat göstermesine yardımcı olur. Öz-şefkat, bireyin başkalarıyla ilişki içinde olabilme, yani çevresinden uzak olmama yeteneğidir ve burada algılanan sosyal destekten söz edilebilir. Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile öz-şefkat arasındaki ilişkide duygusal emek davranışının aracılık etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma, yapısal eşitlik modelleme kurarak derinlemesine araştırmak amacı ile tanımlayıcı-ilişkisel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini dahil edilme kriterlerini karşılayan 226 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Tanıtıcı bilgi formu”, “Hemşireler İçin Duygusal Emek Davranışı Ölçeği (HDEDÖ)”, “Öz Şefkat Ölçeği (ÖŞÖ-K)” ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Gözden Geçirilmiş Formu” kullanılmıştır.
Bulgular: HDEDÖ’nün aracı rolü düşük bulunmuştur. HDEDÖ puanlarının %1,9’luk kısmı ÖŞÖ-K ile açıklanmaktadır. Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği puanlarının ise %8,7’lik kısmı HDEDÖ ve ÖŞÖ-K ile açıklanmaktadır.
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile öz-şefkat arasındaki ilişkiye duygusal emek davranışının düşük düzeyde aracılık ettiği belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 3 |