Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri algilama düzeyi ile profesyonel davranış uygulama, problem çözme ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: İlişki arayıcı nitelikte gerçekleştirilen çalışma, Türkiye’de bir kamu üniversitesinin Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri (n: 265) ile gerçekleştirilmiştir. Veriler anket formu, Hemşirelik Öğrencileri Profesyonel Davranış Ölçeği, Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği, Problem Çözme Envanteri ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ile toplanmış, değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Korelasyon ve Mann Whitney U, Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik mesleğini sevdiğini ve hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiğini ifade eden öğrencilerin profesyonel davranışları uygulama, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin hemşirelik mesleğini sevmeyen ve kendi isteğiyle seçmeyen öğrencilere göre daha iyi olduğu bulunmuştur (p<0.05). Mesleğini sevdiğini ifade eden öğrencilerin mesleki değerlerine uyumlarının da güçlü olduğu bulunmuştur (p <0.05).
Yapılan korelasyon analizine göre öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri arttıkça mesleki değerlere uyumlarının da arttığı, mesleki değerlere uyumlarının artmasıyla mesleki davranışları uygulama becerilerinin de arttığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri arttıkça, profesyonel değerlere uyumları ve profesyonel davranışları uygulama becerilerinin de arttığı belirlenmiştir.
eleştirel düşünme hemşirelik öğrencileri problem çözme profesyonel davranışlar mesleki değerler
Objective: The aim of this study is to determine the relationship between nursing students' level of perception of professional values and their tendencies in practicing professional behavior, problem-solving, and critical thinking.
Material and methods: This correlational study was conducted with 2nd, 3rd, 4th-year students (n=265) in the School of Health of a public university. The data were collected using questionnaire, Nursing Students Professional Behaviours Scale, Nurses Professional Values Scale, Problem Solving Inventory and California Critical Thinking Disposition Inventory, and assessed using descriptive statistics, Pearson’s correlation analysis, Mann-Whitney U , and Kruskal-Wallis tests.
Results: It was found that Professional Behaviour, Problem Solving and California Critical Thinking Disposition Inventory mean scores were higher of students who expressed that they loved the nursing profession and chose this profession willingly (p<0.05), and the adaptation of professional values of students who expressed that they liked their profession was also found to be strong (p<0.05).
It was determined that as the critical thinking and problem solving skills of the students increased, their adaptation to professional values also increased, and as the students’ adaptation to professional values increased, their skills of applying professional behaviours also increased.
Conclusions: As the critical thinking tendencies and problem solving skills of the students increased, their adaptation to professional values and skills of applying professional behaviours also increased.
Critical thinking nursing students professional values problem solving professional behaviour
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |