Research Article
BibTex RIS Cite

Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü

Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 112 - 126, 28.10.2017

Abstract

Araştırmada Türk Standartları Enstitüsü (TSE)
beyaz yakalı çalışanlarının yöneticileri adına algıladıkları dönüşümcü liderlik
tarzı davranışları ile sahip oldukları pozitif psikolojik sermayeleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi araştırmanın amacı olarak belirlenmiştir.
Buradan hareketle ilk olarak dönüşümcü liderlik ile pozitif psikolojik sermaye
arasındaki ilişki, daha sonra ise dönüşümcü liderlik ile pozitif psikolojik
sermaye ilişkisinde katılımcıların eğitim seviyelerinin düzenleyici etkilerinin
olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın ana kütlesini Türk Standartları
Enstitüsü bünyesindeki 1200 beyaz yakalı çalışan oluşturmaktadır. Araştırmaya
anket yoluyla dönüş yapan katılımcı sayısı ise 278 kişidir. Katılımcılara,
demografik bilgileri, dönüşümcü liderlik algıları ve pozitif psikolojik
sermayeleri ölçmeye yönelik anket yoluyla ulaşılmıştır. Araştırmada verileri
analiz etmez için IBM SPSS 22.0 istatistik paket programı ve AMOS
kullanılmıştır. Verilerin analizinde ilk olarak katılımcıların demografik özellikleri
kapsamında frekans analizleri, daha sonra ise kullanılan ölçeklerin keşfedici
faktör analizleri, güvenilirlik analizleri, kolerasyon analizi, son olarak ise
hipotez testleri uygulanmış ve sonuç olarak dönüşümcü liderliğin pozitif
psikolojik sermaye ile ilişkili olduğu sonucu çıkmıştır. Araştırmada ayrıca
dönüşümcü liderlik tarzı ile pozitif psikolojik sermaye ilişkisinde
katılımcıların eğitim seviyelerinin de moderator (düzenleyici) etkiye sahip
olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1995). Multifactor leadership questionnaire: Manual leader form, rater, and scoring key for MLQ (Form 5x-Short). Mind Garden, Redwood City, CA. Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 167-174. Çetin, F., & Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: Bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137. Eren Erol,( 2003). ‘Yönetim Organizasyon’, Beta 4, Basım İstanbul. Eren Erol,(2010).’ Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi’, Beta, 12.Baskı, İstanbul.
  • Erkus, A., & Findikli, M. A. (2013). Psikolojik sermayenin is tatmini, is performansi ve isten ayrilma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir arastirma/A research on the impact of psychological capital to job satisfaction, job performance and intention to quit. Istanbul Üniversitesi Isletme Fakültesi Dergisi, 42(2), 302.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage publications.
  • Goleman Daniel,(1999). ‘Duygusal Zekâ’, (Çeviren: Banu Seçkin Yüksel). Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gooty, J., Gavin, M., Johnson, P. D., Frazier, M. L., & Snow, D. B. (2009). In the eyes of the beholder transformational leadership, positive psychological capital, and performance. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(4), 353-367.
  • Gül, H., & Sahin, K. (2011). Bilgi Toplumunda Yeni Bir Liderlik Yaklasimi Olarak Transformasyonel Liderlik ve Kamu Çalisanlarinin Transformasyonel Liderlik Algisi/Transformational Leadership as a New Approach to Leadership in The Information Society and Public Employees' Perception of Transformational Leadership. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 237.
  • Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis Seventh Edition Prentice Hall.
  • Hox, J. J., & Bechger, T. M. (1998). An introduction to structural equation modeling. Family Science Review, 11, 354-373.
  • Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research, 64(4), 408-417.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 4(4), 443-465. Kaygın, E., & Güllüce, A. Ç. (2012). Çalışanların dönüştürücü liderlik algılarının belirlenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 265-282.
  • Koçel Tamer, (2001). ‘İşletme Yöneticiliği: Yönetim Ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern-Çağdaş Ve Güncel Yaklaşımlar’, 8.Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Koçel Tamer,(2005). ‘Bilgi Çağı, Yönetim Düşüncesi Ve Uygulamaları’, Uluslararası Yönetim Ve Askerlik Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Kreitner, Robert, (2009)., Angelo Kinicki. Organizational Behavior. 9. bs. New York: McGraw-Hill.
  • Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of organizational behavior, 23(6), 695-706.
  • Luthans, Fred, et al.(2007),"Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction." Personnel psychology 60.3 541-572.
  • Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge (p. 3). Oxford: Oxford University Press.
  • Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management:: Investing in people for competitive advantage. Organizational dynamics, 33(2), 143-160. Keyes, C. L., & Lopez, S. J. (2002). Toward a science of mental health. Handbook of positive psychology, 45-59.
  • McMurray, A. J., Pirola-Merlo, A., Sarros, J. C., & Islam, M. M. (2010). Leadership, climate, psychological capital, commitment, and wellbeing in a non-profit organization. Leadership & Organization Development Journal, 31(5), 436-457.
  • Omar, W. W. (2013). Transformational leadership style and job satisfaction relationship: a study of structural equation modeling (SEM). International journal of academic research in business and social sciences, 3(2), 346.
  • Özen, Ş. (2002). Türkiye’deki Örgütler/Yönetim Araştırmalarında Törensel Görgülcülük Sorunu. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(Ekim).
  • Seligman, M. E. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage.
  • Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of personality and social psychology, 60(4), 570.
  • Uzun Gizem, ,(2005) ‘Kadın Ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklar’ Çukurova Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Wagner, M. (2011). Corporate performance implications of extended stakeholder management: New insights on mediation and moderation effects. Ecological Economics, 70(5), 942-950.
  • Zhu, Y., & Wang, Y. F. (2011). The Relationship between Entrepreneur Psychological Capital and Employee’s Innovative Behavior: The Strategic Role of Transformational Leadership and Knowledge Sharing. In Advanced Materials Research (Vol. 282, pp. 691-696). Trans Tech Publications.

The Relationship between Transformational Leadership and Positive Psychological Capital: The Moderating Role of Education Level

Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 112 - 126, 28.10.2017

Abstract

The aim of this research is to investigate the relationship between
Turkish Standards Institution white collar employees’ perceptions of
transformational leadership behaviours and their positive psychological
capitals. In this regard, firstly relationship between transformational
leadership and positive psychological capital was scrutinized, and then within
this relation if education level of the paticipants have a mediator affect on
this variables was analized. The sample consist of 278 white collar employees
who work in Turkish Standarts Instution. The number of participant is 278 who
have made survey. The participant were applied questionnaires relating
to demographic variables of the employees, transformational leadership and positive psychological capital. The
results of the study were analyzed by using IBM SPSS 22.0 statistical packet
program and AMOS. In this analysis of the data; frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, Pearson
Correlation analysis and
 hypothesis
tests were used. The results of the study reveal a significant relationship
between transformational leadership and positive
psychological capital. In addition within the relationship between transformational
leadership and positive psychological
capital, there is a moderating role of participant’s education level.

References

  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1995). Multifactor leadership questionnaire: Manual leader form, rater, and scoring key for MLQ (Form 5x-Short). Mind Garden, Redwood City, CA. Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 167-174. Çetin, F., & Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: Bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137. Eren Erol,( 2003). ‘Yönetim Organizasyon’, Beta 4, Basım İstanbul. Eren Erol,(2010).’ Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi’, Beta, 12.Baskı, İstanbul.
  • Erkus, A., & Findikli, M. A. (2013). Psikolojik sermayenin is tatmini, is performansi ve isten ayrilma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir arastirma/A research on the impact of psychological capital to job satisfaction, job performance and intention to quit. Istanbul Üniversitesi Isletme Fakültesi Dergisi, 42(2), 302.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage publications.
  • Goleman Daniel,(1999). ‘Duygusal Zekâ’, (Çeviren: Banu Seçkin Yüksel). Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gooty, J., Gavin, M., Johnson, P. D., Frazier, M. L., & Snow, D. B. (2009). In the eyes of the beholder transformational leadership, positive psychological capital, and performance. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(4), 353-367.
  • Gül, H., & Sahin, K. (2011). Bilgi Toplumunda Yeni Bir Liderlik Yaklasimi Olarak Transformasyonel Liderlik ve Kamu Çalisanlarinin Transformasyonel Liderlik Algisi/Transformational Leadership as a New Approach to Leadership in The Information Society and Public Employees' Perception of Transformational Leadership. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 237.
  • Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis Seventh Edition Prentice Hall.
  • Hox, J. J., & Bechger, T. M. (1998). An introduction to structural equation modeling. Family Science Review, 11, 354-373.
  • Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research, 64(4), 408-417.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 4(4), 443-465. Kaygın, E., & Güllüce, A. Ç. (2012). Çalışanların dönüştürücü liderlik algılarının belirlenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 265-282.
  • Koçel Tamer, (2001). ‘İşletme Yöneticiliği: Yönetim Ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern-Çağdaş Ve Güncel Yaklaşımlar’, 8.Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Koçel Tamer,(2005). ‘Bilgi Çağı, Yönetim Düşüncesi Ve Uygulamaları’, Uluslararası Yönetim Ve Askerlik Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Kreitner, Robert, (2009)., Angelo Kinicki. Organizational Behavior. 9. bs. New York: McGraw-Hill.
  • Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of organizational behavior, 23(6), 695-706.
  • Luthans, Fred, et al.(2007),"Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction." Personnel psychology 60.3 541-572.
  • Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge (p. 3). Oxford: Oxford University Press.
  • Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management:: Investing in people for competitive advantage. Organizational dynamics, 33(2), 143-160. Keyes, C. L., & Lopez, S. J. (2002). Toward a science of mental health. Handbook of positive psychology, 45-59.
  • McMurray, A. J., Pirola-Merlo, A., Sarros, J. C., & Islam, M. M. (2010). Leadership, climate, psychological capital, commitment, and wellbeing in a non-profit organization. Leadership & Organization Development Journal, 31(5), 436-457.
  • Omar, W. W. (2013). Transformational leadership style and job satisfaction relationship: a study of structural equation modeling (SEM). International journal of academic research in business and social sciences, 3(2), 346.
  • Özen, Ş. (2002). Türkiye’deki Örgütler/Yönetim Araştırmalarında Törensel Görgülcülük Sorunu. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(Ekim).
  • Seligman, M. E. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage.
  • Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of personality and social psychology, 60(4), 570.
  • Uzun Gizem, ,(2005) ‘Kadın Ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklar’ Çukurova Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Wagner, M. (2011). Corporate performance implications of extended stakeholder management: New insights on mediation and moderation effects. Ecological Economics, 70(5), 942-950.
  • Zhu, Y., & Wang, Y. F. (2011). The Relationship between Entrepreneur Psychological Capital and Employee’s Innovative Behavior: The Strategic Role of Transformational Leadership and Knowledge Sharing. In Advanced Materials Research (Vol. 282, pp. 691-696). Trans Tech Publications.
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Muhammet Fatih Şengüllendi

Yasin Şehitoğlu

Publication Date October 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Şengüllendi, M. F., & Şehitoğlu, Y. (2017). Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 112-126.
AMA Şengüllendi MF, Şehitoğlu Y. Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. October 2017;1(2):112-126.
Chicago Şengüllendi, Muhammet Fatih, and Yasin Şehitoğlu. “Dönüşümcü Liderlik Ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, no. 2 (October 2017): 112-26.
EndNote Şengüllendi MF, Şehitoğlu Y (October 1, 2017) Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 2 112–126.
IEEE M. F. Şengüllendi and Y. Şehitoğlu, “Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü”, Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 1, no. 2, pp. 112–126, 2017.
ISNAD Şengüllendi, Muhammet Fatih - Şehitoğlu, Yasin. “Dönüşümcü Liderlik Ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/2 (October 2017), 112-126.
JAMA Şengüllendi MF, Şehitoğlu Y. Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;1:112–126.
MLA Şengüllendi, Muhammet Fatih and Yasin Şehitoğlu. “Dönüşümcü Liderlik Ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 1, no. 2, 2017, pp. 112-26.
Vancouver Şengüllendi MF, Şehitoğlu Y. Dönüşümcü Liderlik ve Pozitif Psikolojik Sermaye İlişkisinde Eğitim Düzeyinin Moderatör Rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;1(2):112-26.